AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Siems & Klein


Budoucnost městské dopravy: TriHyBus na vodíkový pohon

Světový unikát – autobus s trihybridním pohonem – představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Je to zároveň první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě.

Vozidlo s prozaickým jménem TriHyBus bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Na projektu se finančně podílelo Ministerstvo dopravy ČR a Evropská unie.

Přestože TriHyBus (zkratka z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus, neboli trihybridní vodíkový autobus) vypadá jako běžný autobus, představuje jeden ze směrů, kam se může ubírat budoucnost městské dopravy. Při jeho provozu totiž nevznikají žádné škodlivé emise, minimální je i hladina hluku a vibrace při jízdě. TriHyBus je unikátní i mezi obdobnými vodíkovými vozidly. Využívá totiž systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. „TriHyBus v podstatě využívá naplno všechny výhody této koncepce. Navíc uchovává brzdnou energii, aby ji mohl využít při akceleraci nebo jízdě do kopce. Tím pádem pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem,“ vysvětluje Luděk Janík z ÚJV Řež.

Podle něj má koncept trojitého hybridního systému velkou šanci prosadit se na mezinárodním poli v sériové výrobě. „Naším cílem bylo snížit cenu vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku, a dále snížit spotřebu vodíku. Zároveň jsou všechny tři zdroje energie provozovány v optimálním režimu, čímž se prodlužuje jejich životnost,“ dodává Janík. To by pro případné zájemce o TriHyBus mohl být jedním z rozhodujících důvodů ke koupi. Česká republika by se tak opět zařadila mezi technologické leadery v oblasti inovativního automobilového průmyslu zaměřeného na vyšší ochranu životního prostředí.

Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do projektu zapojila řada dalších partnerů z České republiky i dalších evropských zemí: Škoda Electric a.s., Proton Motor plc. (Německo), LindeGas a.s., IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport a.s. TriHyBus má klasické rozměry běžného městského autobusu: je 12 metrů dlouhý a plný váží kolem 18 tun. Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (odpovídá 163 HP), hlavní zdrojem energie motor je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Maximální rychlost TriHyBusu je omezena na 65 km/h. Do zásobníků na střeše vozidla se plní 20 kg plynného vodíku pod tlakem 350 barů a na jednu nádrž ujede TriHyBus až 300 kilometrů. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mercedes-Benz
BOSCH