AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
BusPoint
Auto Fit, spol. s r.o.


BMW ActiveHybrid – vzrušující dynamika

Dlouhodobou strategií společnosti BMW je vývoj technologií, které snižují emise a spotřebu paliva, ale současně také neopomíjejí pro značku BMW tolik typickou radost z jízdy. To vše může být díky nim ve vyváženém poměru.

To je ostatně jasně zřejmé také z konceptu BMW Vision EfficientDynamics, který je ideálním vyjádřením strategie BMW EfficientDynamics a současně také plní všechny budoucí nároky na minimalizaci spotřeby paliva. Tento 2+2místný vůz s technologií plug-in hybridu v unikátní podobě spojuje dynamiku vozů BMW M se spotřebou paliva, dosahovanou nejmodernějšími malými vozy na trhu.

Tohoto mimořádného výsledku bylo dosaženo důslednou integrací komponentů BMW ActiveHybrid s extrémně úsporným spalovacím motorem s výjimečnými aerodynamickými kvalitami konceptu BMW Vision EfficientDynamics.

BMW Vision EfficientDynamics je výsledkem komplexního vývojového procesu, který začal na čistém listu papíru. Díky tomu se podařilo dosáhnout mnohem lepších vlastností v otázkách radosti z jízdy a úspornosti, než by tomu bylo, kdyby se prostě sečetly vlastnosti jednotlivých komponentů. Stranou nelze ponechat ani velmi emotivní vzhled tohoto koncepčního vozu. BMW Vision EfficientDynamics je tedy zcela jedinečným sportovním vozem nabízejícím fascinující radost z jízdy budoucnosti, která je v harmonii s maximální úsporností.

Představením tohoto koncepčního vozu BMW opět ukázalo svoji technologickou vyspělost nejen v otázkách špičkových ústrojí pohonu. BMW Vision EfficientDynamics je dosud nejkomplexnější implementací vývojové strategie BMW EfficientDynamics v jednom automobilu. Vždyť se jedná o vůz, který je schopen jet nejvyšší elektronicky omezenou rychlostí 250 km/h, zrychlit z klidu na 100 km/h během 4,8 sekundy a přitom v kombinovaném cyklu EU spotřebovat jen 3,76 l/km, což odpovídá emisím CO2 jen 99 g/km.

Bilance produkce CO2 se přitom dále vylepší v případě, kdy vůz jede na čistě elektrický pohon po nabití z běžné elektrické sítě: kdybychom započítali všechny emise CO2, jež se vytvoří při výrobě elektrické energie v běžném energetickém evropském mixu, potom po přepočtení na kilometr jízdy vychází produkce jen 50 g CO2. Tato jedinečná vyváženost mezi nízkou spotřebou paliva a radostí z jízdy, kterou se BMW Vision EfficientDynamics vyznačuje, je jasnou ukázkou značného potenciálu technologie BMW ActiveHybrid, jež se na frankfurtském autosalonu představuje v sériové podobě v modelech BMW ActiveHybrid X6 a BMW ActiveHybrid 7.

Těchto působivých parametrů bylo dosaženo spojením úsporného tříválcového turbodieselu a dvojice elektromotorů pro každou nápravu. Právě inteligentní spojení těchto zdrojů síly, stejně tak jako účinné hospodaření s energetickými toky uvnitř vozu, je základem získané dynamiky, skutečné úspornosti a také potenciálu technologie BMW ActiveHybrid pro snižování produkce CO2. Celkový výkon ústrojí pohonu činí 262 kW/356 k, točivý moment vrcholí hodnotou 800 Nm.

Promyšlená konstrukce hnacího ústrojí přináší výhody pohonu všech kol také pro provoz v čistě elektrickém režimu.

V koncepční studii BMW Vision EfficientDynamics se poprvé spojuje vzrušující vzhled typického sportovního vozu BMW s hybridní technologií. Přímo z programu formule 1 bylo převzato know-how pro nízkou hmotnost a aerodynamickou účinnost tohoto konceptu.

