AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz


Mercedes-Benz C 250 CDI: nová generace turbodieselů

Před 150 lety se narodil Rudolf Diesel, jehož vznětový motor se dostal do sériově vyráběných osobních vozů automobilky Mercedes-Benz již v roce 1936 (typ 260 D). Při této příležitosti byla nedávno představena nová generace čtyřválcových turbodieselů OM651

Stuttgartský výrobce prestižních automobilů se při příležitosti Dieselova výročí pochlubil novou generací svých čtyřválcových turbodieselů, jejichž prodej bude zahájen letos na podzim. Nejprve ve vozech Třídy C, ale postupně i v dalších modelových řadách včetně užitkových Sprinterů, neboť jsou konstruovány pro podélné i příčné uložení a pro použití ve vozidlech s pohonem všech kol (například nový Mercedes-Benz GLK). Údajně se dočkáme také hybridních verzí. Zdvihový objem zůstal pro všechny varianty na hodnotě 2,1 l, a tak typové označení poukazuje pouze na rozdíly ve výkonech. Nejvýkonnější verzi poznáte podle zkratky 250 CDI. Díky přeplňování dvěma turbodmychadly dosahuje největšího výkonu 150 kW/204 k a úctyhodného maxima točivého momentu 500 N.m, a to již ve velmi nízkých otáčkách od 1600 do 1800 ot./min. Podle údajů výrobce zrychlí sedan C 250 CDI z 0 na 100 km/h za 7,7 s, přičemž se podařilo dosáhnout kombinované spotřeby EU 5,4 l/100 km. O další tři desetiny litru úspornější je o 25 kW/34 k slabší varianta 220 CDI (největší točivý moment 400 N.m od 1400 do 2800 ot./min), což v porovnání se stejně výkonným předchůdcem znamená snížení spotřeby paliva o 0,8 l/100 km. Cenově nejdostupnější bude provedení 200 CDI vyladěné na výkon 100 kW/136 k a maximum točivého momentu 330 N.m v rozsahu otáček 1600 až 2800 ot./min. Všechny varianty splňují emisní limity budoucí normy Euro 5 bez použití aktivních systémů na odstraňování oxidů dusíku, ale Mercedes-Benz připravil také varianty se svým systémem BlueTec.

Vývoj nových čtyřválcových turbodieselů Mercedes-Benz trval čtyři roky a od zprovoznění prvního prototypu v srpnu 2005 najely tyto motory deset milionů testovacích kilometrů v různých typech vozidel, přičemž v laboratorních podmínkách běžely na zkušebních stolicích dalších sto tisíc provozních hodin. K inovativním technologiím patří například postupné přeplňování dvěma různě velkými turbodmychadly, vstřikovací soustava common rail čtvrté generace s tlakem zvýšeným o 40 MPa na 200 MPa, nově koncipované piezoelektrické vstřikovače s přímým ovládáním jehly vstřikovací trysky a energeticky optimalizované řízení činnosti příslušenství motoru (například vodního čerpadla). Blok motoru je z šedé litiny, hlava válců a písty z hliníku, ojnice se kovají z oceli. Rovněž kovaný klikový hřídel je pětkrát uložený a má osm protizávaží. Ve spodní části bloku se otáčí dvojice vyvažovacích hřídelů, samozřejmostí je také dvouhmotový setrvačník. Kompresní poměr se v porovnání s předchozí generací snížil ze 17,5:1 na 16,2:1, což zlepšilo průběh spalovacího procesu a výrazně snížilo emise oxidů dusíku. Z předchozí generace převzal Mercedes-Benz keramické žhavicí svíčky, které dosahují teploty 1250 °C.

Autor: Pavel Olivík

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Mitsubishi Motors Česká republika
BMW Group Česká republika
Auto Fit, spol. s r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.