AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.


Filozofie Toyota Optimal Drive v modelech Auris a Corolla

/Praha dne 20.února 2009/ - Filozofie Toyota Optimal Drive – maximální potěšení z jízdy s minimálními dopady na životní prostředí - Druhá vlna modernizace motorů pro Auris a Corollu v modelovém provedení 2009

  • Auris: nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l Valvematic s novou šestistupňovou manuální převodovkou
  • Corolla: nový zážehový motor 1,6 l Valvematic s novou šestistupňovou manuální převodovkou a převodovkou MultiMode
  • Modernizovaný motor 1,4 l D-4D pro modely Auris a Corolla, včetně nové upravené verze pro Auris s emisemi CO₂ na úrovni 119 g/km
  • Modernizovaný motor 2,0 l D-4D 125 pro Auris a Corollu,výkonný motor 2,2 l Toyota D-CAT 180 pro model Auris

Filozofie Toyota Optimal Drive – minimální emise CO2 a spotřeba paliva, maximální potěšení z jízdy Filozofie Toyota Optimal Drive, výsledek konstrukční filozofie firmy Toyota ‘Always Optimise’ (Vždy optimalizuj), se poprvé představil na pařížském autosalonu 2008 a nyní se standardně objevuje u všech modelů značky uváděných na trh. Technologie Toyota Optimal Drive minimalizuje spotřebu paliva i emise CO2 a současně přispívá k maximálnímu výkonu a dynamice jízdy. Základem jsou nové motory a převodovky využívající technologie šetrné k životnímu prostředí, komponenty s nízkým třením, lehká a prostorově nenáročná konstrukce, stejně tak jako zvýšená účinnost spalování.

V roce 1997 si Toyota předsevzala dlouhodobý strategický cíl „nulových emisí“. Současně byl na trh uveden vizionářský model Prius s hybridním pohonem – v době, kdy téma životního prostředí nebylo ani zdaleka tak aktuální. Toyota Optimal Drive je základní filozofií, která posouvá celou firmu Toyota ke splnění jejího dlouhodobého strategického cíle. Filozofie Toyota Optimal Drive je nasazována do 85 % celé modelové řady značky Toyota. Toto systematické úsilí pak pomáhá Toyotě splnit významný ekologický cíl pro rok 2009, kterým je snížení celkových průměrných emisí CO2 pod hladinu 140 g/km. Na konci roku 2008 bylo na trh uvedeno hned několik modelů vybavených koncepcí Toyota Optimal Drive – model iQ, nový Avensis, Yaris v modelovém provedení 2009, AYGO a RAV4. Nyní Toyota spustila program modernizace hnacích jednotek u modelů Auris a Corolla. Prvním krokem je uvedení nového zážehového motoru 1,33 l Dual VVT-i s technologií Stop & Start. Jedná se o vysoce moderní čtyřválcový agregát zajišťující vrcholný dynamický výkon, velmi nízkou hladinu hluku v kabině vozu a příznivé ekologické parametry.

První polovinu roku 2009 doprovází druhá vlna modernizace motorů, kdy se představují dva nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l, ale i tři modernizované vznětové motory – 1,4 l D-4D, 2,0 l D-4D a 2,2 l Toyota D-CAT. Nově uváděné i modernizované motory přispějí k ještě vyšší dynamice jízdy a příznivější hladině emisí CO2 u modelů Auris a Corolla. Všechny motory se objeví v autosalonech již na jaře 2009.

Nové zážehové motory 1,6 l a 1,8 l Valvematic s novou šestistupňovou manuální převodovkou a převodovkou MultiMode v modelu Auris – jeden z nejlepších poměrů výkon / emise CO2 ve své třídě

Auris vyjede s novými zážehovými motory 1,6 l a 1,8 l vybavenými technologií Valvematic, která je výsledkem nejnovější modernizace osvědčené technologie variabilního časování ventilů Dual VVT-i (zkr. Dual Variable Valve Timing – intelligent). Valvematic optimalizuje časování ventilů a současně řídí míru zdvihu ventilů. Díky tomu dosahuje významného zlepšení co do spotřeby paliva i výkonu motoru. Nasazením technologie Valvematic se snižují hydraulické ztráty i mechanické tření při nízkém zatížení motoru, což se odráží v nižší spotřebě paliva. Proměnná délka sacího potrubí pak zase zlepšuje točivý moment v pásmu středních až vysokých otáček.

Auris díky novým zážehovým motorům vykazuje jednu z nejpříznivějších hladin emisí CO2 ve své třídě a může se pochlubit výborným poměrem mezi dosahovaným výkonem a hladinou emisí CO2. Snížení hladiny emisí CO2 znamená pro majitele v řadě zemí i daňové výhody – například v Portugalsku, Irsku, Španělsku a Nizozemí.

