AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
BusPoint
ContiTrade Services s.r.o.


Pět technologických inovací pro Porsche Panamera

Automobilka Porsche ještě před oficiálním představením modelu Panamera, naplánovaným na autosalon v Šanghaji, představuje technologické inovace, kterými se bude tento vůz pyšnit.

Ty se vůbec poprvé objevují v tomto segmentu vozů a některé z nich dokonce slaví světovou premiéru. Jedná se například o vůbec první spojení systému Start-Stop se samočinnou převodovkou, vzduchové odpružení s doplňkovým tlakovým zásobníkem, stejně tak jako o aktivní aerodynamiku, která je u modelu Panamera Turbo ovlivňována ve čtyřech směrech nastavitelným zadním spoilerem. Do prodeje bude model Porsche Panamera uveden 12. září 2009 a na český trh jej přiveze výhradní dovozce Porsche Inter Auto CZ.

Panamera je specifickým vozem prémiové třídy, který náročným zákazníkům přináší nově pojaté řešení dynamického a elegantního čtyřmístného vozu Gran Turismo. Tato čtvrtá modelová řada značky Porsche si hodlá ve svém tržním segmentu vybudovat podobně záviděníhodné postavení, jaké mají modely 911, Cayenne či Boxster s Caymanem. Panamera vstupuje do segmentu, kde jsou již etablovaní konkurenti, a hodlá na ně zaútočit především nejlepšími vlastnostmi v oblastech jízdních výkonů, jízdní dynamiky a úspornosti.

Pohon: vysoký výkon a úspornost

Řešení tradičního konfliktu mezi komfortem, výkonností a úsporností začíná již u ústrojí pohonu. Proto je Panamera vybavena úsporným přímým vstřikováním paliva. Současně s tím byla značná pozornost věnována také snížení třecích ztrát, stejně tak jako optimalizaci chlazení, snížení hmotnosti zejména pohyblivých dílů a zároveň rovněž zvýšení účinnosti příslušenství motoru.

Spolu s převodovkou PDK přináší Panamera do svého segmentu jako první dvouspojkovou automatickou převodovku. Spojuje nižší spotřebu s větší sportovností a samozřejmě i komfortem. Dvouspojková převodovka se vyznačuje mnohem vyšší účinností ve srovnání s konvenční samočinnou převodovkou. Její předností je také delší převod nejvyššího rychlostního stupně, který snižuje spotřebu paliva při jízdě po dálnici. Již ze samotného principu dvouspojkové převodovky vychází další přednost, spočívající v mimořádně rychlém řazení na vyšší i nižší rychlostní stupně, které probíhá bez přerušení toku výkonu ke kolům. To vše zajišťuje dynamiku typickou pro vozy Porsche.

V modelu Panamera se poprvé v prémiovém automobilu spojuje systém Start-Stop s automaticky řadící převodovkou. Výsledek mluví sám za sebe: spotřeba v kombinovaném cyklu ve spojení s převodovkou PDK jen 10,8l/100 km reprezentuje v daném výkonnostním segmentu zcela výjimečnou hodnotu. K ní samozřejmě kromě systému Start-Stop přispívají také pneumatiky se sníženým valivým odporem, ale také zdokonalené brzdy, u nichž nedochází k nechtěnému kontaktu kotoučů a brzdových destiček.

Podvozek: jízdní dynamika a komfort

Podvozek vozu Panamera přináší optimální kompromis mezi sportovností a komfortem a je kombinací obou těchto vlastností. V základní konfiguraci zajišťuje vysokou míru komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Po stisku tlačítka však aktivní tlumiče podvozku PASM změní svoji charakteristiku a do popředí se dostává sportovní nastavení. Model Panamera Turbo je navíc sériově vybaven (ostatní modely jej mohou mít na přání) vzduchovým odpružením se zcela novou a v automobilovém světě unikátní funkcí: možností zvětšení množství vzduchu zajišťujícího odpružení. Díky tomu tento podvozek nabízí ještě větší rozdíl ve svém projevu mezi komfortním a sportovním jízdním režimem.

