AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.


Hospodářská krize ovlivnila také společnost Bosch v Česku

Celosvětové hospodářské zpomalení mělo vliv i na hospodaření společnosti Bosch v České republice v uplynulém roce. V roce 2008 poprvé po šestnácti letech se obrat, včetně dodávek pro jiné společnosti Bosch, lehce snížil na 1 316 milionů euro.

Ale konsolidovaný obrat – pouze prodej třetím stranám na českém trhu – činil 526 miliónů euro, což stále představuje mírný nárůst o 1,5%. Obchod s automobilovými technologiemi, který tvoří většinu celkového obratu, byl zasažen globální hospodářskou krizí nejvíce. Naopak obchod s průmyslovými technologiemi a technikou budov ještě zaznamenal meziroční růst. V této oblasti se díky dostatku poptávky v první polovině roku projevilo zpomalení až v posledním čtvrtletí roku 2008. Dařilo se také spotřebnímu zboží.

Společnost očekává pro rok 2009 obtížné obchodní prostředí. “Z dnešního pohledu nemůžeme ještě říci, jaký tento obchodní rok bude,“ řekl Dr. Karl Strobel, Reprezentant Bosch Group v ČR. „Musíme zvládnout obtížné balancování mezi úsporami a důležitými investicemi do budoucnosti. Takže zatímco jsou veškeré nákladové položky kriticky přezkoumávány, zároveň budou pokračovat všechny na budoucnost zaměřené projekty a úsilí o inovaci. Například jsme loni dokončili novou investici – sídlo a výrobní závod Bosch Rexroth v Brně a ve spolupráci s univerzitami a průmyslovými školami nadále investujeme do vysoce kvalifikovaných inženýrů” doplnil.

Bosch se snaží udržet své kmenové zaměstnance a dál investuje do jejich vzdělávání Počet zaměstnanců Bosch Group v České republice klesl o zhruba 800 osob na 8 270. Především výrobní závody zaměřené na automobilovou techniku musely snížit stavy svých zaměstnanců. „Společnost se chce vyhnout dalším drastickým snižováním stavu zaměstnanců. Našim cílem je projít touto obtížnou fází pokud možno s naším kmenovým personálem,” řekl Franc Gruber, ředitel závodu Diesel v Jihlavě.

Bosch se proto snaží využívat veškeré nástroje Zákoníku práce a pozastavil nábor nových zaměstnanců. Přistoupil již ke zkrácení pracovní doby a přešel z 12 na 8 hodinový model směn. Automobilové závody v Jihlavě a Českých Budějovicích již zavedly kratší pracovního týden – čtyřdenní. Pokouší se také o zavedení kont pracovní doby. Tento nástroj ze Zákoníku práce by mohl účinně řešit problém zaměstnanosti. Bohužel obsahuje v současné podobě podmínku maximální doby trvání 52 týdnů. „To se odpovědnému zaměstnavateli nezavádí snadno, jelikož současná hospodářská recese vykazuje delší cyklus. Prodloužení doby trvání by usnadnilo využití tohoto nástroje, který podporuje flexibilitu,“ dodal Gruber.

Snahu o udržení kmenových zaměstnanců a jejich přípravu na budoucí oživění trhů Bosch dokazuje také tím, že pokračuje ve všech dříve naplánovaných vzdělávacích programech pro zaměstnance. Neomezuje spolupráci s učňovskými středisky a hlavními českými technickými univerzitami, kde nabízí témata diplomových prací a pořádá soutěž Cena Bosch – Technik roku. Bosch také prodloužil o další dva roky úspěšný Evropský projekt koordinovaného vzdělávání pedagogů v odborném školství, který financuje a provádí společně s firmami ŠKODA AUTO a Scania.