Turbodiesel s bezkonkurenčním litrovým výkonem. Ve voze BMW Vision EfficientDynamics má premiéru moderní přeplňovaný vznětový tříválec s objemem 1,5 litru, který se drží přístupu „downsizing“. Jeho relativně malý objem je zárukou nízké spotřeby paliva, přeplňování naopak vysokého výkonu. Motor je vybaven nejnovější generací přímého vstřikování common-rail a turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek. Nejvyšší výkon tohoto motoru činí 120 kW/163 k a točivý moment 290 Nm. Jedná se tudíž o vznětový motor s největším litrovým výkonem na světě (80 kW/l).

Malé rozměry umožnily jeho instalaci před zadní nápravu v kombinaci s dvojicí řad sedadel. Tím vznikl sportovní automobil s motorem uprostřed.

Síla motoru putuje přímo k zadním kolům přes dvouspojkovou převodovku, která se v principu již skvěle osvědčila v sériových sportovních vozech BMW. Vyznačuje se totiž velmi plynulým řazením bez přerušení toku výkonu ke kolům. Převodovka konceptu BMW Vision EfficientDynamics je zcela nové konstrukce a pro maximální účinnost a přizpůsobivost se vyznačuje šesti rychlostními stupni.

Dvojice elektromotorů pro plnohodnotný hybrid (full-hybrid). Spalovacímu motoru pomáhají s pohonem automobilu dva elektromotory. Technologie BMW ActiveHybrid se vyznačuje značnou přizpůsobivostí daným potřebám, takže pro BMW Vision EfficientDynamics byl použit jeden synchronní elektromotor pro pohon kol přední nápravy a druhý tvoří se spalovacím motorem hybridní celek pohánějící zadní kola. Toto řešení je pro dané použití velmi účinné i díky tomu, že elektromotory jsou schopné asistovat rovněž ve vysokých rychlostech.

Zadní hybridní jednotka využívá koncepci, jež se představila v modelu BMW ActiveHybrid 7. Elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a dvouspojkovou převodovkou. Má výkon 25 kW, který lze krátkodobě zvýšit až na 38 kW. Spalovacímu motoru aktivně sekunduje také značný točivý moment 290 Nm, jehož elektromotor dosahuje již od nulových otáček.

Při sundání nohy z plynového pedálu nebo při brzdění se z elektromotorů stávají generátory, jež kinetickou energii automobilu přeměňují na elektřinu. Asistence elektromotorů pro pohon automobilu tak přichází vlastně zdarma, protože se jedná o přeměněnou energii, která se v konvenčním automobilu vypaří ve formě tepla.

Přední kola pohání synchronní elektromotor s výkonem 64 kW a točivým momentem 220 Nm. Po dobu 30 sekund však tento motor dokáže produkovat 84 kW a na 10 sekund ze sebe dokáže dostat až 104 kW. Součástí motoru je i redukční převod.

Podle jízdních podmínek pracují elektromotory buď jako hnací jednotky, nebo jako generátory, kdy zajišťují optimální nabíjení akumulátorů. Koncept BMW Vision EfficientDynamics může být poháněn samostatně spalovacím motorem, pouze elektrickou silou nebo nejčastěji také kombinací všech tří zdrojů síly.

Celý systém pohonu je vybaven účinným a inteligentním řízením toků energií. Výkon celého ústrojí pohonu činí 262 kW/356 k. Točivý moment přitom vrcholí hodnotou až 800 Nm.

Lithium-polymerové články slouží jako akumulátory k uchování elektřiny. Energetické články BMW Vision EfficientDynamics jsou umístěny v podvozku vozu. Konkrétně se nacházejí ve středovém tunelu, od přední až po zadní část vozu. Jedná se o články, které jsou dalším vývojem známých lithium-iontových akumulátorů. V současnosti jde o nejvyspělejší technologii pro uchovávání elektrické energie.

Koncept BMW Vision EfficientDynamics je vybaven 98 lithium-polymerovými články, z nichž má každý kapacitu 30 Ah a dokáže vytvořit trvalý výkon 600 A při napětí 3,7 V. Po dobu 30 sekund je každý z článků schopen dodat maximální výstup 1200 A.

Sériové zapojení lithium-polymerových článků vytváří nominální napětí 364 V. Celková kapacita akumulátoru činí 10,8 kW/h. Z tohoto množství je navíc pro reálné využití připraveno celých 80 procent kapacity, tedy 8,6 kW/h. Silnou stránkou tohoto druhu akumulátorů je jejich nízká hmotnost, pouhých 85 kg.