Jízdní dynamika a současně komfort mohou být u všech modelů dále zvětšeny pomocí systému aktivního stabilizátoru PDCC. Jedná se o systém elektronicky řízené tuhosti zadního zkrutného stabilizátoru, který se dokáže optimálně přizpůsobovat aktuální jízdní situaci. Na přání jsou pro model Panamera k dispozici pakety Sport Chrono a Sport Chrono Plus, které pomocí tlačítka Sport umožňují na přání změnit charakteristiku motoru, podvozku, ale také pohonu všech kol PTM, jenž je standardní výbavou modelů Panamera 4S a Panamera Turbo. To vše pro nekompromisně sportovní jízdní projev.

Karoserie: nízká hmotnost a funkčnost

Karoserie se vyznačuje kombinací nízké hmotnosti, obvyklé u sportovních automobilů, vysokou nabídkou komfortu, prostorností a účinnou aerodynamikou. Na konstrukci tohoto vozu byly použity nejmodernější výrobní postupy a současně také promyšlená kombinace vyspělých materiálů. Používají se ocelové plechy s proměnnou tloušťkou, lehké kovy v podobě hliníku a hořčíku, stejně tak jako plasty. Například nosná struktura dveří je vyrobena z laserem opracovaného hliníkového odlitku, vnější plášť dveří je hliníkový plech, zatímco rámy oken jsou tvořené hořčíkovým odlitkem. Díky tomuto promyšlenému používání různých materiálů a jejich forem se dosáhlo velmi nízké hmotnosti. Například model Panamera S váží jen 1770 kg.

Samostatná zadní sedadla nabízejí nejvyšší možný komfort a variabilitu. Zadní sedadla se speciálně navrženými hlavovými opěrkami jsou velmi komfortní díky možnosti mnohostranného elektrického nastavování, jako i ventilaci a vyhřívání. Předností vozu Panamera je také přizpůsobivý a prakticky využitelný zavazadlový prostor. Dělená a sklopná opěradla zadních sedadel umožňují zavazadlový prostor zvětšit až na objem 1263 l. Vzniklý prostor se vyznačuje zcela rovnou podlahou.

Panamera je prvním vozem svého segmentu, který přichází s plně kapotovanou spodní částí vozu. Zakrytý je v tomto voze i středový tunel, stejně tak jako tlumič výfuku. Toto řešení snižuje vztlak a optimalizuje aerodynamickou účinnost vozu. V praxi to znamená nižší spotřebu paliva a větší dynamiku. Viditelnou snahu o dokonalou aerodynamiku dokládá ve čtyřech směrech nastavitelný zadní spoiler modelu Panamera Turbo. Podle dané jízdní situace mění řídicí jednotka úhel spoileru, ale také jeho výšku. To vše pro zlepšení výkonnosti i aerodynamické účinnosti. Akustika: sportovnější zvuk a vyšší komfort cestování Pečlivá analýza zdrojů zvuku v podobě výfukového potrubí, sacího traktu, motoru, stejně tak jako aerodynamiky dovolila vývojovým inženýrům naladit komplexní a harmonický zvukový doprovod vozu Panamera, který splňuje nejvyšší nároky na sportovní automobil, ale také na luxusní limuzínu. Například aerodynamická hlučnost byla speciálně sledována již v úvodních fázích vývoje nového modelu, takže byla optimalizována již v zárodku. Díky tomu vnitřní hlučnost vozu Panamera odpovídá nejvyšším nárokům kladeným na prémiový automobil. Přesto ale nelze přeslechnout pro vozy Porsche typický ryzí zvuk, z nějž je zejména při akceleraci jasně patrná síla a dynamika. To znamená, že zatímco při vyrovnané jízdě po dálnici je hlučnost minimální, při sportovním stylu jízdy zažijete to, co v každém jiném voze značky Porsche – emotivní a jadrný zvukový doprovod.

Zavedením pěti novátorských technologií do praxe technici značky Porsche z vývojového centra ve Weissachu splnili cíle, které byly na model Panamera kladené. Spojili do této doby neslučitelné vlastnosti tak, že vzniklo zcela jedinečné Gran Turismo, kombinující typickou dynamiku Porsche s mimořádným komfortem na dlouhých cestách. Kromě toho se jízdní výkonnost spojuje s příkladnou úsporností. Aby toho nebylo málo, tak v karoserii evokující klasická kupé je dostatek variabilního prostoru pro čtveřici cestujících a jejich zavazadla.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Toplac s.r.o.
BOSCH
BMW Group Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.