Tyto snahy zatraktivnit technické vzdělávání mladým generacím považuje Bosch za vklad do budoucnosti. Náročná technicky vyspělá výroba a s ní spojený aplikační vývoj produktů v budoucnosti povede k poptávce po lidech, kteří budou schopni zachytit tento trend od \„továrny k laboratoři\“. Například v závodě v Českých Budějovicích společnost vybudovala důležité vývojové a zkušební středisko pro benzínové systémy, které v současné době zaměstnává okolo 300 vývojových inženýrů a techniků. Technické inženýry a profese jako je mechatronik bude Bosch dlouhodobě vyhledávat. Mezi nové personalistické projekty patří také kariérní nabídka Junior Management Program (JUMP), kterou Bosch nabízí nejlepším vysokoškolským absolventům. Je to 18-měsíční školící program, který obsahuje šestiměsíční praxi v zahraničí. Cílem programu je připravit budoucí řídící pracovníky společnosti na jejich funkci. Avšak těchto několik vzdělávacích programů společnosti Bosch nemůže nahradit roli státu na tomto poli. Prospěšná by byla silnější politická podpora školících programů a dalšího vzdělávání.

Bosch Group v ČR to nejsou jen automobilové technologie Výrobní závody pro automobilovou techniku – Bosch Diesel s.r.o. v Jihlavě a Robert Bosch spol. s r.o. v Českých Budějovicích jsou stále největšími a nejlépe hodnocenými zaměstnavateli ve svých regionech. Závod v Českých Budějovicích obdržel po čtvrté v řadě ocenění “Zaměstnavatel roku” v Jihočeském kraji a absolutně na celorepublikovém žebříčku se umístil na třetím místě. Závod dosáhnul výborného výsledku na celoevropském automobilovém poli, když získal VDA cenu za logistiku 2009.

Nový výrobní závod Bosch Rexroth s.r.o. v Brně vyrábí hydraulické jednotky určené zejména pro těžký průmysl po celé Evropě. Bosch Termotechnika s.r.o. v Krnově a Albrechticích uspokojuje poptávku po tradičních výrobcích – kotle na tuhá paliva – po celé Evropě. V oblasti tepelné technologie nabízí Bosch Termotechnika kompletní sadu řešení pro vytápění a přípravu teplé vody pro privátní i komerční objekty pod značkami Junkers, Buderus a Dakon a využívá přitom pokrokové technologie založené na využití obnovitelných zdrojů energie – slunce nebo země. Solární panely a tepelná čerpadla přitahují stále více zákazníků a přinášejí značné úspory. Zejména v kombinaci s klasickou tepelnou technikou může solární technologie ušetřit až 30% paliva.

Bosch Group je vedoucím mezinárodním dodavatelem v oblasti technologií a služeb. Dle předběžných výsledků za rok 2008 v obchodních oblastech automobilové a průmyslové techniky, spotřebního zboží a techniky budov, přibližně 282 000 pracovníků dosáhlo obratu zhruba 45 miliard euro. Bosch Group zahrnuje společnost Robert Bosch GmbH a přibližně 300 dceřiných a regionálních společností ve více než 60 zemích světa. Po započtení prodejních a servisních partnerů je Bosch zastoupen v asi 150 zemích. Tento celosvětový svazek vývojových, výrobních a odbytových firem je předpokladem pro další růst. Bosch investuje každoročně více než 3 miliardy eur do výzkumu a přihlásil celosvětově více než 3000 patentů. Svými výrobky a službami Bosch zvyšuje kvalitu života tím, že přináší inovativní a užitečná řešení.

Společnost byla v roce 1886 založena Robertem Boschem (1861 – 1942) ve Stuttgartu jako „dílna pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“. Obchodně-právní struktura Robert Bosch GmbH zajišťuje podnikatelskou samostatnost Bosch Group. To umožňuje společnosti dlouhodobě plánovat a investovat do důležitých podnikatelských záměrů pro zabezpečení budoucnost. 92 % majetkových podílů Robert Bosch GmbH patří veřejně prospěšné společnosti Robert Bosch Stiftung GmbH / Nadaci Roberta Bosche. Většinová hlasovací práva má však společnost Robert Bosch Industrietreuhand KG, která má zároveň také právo vykonávat funkci společníků. Ostatní podíly a hlasovací práva má rodina Boschových a Robert Bosch GmbH.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Iveco Czech Republic, a.s.