AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
Interaction s.r.o.
Siems & Klein


AUTA KRÁLŮ – designérská výstava

Příznivci studií, kreseb a projektů Václava Krále budou mít možnost zhlédnout na veletrhu AUTO PRAHA 2009 (24. – 26.4.2009) v Pražském veletržním areálu v Letňanech výstavu tohoto designéra, ilustrátora, konstruktéra, pedagoga a automobilového závodníka.

Studio Design Král vzniklo v roce 1990 jako logické pokračování třicetileté konstruktérské a designérské činnosti Václava Krále, se kterým již od studií spolupracoval syn Jiří.

V roce 1969 byl Václav spoluzakladatelem podniku Metalex, výrobce závodních vozů. Pro tuto firmu vytvořil řadu vozů, v roce 1990 legendární Supertatru MTX V8i, již společně se synem Jiřím.

Postupně se v jejich tvorbě, dosud převážně zaměřené na sportovní a závodní automobily, objevil nový směr – automobily navrhované ve smyslu Václavovy teorie „spotřebitelské skromnosti“. Prvním byl tříkolový automobil L&K, v roce 1991, projektovaný se spotřebou paliva pod tři litry na 100 km, při použití dostupného sériově vyráběného motoru.

V první polovině devadesátých let v Čechách vznikalo mnoho automobilových projektů. V roce 1992 Václav a Jiří Král zvítězili v designérské soutěži Škoda/VW s projektem Pohoda, kterému se o pár let později nápadně podobal VW Sharan. O rok později získali společně s Ing. Mrkvicou s projektem Mysterro Národní cenu za design . Po tomto speedsteru s motorem Chevrolet Corvette následoval dvoumístný sporťáček Rebel s pětiventilovou technikou Audi. Byl homologován pro sériovou výrobu, ale výrobce DIOSS opustil automobilový sektor.

Stranou zájmu nezůstala ani hromadná doprava nebo kamiony. Aerodynamický autobus Zliner dosáhl spotřeby 16l/100km, zvláštní cenu Autotec 1994 získal projekt KRAB. Zajímavou kapitolou byly závodní tisícikoňové Supertrucky Praga a Buggyra pro tým Martina Koloce. Byly vyvíjené ve stejné době jako Solarmobil ČVUT s výkonem 0,5kW, který vznikl jako studentský projekt na fakultě dopravní.

Po třiceti letech syn navázal na otcovu myšlenku formule s minimálním odporem vzduchu. KIN Projekt z roku 1978 využíval kinetické energie výfukových plynů k odsávání mezní vrstvy pod vozem. MX 1–11 Bohemia se od svých současníků, stejně jako před lety KIN, odlišuje absencí přítlačných křídel. Funkce těchto prvků je integrována do karoserie s průtočnými boky.

Vedle tvorby dopravních prostředků se Studio Design Král ve velké míře věnovalo i tvorbě průmyslových zařízení. Od počítačových skříní Autocont po katr na výrobu dřevěných parket. Na „neautomobilových“ projektech a grafickém designu spolupracovali i zeť Jindřich Dušek a dcera Šárka, vydavatelé časopisu Auto Design and Styling.

Před patnácti lety začal Václav Král vyučovat průmyslový design na ČVUT. Domníval se, na základě své životní zkušenosti, že průmyslový designér potřebuje dostat vyvážené umělecké i technické vzdělání. Letos na podzim, díky děkanovi fakulty architektury panu Zavřelovi, bude dlouholeté úsilí završeno otevřením Ústavu průmyslového designu ČVUT. Jedním z vyučujících bude i Jiří Král.

Václav Král kreslil unikátních průřezové obrazy automobilů, zatímco syn kreslí obrazy letecké.

Václav Král (1936–2005) absolvoval Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi.

Jiří Král (1966) je absolvent katedry letadel ČVUT.

MX 1–11 BOHEMIA 2008 Automobil Národní formule 1400. Originální aerodynamická koncepce, kladoucí důraz na minimální odpor vzduchu. Přítlačné plochy integrované do karoserie.

DIOSS REBEL 1995 Sporťáček na bázi podvozkových dílu Škoda Felicia s motorem Audi 1.8 – 20V. Motor před zadní nápravou, výkon 130 koní.

KRAB 1994 Projekt velkokapacitní sklápěčky na 100 tun. Konstrukční rychlost 20km/h, pohon hydromotory v každém kole, koncepce podvozku zajišťující neomezenou manévrovatelnost. Kabina na otočném rameni s vynikajícím výhledem na pracovní činnosti, tedy i vysoká bezpečnost práce.

SPYder HAVEL Obojživelné vozítko, možnost vybavit na zimu pásy jako malou rolbu.

conTTruck 2006 Projekt dálkového kamionu na přepravu kontejneru. Sám si kontejner naloží, má 50m2 solárních panelů, které dodávají osminu potřebné energie pro jízdu max. rychlostí. Pohon turbinou s elektromotory.

BAGHIRA ULL 1988, 1990 Diplomový projekt letounu kachní koncepce a z něho odvozená varianta se dvěma nosníky ocasních ploch. X-01má vzduchem chlazený motor Tatra AT-714, X-02 vodou chlazený automobilový čtyřválec 1.9 TDi.

GEA 2005 Pokojová klimatizace, různé výkony a velikosti, modulová stavba.

VEROLD BAGHIRA 1992 Otevřený automobil pro volný čas. Motor Škoda Favorit před zadní nápravou, pohon zadních kol.

LAURIN A KLEMENT 1991 Tříkolka se spotřebou pod 3 l/100km. Podvozkové díly VW Polo, odpovídající vnitřní prostor.

JAWA ATHÉNA 1991 Motocykl s motorem o obsahu 250ccm, šestistupňovou převodovkou a výkonem 42 koní. Zajímavostí je karoserie překrývající svrchu mechanismus řídítek.

ZLINER 1993 Minibus pro 35 osob, díky aerodynamickému tvarování dosažena průměrná spotřeba 16l/100km.

EKON 1987 Stroj pro soutěž v minimální spotřebě paliva, jejímž jedním z iniciátorů byl Václav Král. Stroj pilotoval devítiletý Václav Junior a ujel téměř 300km/litr s motorem Ducatti Cucciolo, rok výroby 1948, o obsahu 50ccm.

SOLARMOBIL ČVUT a PRAGA RACE TRUCK 1997, 1998 Nejslabší a nejsilnější stroj z designérské dílny Králů. Solarmobil s motorem o výkonu 0,6kW úspěšně soutěžil na EMV Cupu u Vídně. Praga s motorem o tisíci koních sbírala v týmu Martina Koloce vavříny na evropských okruzích. Byla nahrazena SuperRace Truckem Buggyra.

SAM 2000 Postřikovač firmy Agrio Kremže.

Autor: Bc. Zuzana Bílá, ABF, a.s.

Obrázek k článku

Fotogalerie: AUTA KRÁLŮ – designérská výstava

FotografieFotografieFotografieFotografie
FotografieFotografieFotografieFotografie
FotografieFotografieFotografieFotografie
Fotografie 



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Siems & Klein
BMW Group Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.
Mercedes-Benz
BOSCH