Další silnou stránkou lithium-polymerových akumulátorů je skutečnost, že nepotřebují žádné aktivní chlazení. Velikost jednotlivých článků, spolu s jejich umístěním a optimalizovaným řízením toků elektřiny, totiž nezvyšuje jejich teplotu nad únosnou mez.

Plug-in: komfortní nabíjení vozu z elektrické zástrčky. Akumulátor konceptu BMW Vision EfficientDynamics se dobíjí systémem regenerace kinetické energie při zpomalování nebo brzdění. Dalším způsobem jejich nabití je ale možnost připojení k běžné elektrické síti. Automobil má pro tento případ v pravém předním blatníku umístěn konektor. Po připojení do běžné sítě (220 V, 16 A) dojde k plnému nabití akumulátorů během 2,5 hodiny. V případě, že je k dispozici vyšší napětí (například 380 V, 32 A), je možné nabíjecí čas zkrátit na pouhých 44 minut. V zadní části centrálního tunelu podvozku je umístěna konvenční palivová nádrž s kapacitou 25 litrů nafty. Kdyby automobil jel pouze na spalovací motor, ujel by na jedno natankování přibližně 650 km. Když se k tomu přidá dojezd přibližně 50 km na čistě elektrický pohon, vychází celkový dojezd přibližně na 700 km.

Je zřejmé, že tento mimořádně úsporný koncepční automobil nabízí typickou výkonnost vozů BMW, kombinovanou s praktičností pro každodenní používání.

Výkonnost, spotřeba paliva a úroveň emisí otevírá pro hybridní vozy zcela nové dimenze.

Trojice zdrojů síly přináší dynamiku, kterou koncept BMW Vision EfficientDynamics zdaleka překonává všechny ostatní hybridní automobily. Parametry získané na základě standardizovaných výpočtů ukazují zcela jedinečnou vyváženost mezi jízdním potěšením a spotřebou paliva. To je zřejmé již z hodnot zrychlení z klidu na 100 km/h během pouhých 4,8 s i nejvyšší rychlosti, která je v duchu firemní filozofie elektronicky omezena na 250 km/h. Jedná se tedy o první sportovní hybridní automobil na světě.

Úroveň emisí i spotřeba tohoto koncepčního vozu je na velmi nízkých hodnotách, kterých v současnosti dosahují pouze mnohem méně výkonné malé vozy, určené převážně pro kratší cesty po městě. Po aplikaci evropských standardů měření spotřeby bylo vypočítáno, že v kombinovaném cyklu by BMW Vision EfficientDynamics spotřebovalo pouze 3,76 l/100 km, což odpovídá produkci 99 g CO2 na každý kilometr jízdy.

Normovaná měření probíhala tak, že na jejich počátku i konci měl akumulátor stejnou úroveň nabití a všechny systémy vozy byly napájeny vlastními zdroji. BMW Vision EfficientDynamics je však takzvaným plug-in hybridem, tedy s možností připojení k elektrické síti. Je tedy schopen celý test absolvovat pouze s elektrickým pohonem bez zapnutého spalovacího motoru. V tomto případě po absolvování testu a dobití akumulátoru vyjde spotřeba na 17,5 kW/h na 100 kilometrů jízdy. Tato hodnota odpovídá pouhým 50 g CO2 na km (podle evropského energetického mi­xu).

Výpočet skutečné produkce CO2 přenesené do výroby elektrické energie je však velmi obtížný a v současnosti probíhají jeho přesné výpočty. Kdyby došlo k jeho aplikaci, byla by produkce CO2 ve srovnání s pohonem na naftu (99 g/km CO2) přibližně třetinová.

Aerodynamika se opírá o zkušenosti BMW ve formuli 1. Již při prvním pohledu na koncept BMW Vision EfficientDynamics je zřejmá jeho dynamika, aerodynamická účinnost, ale také nízká hmotnost – to jsou ostatně vlastnosti typické pro všechny vozy značky BMW.

Dynamickým vzhledem skutečného sportovního vozu se BMW Vision EfficientDynamics značně odlišuje od obvyklých vozů s nízkou spotřebou paliva. Z každého detailu tohoto konceptu je zřejmé, že jeho tvar byl dán především jeho funkcí.

