AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
ContiTrade Services s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Pět technologických inovací pro Porsche Panamera

Automobilka Porsche ještě před oficiálním představením modelu Panamera, naplánovaným na autosalon v Šanghaji, představuje technologické inovace, kterými se bude tento vůz pyšnit.

Ty se vůbec poprvé objevují v tomto segmentu vozů a některé z nich dokonce slaví světovou premiéru. Jedná se například o vůbec první spojení systému Start-Stop se samočinnou převodovkou, vzduchové odpružení s doplňkovým tlakovým zásobníkem, stejně tak jako o aktivní aerodynamiku, která je u modelu Panamera Turbo ovlivňována ve čtyřech směrech nastavitelným zadním spoilerem. Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září 2009 a na český trh jej přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ.

Panamera je specifickým vozem prémiové třídy, který náročným zákazníkům přináší nově pojaté řešení dynamického a elegantního čtyřmístného vozu Gran Turismo. Tato čtvrtá modelová řada značky Porsche si hodlá ve svém tržním segmentu vybudovat podobně záviděníhodné postavení, jaké mají modely 911, Cayenne či Boxster s Caymanem. Panamera vstupuje do segmentu, kde jsou již etablovaní konkurenti, a hodlá na ně zaútočit především nejlepšími vlastnostmi v oblastech jízdních výkonů, jízdní dynamiky a úspornosti.

Pohon: vysoký výkon a úspornost

Řešení tradičního konfliktu mezi komfortem, výkonností a úsporností začíná již u ústrojí pohonu. Proto je Panamera vybavena úsporným přímým vstřikováním paliva. Současně s tím byla značná pozornost věnována také snížení třecích ztrát, stejně tak jako optimalizaci chlazení, snížení hmotnosti zejména pohyblivých dílů a zároveň rovněž zvýšení účinnosti příslušenství motoru.

Spolu s převodovkou PDK přináší Panamera do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Spojuje nižší spotřebu s větší sportovností a samozřejmě i komfortem. Dvouspojková převodovka se vyznačuje mnohem vyšší účinností ve srovnání s konvenční samočinnou převodovkou. Její předností je také delší převod nejvyššího rychlostního stupně, který snižuje spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v mimořádně rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně, které probíhá bez přerušení toku výkonu ke kolům. To vše zajišťuje dynamiku typickou pro vozy Porsche.

V modelu Panamera se poprvé v prémiovém automobilu spojuje systém Start-Stop s automaticky řadící převodovkou. Výsledek mluví sám za sebe: spotřeba v kombinovaném cyklu ve spojení s převodovkou PDK jen 10,8l/100 km reprezentuje v daném výkonnostním segmentu zcela výjimečnou hodnotu. K ní samozřejmě kromě systému Start-Stop přispívají také pneumatiky se sníženým valivým odporem, ale také zdokonalené brzdy, u nichž nedochází k nechtěnému kontaktu kotoučů a brzdových destiček.

Podvozek: jízdní dynamika a komfort

Podvozek vozu Panamera přináší optimální kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje vysokou míru komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Po stisku tlačítka však aktivní tlumiče podvozku PASM změní svoji charakteristiku a do popředí se dostává sportovní nastavení. Model Panamera Turbo je navíc sériově vybaven (ostatní modely jej mohou mít na přání) vzduchovým odpružením se zcela novou a v automobilovém světě unikátní funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu tento podvozek nabízí ještě větší rozdíl ve svém projevu mezi komfortním a sportovním jízdním režimem.

Jízdní dynamika a současně komfort mohou být u všech modelů dále zvětšeny pomocí systému aktivního stabilizátoru PDCC. Jedná se o systém elektronicky řízené tuhosti zadního zkrutného stabilizátoru, který se dokáže optimálně přizpůsobovat aktuální jízdní situaci. Na přání jsou pro model Panamera k dispozici pakety Sport Chrono a Sport Chrono Plus, které pomocí tlačítka Sport umožňují na přání změnit charakteristiku motoru, podvozku, ale také pohonu všech kol PTM, jenž je standardní výbavou modelů Panamera 4S a Panamera Turbo. To vše pro nekompromisně sportovní jízdní projev.

Karoserie: nízká hmotnost a funkčnost

Karoserie se vyznačuje kombinací nízké hmotnosti, obvyklé u sportovních automobilů, vysokou nabídkou komfortu, prostorností a účinnou aerodynamikou. Na konstrukci tohoto vozu byly použity nejmodernější výrobní postupy a současně také promyšlená kombinace vyspělých materiálů. Používají se ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy v podobě hliníku a hořčíku, stejně tak jako plasty. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří je hliníkový plech, zatímco rámy oken jsou tvořené hořčíkovým odlitkem. Díky tomuto promyšlenému používání různých materiálů a jejich forem se dosáhlo velmi nízké hmotnosti. Například model Panamera S váží jen 1770 kg.

Samostatná zadní sedadla nabízejí nejvyšší možný komfort a variabilitu. Zadní sedadla se speciálně navrženými hlavovými opěrkami jsou velmi komfortní díky možnosti mnohostranného elektrického nastavování, jako i ventilaci a vyhřívání. Předností vozu Panamera je také přizpůsobivý a prakticky využitelný zavazadlový prostor. Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel umožňují zavazadlový prostor zvětšit až na objem 1263 l. Vzniklý prostor se vyznačuje zcela rovnou podlahou.

Panamera je prvním vozem svého segmentu, který přichází s plně kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je v tomto voze i středový tunel, stejně tak jako tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamickou účinnost vozu. V praxi to znamená nižší spotřebu paliva a větší dynamiku. Viditelnou snahu o dokonalou aerodynamiku dokládá ve čtyřech směrech nastavitelný zadní spoiler modelu Panamera Turbo. Podle dané jízdní situace mění řídicí jednotka úhel spoileru, ale také jeho výšku. To vše pro zlepšení výkonnosti i aerodynamické účinnosti. Akustika: sportovnější zvuk a vyšší komfort cestování Pečlivá analýza zdrojů zvuku v podobě výfukového potrubí, sacího traktu, motoru, stejně tak jako aerodynamiky dovolila vývojovým inženýrům naladit komplexní a harmonický zvukový doprovod vozu Panamera, který splňuje nejvyšší nároky na sportovní automobil, ale také na luxusní limuzínu. Například aerodynamická hlučnost byla speciálně sledována již v úvodních fázích vývoje nového modelu, takže byla optimalizována již v zárodku. Díky tomu vnitřní hlučnost vozu Panamera odpovídá nejvyšším nárokům kladeným na prémiový automobil. Přesto ale nelze přeslechnout pro vozy Porsche typický ryzí zvuk, z nějž je zejména při akceleraci jasně patrná síla a dynamika. To znamená, že zatímco při vyrovnané jízdě po dálnici je hlučnost minimální, při sportovním stylu jízdy zažijete to, co v každém jiném voze značky Porsche – emotivní a jadrný zvukový doprovod.

Zavedením pěti novátorských technologií do praxe technici značky Porsche z vývojového centra ve Weissachu splnili cíle, které byly na model Panamera kladené. Spojili do této doby neslučitelné vlastnosti tak, že vzniklo zcela jedinečné Gran Turismo, kombinující typickou dynamiku Porsche s mimořádným komfortem na dlouhých cestách. Kromě toho se jízdní výkonnost spojuje s příkladnou úsporností. Aby toho nebylo málo, tak v karoserii evokující klasická kupé je dostatek variabilního prostoru pro čtveřici cestujících a jejich zavazadla.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Iveco Czech Republic, a.s.