AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
Interaction s.r.o.


Opel Astra GTC: Méně znamená více

Čtyřválec o objemu 1,6 l dopovaný turbodmychadlem dokáže proměnit rodinný hatchback na ultrarychlé přibližovadlo. Počítejte přitom s nepatrně vyššími náklady a o poznání větší zábavou za volantem.

Za 8,2 sekundy se dá stihnout spousta věcí. Několikrát si můžete zavázat a rozvázat tkaničky od bot, zapnout veškeré knoflíky na košili, naplácat na vlasy tužící gel nebo třeba naskládat několik kousků nádobí do myčky. Opel Astra GTC za tu dobu stihne vystartovat a pokořit rychlost 100 km/h, aniž by se turbem opatřený 1,6litrový motor musel nějak namáhat. Automobilka totiž po vzoru nejmodernějších světových trendů (tedy miniaturizace, minimalizace a jiná slůvka začínající na mini) sáhla po pohonné jednotce s menším objemem, ovšem s vysokými výkony. To se jí na zmiňovaných 8,2 s povedlo, ale bude to fungovat i déle?

Podobná otázka možná vyvstala již v době, kdy Opel modernizovanou Astru uváděl před několika lety na trh. Design se totiž radikálně odlišoval od předchozích generací, v podstatě to samé již předvedl i Renault se svým Méganem. V obou případech se ale jednalo o obměnu úspěšnou, která byla kladně přijata jak zákazníky, tak i motoristickými novináři. Ti kvitovali zejména mnohem lepší podvozky a tím pádem i mnohem lepší jízdní vlastnosti. A Astra GTC jde ještě mnohem dále.

Říkejte mi blesku

V kombinaci s bodykitem OPC (za příplatek 96.000 korun dostanete bezpočet doplňků exteriéru i interiéru) vypadá jako produkt tuningové společnosti, jejíž designér neměl žádné omezení z marketingu. Je agresivní takovým způsobem, že většina účastníků silniční dopravy jí jde z cesty v okamžiku, kdy ji zaregistrují ve zpětném zrcátku. Zběsilý průlet pak jen na několik milisekund odhalí vysoké boky a úzká okna a GTC mizí v dáli.

Fenomenální pružné zrychlení přitom může Astra prokazovat takřka neustále, tedy alespoň pokud zůstanete v mezích legálních rychlostí. Nad 160 km/h je totiž již znát, že motor má menší objem. O každý další kilometr se musíte rvát, i když je pravda, že nikoliv tak vehementně, jako následně s policisty snažícími se zabavit váš řidičský průkaz.

Turbo se přitom naprosto opačně projevuje v nízkých otáčkách, kdy není takřka vůbec sepnuté. Průměrná spotřeba při rychlosti 90 km/h na nejvyšší převodový stupeň se totiž doopravdy pohybuje okolo sedmi litrů na sto kilometrů, jak udávají technické parametry. Stačí ale plyn naplno sešlápnout a okamžitě se vám na palubním počítači objeví hodnoty i pětkrát vyšší.

Stejně tak se ale projeví i vokální projev Astry GTC, který v tomhle ohledu nechává spoustu svých konkurentů v zapomnění. Obdobně je na tom i podvozek, ovšem řidiči zaměřující se na komfort nebudou mít z jeho tvrdosti a preciznosti příliš velkou radost. Všichni ostatní ale přivítají fakt, že zatáčky mohou projíždět bokem a že na jakémkoliv silničním povrchu mají naprostý přehled o tom, co se s vozem děje. Svůj podíl má na tom i komunikativní řízení, práce s řadicí pákou pak rovněž spadá do pozitivních příkladů.

Snad jedinou stinnou stránkou může být pro mnohé cena, Astra GTC s turbomotorem 1.6 totiž začíná na 668.900 korunách, lépe vybavená varianta Sport kombinovaná s bodykitem OPC pak již z vašeho účtu odebere částku 799.900 Kč. To je více než budete muset u konkurence zaplatit za Ford Focus ST, VW Golf GTI nebo Hondu Civic Type-R. Ostatně, i silnější Opel Astra OPC je dražší pouze o pár desítek tisíc. Žádný z nich vám ale nenabídne tak nízké povinné ručení a žádný nebude ani tak úsporný. A právě to je argument, nad kterým budete muset uvažovat déle než 8,2 s.

Opel Astra GTC 1.6 TURBO
Cena: od 668.900 korun
Motor: řadový čtyřválec, 1.598 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 180 koní v 5.500 ot./min.
Točivý moment: 230 Nm při 1.980–5.500 ot./min.
Hmotnost: 1.220 kg
Objem kufru: 340 l
Objem nádrže: 52 l
Zrychlení 0–100 km/h: 8,2 s
Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 10,3/6,2/7,7 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Siems & Klein
Interaction s.r.o.
Toplac s.r.o.