AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.
Mercedes-Benz

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > MINI E: sportovní elektromobil

MINI E: sportovní elektromobil

Na listopadovém autosalonu v Los Angeles bude mít výstavní premiéru nový elektromobil MINI E. Výrobce slibuje výkon 150 kW (204 k) a odpovídající potěšení z jízdy. Ovšem jen pro dva.

Skupina BMW Group připravila flotilu 500 elektromobilů MINI E, které budou testovat soukromí motoristé a firmy v každodenním reálném provozu amerických států Kalifornie, New York a New Jersey (o provozu v Evropě se zatím jen uvažuje). Elektromotor tohoto vozu má výkon 150 kW/204 k a je napájen stejnosměrným proudem o napětí 380 V z výkonné sady akumulátorů Li-Ion. Přední kola jsou poháněna bez přímých emisí a téměř nehlučně přes jednostupňový čelní ozubený převod. S maximem točivého momentu 220 N.m zrychluje MINI E z 0 na 100 km/h za 8,5 s, přičemž nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 152 km/h. Výrobce slibuje dojezd na jedno nabití akumulátorů přesahující 240 kilometrů (v americkém městském režimu FTP 72). Cenou za tuto v porovnání s běžnými vozy poháněnými spalovacím motorem nijak výraznou schopnost je obětování prostoru zadních sedadel a značné části zavazadlového prostoru pro sadu akumulátorů Li-Ion o celkové kapacitě 35 kWh (využitelných ca. 28 kWh) a hmotnosti 260 kg. Sadu akumulátorů tvoří 5088 článků rozdělených do 48 modulů. Doba dobíjení závisí na velikosti napětí a proudu. Pomocí zařízení zvaného Wallbox lze akumulátory dobít údajně již za 2,5 hodiny (při 240 V/48 A (10,6 kW) uvádí výrobce 2,9 hodiny).

Elektrická poháněcí soustava je zabudována do karoserie klasického vozu MINI, ale odlišné rozložení hmotnosti si vyžádalo odpovídající úpravy v nastavení podvozku, aby byly zaručeny typické jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozů této značky. Ve fázích, kdy řidič nemá nohu na „pedálu plynu“, pracuje elektromotor jako generátor, čímž se prodlužuje dojezd až o 20 %. Současně z toho plyne pro řidiče zvýšení jízdního komfortu a nižší nároky na brzdovou soustavu, neboť během rekuperace dochází samozřejmě k brzdění vozu „motorem“. V městském provozu není údajně nutné používat brzdy ve třech čtvrtinách případů zpomalení. Hlavní negativa elektromobilů ovšem stále zůstávají. O malém dojezdu a prostorové náročnosti akumulátorů již byla řeč (ze zavazadlového prostoru zbylo pouhých 60 litrů!). Dalším záporným bodem je vysoká hmotnost, která u elektrického MINI E dosahuje 1465 kg. Skupina BMW Group přesto počítá s výrobou elektromobilů ve střednědobém časovém horizontu.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
Toplac s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.