AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Renault představil zcela nový turbodiesel V6 dCi

Dalším plodem alianční spolupráce mezi Renaultem a Nissanem, která v roce 2009 oslaví deset let svého trvání, je zcela nový vznětový šestiválec V6 dCi (typ V9X), jenž měl premiéru v nové Laguně Coupé.

Na vývoji nového motoru V6 dCi se podílel jak Renault, tak Nissan, ačkoli většinu práce odvedlo Renaultovo středisko pro vývoj motorů, jež sídlí v městě Rueil-Malmaison nedaleko Paříže. Montáž bude probíhat v Renaultově motorárně v Cléonu (130 km od Paříže) a zákazníci se s touto poháněcí jednotkou budou moci setkat ve vozech Renault, Nissan a Infiniti. Teprve v tomto měřítku využití se vývoj a výroba takové jednotky oběma partnerům vyplatí i po ekonomické stránce. Díky společnému úsilí se podařilo snížit náklady na vývoj a investice do výroby tohoto motoru na 180 milionů eur. Uspořádání válců do V umožňuje zástavbu do nejrůznějších typů vozů podélně i napříč, s pohonem předních, zadních i všech kol. Vozy poháněné tímto novým turbodieselem se budou prodávat po celém světě: nejen v Evropě, ale například i v USA. Jako první přišla na trh Laguna Coupé a počátkem roku 2009 budou následovat sedany a kombi Laguna. Nissan bude tento motor montovat do sedanů Maxima (USA) a do vozů Pathfinder a Navara (Evropa). V Evropě zvýší motor V6 dCi rovněž atraktivitu modelových řad Infiniti EX, FX a M. Ve vzdálenější budoucnosti se samozřejmě počítá i s dalšími aplikacemi.

Renault využil během vývoje nového šestiválcového turbodieselu o objemu 3,0 litru zkušenosti získané se svými vznětovými čtyřválci, především pak s jednotkou 2.0 dCi, s níž nový motor sdílí některé komponenty. Tvar spalovacích prostorů je však optimalizován z hlediska nutného kompromisu mezi emisemi a hospodárností. V kombinaci s filtrem pevných částic a katalyzátorem SCR bude tento motor patřit mezi nejčistější na světě, neboť vyhoví nejen evropské normě Euro 5, ale i mnohem přísnějším emisním limitům v Kalifornii. Blok motoru je vyroben z šedé litiny, zatímco hlavy válců jsou hliníkové. Motor 3.0 V6 dCi 235 (V9X) je vybaven čtyřmi ventily na válec a dvojitou soustavou přímého vstřikování common rail s maximálním tlakem 160 MPa a sedmiotvorovými piezoelektrickými vstřikovači. Vrtání 84 mm a zdvih 90 mm dává zdvihový objem 2993 cm3. Kompresní poměr je 16:1. Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. V Renaultu Laguna Coupé je motor V6 dCi vyladěn na výkon 173 kW/235 k při 3750 ot./min a maximální točivý moment 450 N.m při 1500 ot./min, takže tento model vybavený šestistupňovou samočinnou převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,3 s a z 80 na 120 km/h za 6,1 s (v režimu D). Emise CO2 jsou 192 g/km, což odpovídá kombinované spotřebě nafty ve výši 7,2 l/100 km. Vozy s podélně uloženým motorem budou vyladěny na výkon až 195 kW/265 k a točivý moment 550 N.m.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
Mercedes-Benz
Iveco Czech Republic, a.s.
Toplac s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.