Malá výška 1,24 metru v kombinaci s jemně tvarovaným obloukem střechy dodávají konceptu BMW Vision EfficientDynamics proporce klasického Gran Turisma. Umístění motoru před zadní nápravou umožnilo designérům navrhnout automobil s velmi nízkou přední částí. Za maskou chladiče jsou aktivní aerodynamické prvky, které ke chladičům posílají přesně tolik vzduchu, kolik je v daný okamžik potřeba. Toto řešení je dalším vývojovým stupněm aktivních klapek v masce chladiče stávajících sériových vozů BMW. Novinkou v konceptu BMW Vision EfficientDynamics je skutečnost, že aktivní aerodynamika je účinnější, protože díky motoru umístěnému před zadní nápravou umožňuje například zcela zavřít přívod vzduchu do přední části vozu.

Aerodynamické řešení vozu BMW Vision EfficientDynamics bylo navrženo po vzoru formule 1 jako celek, a tak se jednotlivé části vozu vzájemně ovlivňují a určují cílené proudění vzduchu. Příkladem je v tomto směru i tvar předních A sloupků, které speciálním kanálem směřují vzduch podél bočních oken až k zadním světlům, jež mají tvar přítlačného křídla. Spodní část konceptu je kompletně zakryta, takže se zde nevytvářejí žádné turbulence zvyšující spotřebu paliva. Aerodynamickou zajímavostí, která má značný vliv na stabilitu vozu ve vysokých rychlostech, jsou otvory hlavního nasávacího prostoru v přídi, jež speciálními kanály vedou vzduch do štěrbin v přední kapotě před čelním oknem.

Čelní koeficient odporu vzduchu cx = 0,22. Koncept BMW Vision EfficientDynamics je postaven na kolech s pneumatikami, které mají pro sportovní automobil nevšední rozměry – 195/55. Jedná se však o kola s průměrem 21 palců, což zajišťuje větší styčnou plochu s povrchem vozovky, než by tomu bylo u kol s menším průměrem. Toto řešení zlepšuje aerodynamické vlastnosti konceptu a současně snižuje valivý odpor pneumatik. Jízdní vlastnosti jsou přitom nečekaně agilní.

Kola jsou vybavena speciálními poklicemi, které sahají až do pneumatik a překrývají jejich patky. Svým tvarem minimalizují negativní efekty roztočených kol na aerodynamiku vozu. Spojením všech jednotlivých řešení bylo dosaženo koeficientu čelního odporu vzduchu cx = 0,22.

Technologické zajímavosti při aplikaci snižování hmotnosti. Vnější vzhled i provedení vnitřního prostoru konceptu BMW Vision EfficientDynamics dávají jasně najevo jeho pokrokovost a vyspělost. Mnoho jeho částí je vyrobeno z průhledných materiálů, čímž jasně vyjadřují nízkou hmotnost. Zatímco podvozek a zavěšení kol jsou vyrobeny z hliníku, vnější plášť vozu je tvořen speciálním polykarbonátem, který mění svoji propustnost podle intenzity dopadajícího světla.

Rozměry konceptu BMW Vision EfficientDynamics jsou následující: délka 4,6 m, šířka 1,9 m a výška 1,24 m. Automobil s unikátní koncepcí karoserie poskytuje dostatek prostoru pro čtveřici cestujících a jejich zavazadla. Důsledné odlehčování má důsledek ve hmotnosti pouhých 1395 kg (podle DIN). Charakteristickou vlastností tohoto vozu je také velmi nízká poloha těžiště, která je přínosem nejen k vynikajícím jízdním vlastnostem, ale také komfortu jízdy.

Koncept BMW Vision EfficientDynamics má užitečné zatížení 445 kg, takže je dokonale připraven na každodenní používání. Zavazadlový prostor pojme 150 l, což postačí na dvojici golfových vaků. Komu by tento prostor nestačil, může sklopit zadní sedadla, kde vznikne prostor pro další zavazadla.

Trojrozměrné tvary uspořádané ve vrstvách vytvářejí neobyčejně emotivní celek. Stejně jako je tomu v případě ústrojí pohonu, tak také vzhled konceptu BMW Vision EfficientDynamics ukazuje nový přístup k návrhu emotivně působícího automobilu. Tohoto výrazu bylo dosaženo úzkou spoluprací týmů designérů a techniků již od úvodních fází celého projektu. Výsledkem je zcela nově pojatý automobil, nejen z pohledu ústrojí pohonu, ale také z hlediska vnějšího vzhledu i provedení interiéru, které do sebe dokonale zapadají a navíc vytvářejí zcela individualistický celek. Integrovaný vývoj vozu jako celku přinesl také zcela nové možnosti v harmonizaci vnějšího a vnitřního vzhledu.