Výkon nového motoru 1,6 l Valvematic se zvýšil o 8 k DIN na výsledných 132 k DIN, přičemž maximum točivého momentu narostlo z původních 157 N.m / 5200 ot/min na 160 N.m při pouhých 4400 ot/min. Vůz s touto motorizací lze objednat buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou MultiMode se stejným počtem převodových stupňů. V případě osazení manuální převodovkou se hladina emisí CO2 snížila o 14 g/km na 152 g/km a spotřeba paliva poklesla ze 7,1 l/100 km na 6,5 l/100 km. U systému řazení s převodovkou MultiMode pak emise CO2 poklesly o 15 g/km na 146 g/km a spotřeba paliva se snížila o 0,7 l/100 km na 6,2 l/100 km.

Nový zážehový agregát 1,8 l je klíčovou pohonnou jednotkou vozů značky Toyota a dále rozšiřuje seznam hnacích jednotek vybavených pokrokovou technologií Valvematic. Do modelové řady Auris přináší kultivovaný sportovní charakter a vyšší úroveň dynamiky. V kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou nabízí 145 k DIN a nejvyšší točivý moment 180 N.m při 4000 ot/min. Hladina emisí CO2 je 155 g/km a kombinovaná spotřeba paliva dosahuje pouze 6,6 l/100 km.

Oba zážehové motory vyrábí britský závod firmy Toyota v Deeside.

Corolla: nový zážehový motor 1,6 l Valvematic s novou šestistupňovou manuální převodovkou a převodovkou MultiMode

V modelu Corolla se rovněž objeví nový zážehový motor 1,6 l o výkonu 132 k DIN, který lze kombinovat s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou MultiMode. V případě osazení manuální převodovkou se hladina emisí CO2 snížila o 8 g/km na 150 g/km, přičemž kombinovaná spotřeba paliva je 6,4 l/100 km. U verze s převodovkou MultiMode je spotřeba 6,1 l/100 km a hladina emisí CO2 činí 144 g/km.

Modernizovaný motor 1,4 l D-4D pro modely Auris a Corolla.

Modely Auris i Corolla se budou dodávat s modernizovaným motorem 1,4 l D-4D o výkonu 90 k DIN v kombinaci buď s novou šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou MultiMode o stejném počtu převodových stupňů. Oba modely jsou vybaveny bez ohledu na použitou převodovku oxidačním katalyzátorem (CCo).

Maximum točivého momentu motoru narostlo o 15 N.m na 205 N.m při pouhých 1800–2800 ot/min. Hladina emisí CO2 u vozů Auris se šestistupňovou manuální převodovkou poklesla o 8 g/km na pouhých 124 g/km, zatímco spotřeba paliva činí 4,7 l/100 km. V případě motorů v kombinaci s oxidačním katalyzátorem a převodovkou MultiMode jsou emise CO2 na úrovni 127 g/km a spotřeba paliva dosahuje 4,8 l/100 km.

Model Corolla se šestistupňovou manuální převodovkou vykazuje hladinu CO2 na úrovni 122 g/km, resp. 125 g/km v případě verze s oxidačním katalyzátorem a převodovkou MultiMode.

Přestože hladina emisí CO2 patří mezi nejlepší v této třídě, došlo i ke zlepšení reakce motoru na plynový pedál. Na zdokonalení má podíl účinnější míšení paliva se vzduchem v rámci upraveného piezoelektrického vstřikování, kdy se používá kratší prodleva u seřízení vstřiku, kratší časový interval u seřízení vstřiku, přesnější časování předvstřiku a vícenásobný vstřikovací impuls.

Modernizovaný motor 2,0 l D-4D 125 pro Auris a Corollu, výkonný motor 2,2 l Toyota D-CAT 180 pro model Auris

Vozy s motorizací 2,0 l D-4D 125 jsou nyní standardně vybaveny filtrem pevných částic DPF. Motor prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nabízí maximum výkonu 126 k DIN a točivého momentu 310 N.m při 1800–2400 ot/min. Vozy Auris vybavené touto pohonnou jednotkou se mohou pochlubit snížením hladiny emisí CO2 o 13 g/km na 138 g/km, přičemž spotřeba paliva poklesla o 0,5 l/100 km na výsledných 5,2 l/100km. U modelu Corolla se stejnou motorizací pak emise CO2 činí 136 g/km a spotřeba paliva je 5,2 l/100 km.

Auris s výkonným agregátem Toyota 2,2 l D-CAT 180 vybavený filtrem pevných částic DPF a filtrem DPNR na snížení emisí NOx nabízí 177 k DIN a mohutný točivý moment 400 N.m v pásmu 2000–2800 ot/min. Spotřeba paliva přitom klesla o 0,3 l/100 km na výsledných 5,9 l/100 km, zatímco hladina emisí CO2 se snížila o 10 g/km na 154 g/km.

Výkon obou motorů se zvýšil díky použití vyššího tlaku vstřikování paliva (200 MPa) a nasazení upravených a účinnějších piezoelektrických vstřikovacích ventilů s menším průměrem otvoru trysky, který umožňuje kvalitnější rozprášení paliva. K lepší spotřebě paliva přispívá i optimalizovaný tvar spalovací komory, přičemž narůstá i točivý moment v pásmu nízkých otáček.

Všechny tři vznětové motory vyrábí továrny firmy Toyota v Polsku.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Mitsubishi Motors Česká republika
Toplac s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
Interaction s.r.o.