AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.


Praha a Brno neplní národní ani evropské imisní limity

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí.

Praha (17. února 2009) – Více než 350 měst celé Evropy se 10. února 2009 zavázalo svým podpisem Paktu primátorů, že sníží emise CO2 o více než 20 % do roku 2020 a tím překročí energetické cíle EU. V těchto městech žije více než 60 milionů obyvatel. Mezi téměř 400 městy Evropy není bohužel ani jedno z České republiky. Špatná kvalita ovzduší je ale největším problémem českého životního prostředí. Obdobně jako v předchozích letech přetrvává jako hlavní problém kvality ovzduší znečištění prachovými částicemi PM10 a PM2,5. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily imisní limity, žije u nás více než 62 % populace. Znečištění ovzduší částicemi PM10 se podílí na úmrtnosti české populace z 5 až 13 %. MŽP už i upozornilo vládu, že v případě prachových imisí neplníme národní ani evropské imisní limity. Týká se to zejména oblasti Prahy a Brna.

Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. Významným faktorem pro zlepšení životního prostředí ve městech je i zavedení ekologické městské a příměstské dopravy. Studie Centra dopravního výzkumu ČR, ale i VŠCHT Praha, stejně jako tvrzení Swiss Agency for the Environmental, Forests and Landscape potvrzuje, že autobusy s pohonem CNG mají zdaleka nejnižší hodnoty všech emisí, včetně těch u nás nejnebezpečnějších, prachových částic. CNG autobusy již dnes, pouze na základě vlastností a složení využívaného paliva, bohatě splňují normu EURO V, která vstoupí v platnost na podzim roku 2009.

Autobusy s pohonem na CNG mají z hlediska emisí už dnes výrazně nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon na CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje uvedená norma. Přitom nedochází k žádnému snížení výkonu a vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

„Všechna vozidla využívající ropné PHM, aby splňovala stále přísnější evropské normy musejí být neustále dovybavována drahými zařízeními, které sice snižují produkci emisí škodlivin, ale neustále zvyšují cenu dieselových autobusů. Přídavná zařízení je také potřeba po ujetí většinou 60.000 km vyměnit. CNG autobusy splňují normu EURO V bohatě již dnes pouze na základě vlastností a složení paliva. Budou tedy splňovat další budoucí a jistě přísnější evropské normy a to bez nutnosti přidávání dalších ekologických zařízení do vozidla,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

„CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem,“ říká generální ředitel Tedomu, Josef Jeleček. Autobusy s pohonem na CNG nabízejí nejen nižší emise i oproti limitům uvedených v EURO V, ale i sníženou hladinu hluku, což je důležité především v městských aglomeracích. Při použití stlačeného zemního plynu nedochází ani ke snížení výkonu. „V nabídce společnosti Tedom máme i motory s vyšším výkonem oproti naftovým autobusům. Výkon motoru můžeme přizpůsobit požadavkům zákazníka, tedy ani např. kopcovitý terén není problémem,“ dodává Jeleček.

„U řidičů pražské MHD bylo také pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečistěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů,“ říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Podle průzkumu agentury Ipsos Tambor z března 2008 a ledna 2009 by autobusy na CNG ve svém městě či obci uvítalo 88 % obyvatel ČR. Přes 64 % těch, co autobusy na CNG již zakoupili, uvažují o jejich dalším nákupu.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
auto MOTOL BENI a. s.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.