Trojrozměrné povrchové díly karoserie s klasickými proporcemi sportovního vozu BMW dodávají konceptu BMW Vision EfficientDynamics zcela specifický a nezaměnitelný výraz. Za pozornost stojí například velmi plynulé přechody mezi jednotlivými plochami, stejně tak jako typická pozornost věnovaná hranám, na nichž se světlo mění ve stín.

Designérské oddělení společnosti BMW Group vyvinulo designérský přístup založený na používání vrstev, který aplikuje jak na provedení interiéru, tak karoserie automobilu. Na konceptu BMW Vision EfficientDynamics byl tento přístup, spočívající ve vzájemném přechodu jednotlivých vrstev mezi sebou, poprvé aplikován na karoserii automobilu BMW. Právě přechod jednotlivých ploch mezi sebou, vytvářený pomocí vrstev, je přínosem nejen pro aerodynamickou účinnost, ale také pro redukci použitých dílů karoserie. Opomenout nelze samozřejmě ani individualistický a osobitý celkový výraz automobilu.

Interiér: pokroková lehká konstrukce a příkladná orientace na řidiče. Stejně jako na vzhledu karoserie, tak i v interiéru je použita koncepce vrstev, které mezi sebou plynule přecházejí a vytvářejí velmi homogenní celek, jenž při pobytu uvnitř dodává posádce pocit vědomí o nízké hmotnosti automobilu jako celku.

Různé komponenty uvnitř vozu mají vícero funkcí. Příkladem jsou třeba výdechy ventilace. Aby tato multifunkčnost byla zřejmá na první pohled, je vyjadřována různými způsoby, a to pomocí moderních materiálů i vyspělých technologií. Z tohoto důvodu mají jednotlivé ovladače specifickou formu. To je zřejmé i na koženém pásku, který obepíná hliníkovou hlavici voliče jízdních režimů.

V interiéru konceptu BMW Vision EfficientDynamics jsou použity materiály, jež dávají jasně najevo svoji kvalitu, ale také zaměření na nízkou hmotnost. Příkladem jsou například sedadla s karbonovou nosnou částí, jež připomíná páteř. Použité čalounění zajišťuje vysoký komfort sezení, který je v tomto případě spojen s velmi nízkou hmotností samotných sedadel.

Zatímco přední sedadla jsou připevněná ke středovému tunelu, zadní jsou umístěna na zemi. Toto řešení opticky zvětšuje a odlehčuje vnímání vnitřního prostoru. To platí také pro světlé přírodní barvy použité na čalounění vnitřního prostoru. Pro vnitřní prostor je typická rovněž intenzivní orientace na řidiče, která je pro značku BMW typická. Vnitřní prostor byl totiž navržen právě od přístrojů umístěných před řidičem.

Moderní osvětlovací technika je vidět zvenku, ale potěší také uvnitř. Přední světlomety a zadní světla používají LED diody, které jsou pro BMW typické a nenásilnou formou vyjadřují technologickou vyspělost. Také dvojice světelných kroužků předních světlometů je zajišťována LED diodami. Vzadu jsou LED diody použity formou atraktivních světelných proužků. Samotná světla jsou velmi tenká a mají také aerodynamickou funkci – zvyšují přítlak ve vysokých rychlostech. Zajímavostí zadních světel je to, že jednotlivá světla jsou vidět až v případě, kdy dojde k jejich rozsvícení.

Značné prosklení boční části konceptu umožnilo vytvořit automobil jako celek, v němž dochází k interakcím mezi vnějším světem a interiérem. K tomu pomáhá například i netradiční osvětlení vnitřního prostoru nepřímými světly, která jsou umístěna na stranách vnitřního prostoru. Velmi originálního propojení interiéru a exteriéru bylo dosaženo rovněž specifickým řešením střechy navazující na zadní kapotu motoru, kde je v její středové viditelné nosné struktuře integrováno třetí brzdové světlo.

Výklopné dveře jsou zárukou komfortního přístupu na všechna sedadla. BMW Vision EfficientDynamics se vyznačuje vzhůru výklopnými dveřmi, které současně odkrývají přístup na přední i zadní sedadla. Dveře se otevírají kolem předních sloupků a jedním z jejich opěrných bodů je spodní držák vnějších zpětných zrcátek. Toto řešení je nejen funkční, ale také velmi atraktivní.

Strukturu dveří tvoří několik viditelných vrstev, jež poodhalují vyspělou techniku celého konceptu a ze všech úhlů pohledu dodávají automobilu zcela nový výraz. Dveře jsou tvořeny trojicí hlavních vrstev. Jedná se o vnější průhlednou, střední nosnou a vnitřní s čalouněním. Specifickým prvkem dveří je jejich rozměrné prosklení, jež pokračuje až do jejich spodní části. Pro zajištění bezpečnosti při nárazu z boku jsou jejich nedílnou součástí viditelné výztuhy.

Právě průhlednost a koncepce vrstev vytvářejí velmi specificky působící celek, který se vyznačuje interakcí vnitřního a vnějšího světa. Kromě nízké hmotnosti dveří jako celku je při pobytu uvnitř velmi působivý přechod například mezi vnitřními madly a exteriérem.

Zaměření na to nejdůležitější: trojrozměrný Head-Up displej. Důraz na detail se v konceptu BMW Vision EfficientDynamics projevuje i tím, že na přístrojích, stejně tak jako na Head-Up displeji, je taktéž použita koncepce vrstev, která zajišťuje trojrozměrné zobrazení. Díky tomu je možné zobrazovat informace ještě srozumitelněji a přirozeněji – na základě důležitosti se objevují blíže nebo dále. Konkrétním příkladem je v tomto směru například zobrazování rychlosti jízdy, před nějž se může na popředí ukázat třeba informace ze systému nočního vidění BMW Night Vision o potenciálně nebezpečené osobě na silnici.

Logika zobrazování jednotlivých informací je závislá například na zvoleném jízdním režimu – tedy na tom, zda řidič v daném okamžiku preferuje sportovní jízdu, komfortní projev nebo maximální soustředění na nízkou spotřebu.

Koncepční vůz BMW Vision EfficientDynamics, který spojuje nízkou spotřebu paliva s mimořádnou dynamikou, je ve světovém měřítku zcela výjimečný a ukazuje, že BMW stojí na čele vývoje moderních ústrojí pohonu. Při vývoji tohoto konceptu se využilo zkušeností získaných při vývoji koncepčního vozu GINA. Ukázalo se, že pouze maximální volnost daná tvůrcům koncepčních vozů přináší nové nápady a překračuje zaběhlé standardy.

Na konceptu BMW Vision EfficientDynamics se tato nekonvenčnost projevuje v mnoha jeho řešeních i drobných detailech. Vzpomeňme například kola se specifickými rozměry, provedení zadních světel nebo uspořádání interiéru. To všechno jsou přístupy, které jsou zcela novátorské a jdou daleko za hranice běžného designu a konstrukce koncepčních vozů.

Koncepční vůz jakožto nositel technologií přístupu BMW EfficientDynamics. Největším přínosem studie BMW Vision EfficientDynamics pro další vývoj strategie BMW EfficientDynamics spočívá především v jeho ústrojí pohonu a aerodynamice. Ze sériových vozů BMW jsou známá řešení v podobě systémů regenerace kinetické energie, funkce Auto Start Stop nebo aktivních aerodynamických klapek v masce chladiče, avšak přístup BMW EfficientDynamics má mnohem širší uplatnění a již nyní jsou ve vývoji další systémy, jejichž cílem je snížení spotřeby paliva i emisí.

Jednou z oblastí je snižování energetických ztrát, které jsou i u nejúspornějších spalovacích motorů značné. To je také důvod, proč byl do výfukového systému přidán vodou chlazený termoelektrický generátor (TEG). Jeho činnost spočívá ve výrobě elektrické energie z tepla výfukových plynů.

Tato technologie byla původně vyvinuta pro použití v kosmických lodích a je založena na principu tzv. Seebackova jevu. Ten spočívá v tom, že po zahřátí dvojice různých kovů vzniká mezi jejich oddělenými částmi určité elektrické napětí.

V konceptu BMW Vision EfficientDynamics má termogenerátor, který svoji spolehlivost a účinnost prokázal ve vývojovém BMW řady 5, maximální výkon 200 W. Výfukový systém konceptu je navržen tak, aby ani při aplikaci termogenerátoru neztratil nic z výkonu a charakteristiky spalovacího motoru.

Vyspělý energetický management se přizpůsobuje individuálním požadavkům. Jednotlivé systémy konceptu BMW Vision EfficientDynamics jsou vzájemně propojeny, a tak systém řídící toky energií uvnitř automobilu může pro svoji činnost využívat také údaje například ze senzorů asistenčních systémů řidiče. To zajišťuje značnou flexibilitu celého systému i mimořádnou schopnost přizpůsobení se rozmanitým podmínkám. Systém dokáže například spojením informací z radaru adaptivního tempomatu ACC, funkce Stop & Go i z informací navigačního systému zjistit jízdu v koloně, stejně tak jako její přibližné trvání. Podle toho následně optimalizuje činnost a souhru jednotlivých systémů tak, aby automobil jako celek pracoval s nejvyšší možnou mírou účinnosti.

Dalším příkladem je například jízda po dálnici. Výkonný centrální počítač v tomto okamžiku na určitý okamžik zvýší teplotu chladicí kapaliny, a tím uspoří část energie potřebnou k chlazení. To následně „zdarma“ zajistí náporový vzduch při vysoké rychlosti. Avšak informace pro energetický systém nepocházejí pouze z automobilu samotného, ale díky konceptu BMW ConnectedDrive také z okolí vozu. Reálné informace o provozu nebo jízdních podmínkách totiž automobil získává prostřednictvím vyvíjených komunikačních systémů rovněž od okolních vozidel (systém Car 2 Car) nebo od infrastruktury (Car 2 Infrastructure). Díky tomu má automobil k dispozici opravdu reálné informace k tomu, aby mohl předvídat a přizpůsobovat činnost svých systémů konkrétním podmínkám.

Již nyní služba BMW ConnectedDrive podává řidiči aktuální informace o dopravní situaci nebo jej dokáže navést na aktuálně volné konkrétní parkovací místo. V budoucnu se však počítá s jejím dalším rozšířením, takže úspory paliva mohou být ještě větší.

Koncept BMW Vision EfficientDynamics má v systému jízdních režimů Dynamic Drive Control integrován speciální jízdní režim – Eco Mode, kterým může řidič zvolit provoz speciálně zaměřený na minimalizaci spotřeby paliva. Po jeho zařazení dostává řidič informace o tom, jak akcelerovat, jak pracovat s brzdovým pedálem, a v případě manuálního řazení také sděluje optimální rychlostní stupeň. Dojde také ke změně charakteristiky plynového pedálu, stejně tak jako strategie řazení dvouspojkové převodovky. To vše s cílem minimalizace spotřeby paliva.

BMW Vision EfficientDynamics: budoucnost BMW EfficientDynamics. Koncepční vůz BMW Vision EfficientDynamics ukazuje potenciál strategie BMW EfficientDynamics v takové míře, jako ještě nikdy předtím. Jedná se další příklad toho, že BMW má zcela jedinečnou schopnost vyvíjet mimořádně úsporné a přitom velmi dynamické ústrojí pohonu. Je tedy zřejmé, že zatímco na jedné straně tyto nové technologie snižují využívání přírodních zdrojů, na druhou stranu nabízejí zcela specifické pojetí radosti z jízdy. Dynamika vozu z dílny BMW M s ekonomikou provozu odpovídající malému vozu je mimořádně atraktivní perspektivou pro vývoj budoucích automobilů. Tento nový koncepční vůz sice není ukázkou budoucího nového sériového automobilu značky BMW, avšak současně není ani zcela samostatným projektem vývojového oddělení společnosti. Mnoho z jeho technologií se totiž již objevuje v sériových automobilech, avšak mnoho z nich je v současné době buď ve vývoji, nebo již ve fázi praktického testování, takže se jistě objeví v budoucích sériových vozech.

BMW Vision EfficientDynamics je velmi atraktivním ztělesněním hybridní technologie, které se nese zcela ve stylu značky BMW. Současně je ale také fascinujícím pohledem do budoucnosti strategie BMW EfficientDynamics, stejně tak jako praktickou ukázkou jejích principů.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Interaction s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.