AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Siems & Klein
ContiTrade Services s.r.o.


Neuvěřitelný souboj o krále hot hatchů

Pokud toužíte po rychlém, ale zároveň velmi nenápadném hatchbacku, pak by pro vás ideální měl být benzinový Renault Mégane RS. Nebo dáte raději přednost jeho dieselovému provedení? A co na to říkají japonské ikony Mazda3 MPS a Toyota Yaris T-Sport?

Pomalu čekám na povel ke startu. Pravá noha má již nepatrně našlápnutý plyn, zatímco ta levá drží spojku snad na jejím posledním milimetru. Levá ruka se začíná pomalu potit od usilovného svírání věnce volantu, zatímco ta pravá naprosto ovládla hlavici řadicí páky, která se před malou chvílí přesunula na první rychlostní stupeň. Z obrovské roury nahrazující koncovku výfuku se linou pouze malé obláčky kouře, zatímco v okolí přední nápravy se vzduch chvěje neuvěřitelným horkem. Mohutné 320 mm kotouče toho již dnes mají poměrně hodně za sebou, nicméně stále vykazují odpor vůči jakémukoliv vadnutí. Vzhledem k faktu, že za pár sekund na ně budu poměrně hodně spoléhat, je to konejšivé zjištění. Přední kola Mazdy3 MPS totiž pohání 2,3litrový čtyřválec dopovaný turbem, což znamená jak výkon 260 koní, tak i zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,1 s či pokoření čtvrtmíle za pouhých 14,5 s při rychlosti 159 km/h. A právě o dosažení co největší rychlosti na čtyřech stech metrech mi jde v tuhle chvíli nejvíce, vedle mě totiž stojí stejně naložený Renault Mégane RS.

Ten má sice vůči zabijákovi ze Země vycházejícího slunce papírově horší parametry, ovšem pouze u políček jako výkon či točivý moment. Ve srovnání s Mazdou je totiž Mégane o poznání lehčí. Dalo by se tak říci, že má lepší předpoklady k přenesení výkonu na silnici, což by potvrzoval i fakt, že zrychlení 0–400 m zvládá za 14,7 s při rychlosti 158 km/h, jenže Mazdě dopomáhá ke zlepšení trakce samosvorný diferenciál mezi předními koly, který je snad největším technologickým skvostem tohoto japonského hatchbacku, který sériovému modelu téměř z oka vypadl. Od běžné Trojky ho totiž odlišují pouze větší kola a pár sportovněji tvarovaných plastů. To je zároveň i případ francouzského Renaultu, jak již v dieselovém, tak i v benzinovém provedení, o stejnou nenápadnost se pak pokouší i Toyota. Znamená to tedy, že rychlost bude do budoucna maskována výrazněji než kdy předtím? Tahle otázka vedla k sestavení poměrně netradičního srovnávacího testu – boje o nejméně nápadný ostrý hatchback. Jeho výsledek by si předem ale snad nikdo netipnul.

Krátké seznámení

Již první kilometry v Toyotě Yaris T-Sport totiž naznačily, že za volantem této malé japonské střely se budete neskutečně bavit, aniž by to ovšem musela pět kilometrů předem vědět celá ulice. Pravdou však zůstává, že nejprve budete muset skousnout poněkud vyšší posez (ostatně, to je i případ obou renaultů, kde nefunguje výškové seřizování sedadel), a poté i relativně nižší výkon. Černočerné supermini, které v testu zastupuje japonskou automobilku proto, že modely Auris či Corolla mají své sportovní modely prozatím mimo Českou republiku, tak pohání jen 133 koní a 173 Nm točivého momentu, jež Yarisu dopomohou ke zrychlení 0–100 km/h za 9,3 s a nejvyšší rychlosti 194 km/h. Jakmile ale budete mít toto první seznamování za sebou, budete se již jen bavit. T-Sport má totiž vrchol točivého momentu posazený o trochu výše, takže opravdu miluje vytáčení, o což se budete snažit co nejčastěji. Odměnou je vám totiž na čtyřválcový atmosférický motor výborný zvuk motoru, podvozek je pak oporou pro rychlé průjezdy v zatáčkách i mimo ně. Tělesně se na ně ale budete muset připravit o trochu více než u jiných rivalů, sedadla totiž neposkytují takovou míru bočního vedení, jakou by si tahle sportovní verze Toyoty zasloužila.

To ale rozhodně není případ Mazdy a již vůbec to neplatí o obou méganech. Sedadla japonské Trojky jsou totiž tím nejvýraznějším prvkem interiéru, i když třeba ve srovnání s Fordem Focus ST by zasloužila trochu dopilovat. Navíc jejich luxusní kožené provedení se občas podepíše na nepatrném sklouzávání, ale na dostatečné držení těla na okruhu to stačí bohatě. Nejmenší nedostatky vykazují sedáky v renaultech, ale to jen při ohledu na každodenní jízdu. Nedají se totiž nastavit výškově, takže řadě řidičů nemusí jejich pozice padnout. Pokud ale patříte mezi ty, kdo nechají své tělo obejmout logy Recaro a nemají s tím nejmenší problém, máte vyhráno, i když si za to budete muset připlatit 65.000 korun. Nic podobného ale v sériové výrobě neexistuje, dostatek opory totiž máte jak v bocích, tak i pro nohy, kromě toho nabízejí sedadla i spoustu pohodlí. O to vám ale jde pouze v dieselovém provedení, benzinový hatchback je totiž díky svému zvuku něčím opravdu výjimečným. Stačí trochu poškádlit plynový pedál (nejlépe závodními botami, s každými jinými máte totiž problém vejít se do krátké mezery mezi plynem a brzdou) a dvojice uprostřed umístěných koncovek vydá do světa zlověstné zapraskání. Ty jsou jen předzvěstí pekla, které se před vámi náhle rozevře a které Renault v podstatě ze srovnání vyřazují ještě před tím, než akce samotná začala.

Boj o titul

Spravedlnosti ale musí být učiněno zadost a tak se Mégane RS nakonec stejně jako zbylá trojice vozů dostává na jedno malé letiště, které nabízí jak dostatek fotografických příležitostí, tak i velkou bezpečnost při hrátkách za volantem. Jeho pozice je ale již dávno jasná, v boji o nejméně nápadný hatchback se umisťuje na čtvrtém místě. Jeho vzhled může sice připomínat jakýkoliv Mégane, ovšem jeho charakter vás nutí k tomu, abyste byli patřičně vidět a slyšet. Ve správných rukou tak může být Renault prakticky nejrychlejším dopravním prostředkem široko daleko, znamená to ale, že snad každý si všimne jeho kličkování mezi ostatní dopravou, která se náhle dostává do rolí pouhých stojících statistů. Takřka závodně nastavený podvozek vás při tom více než dostatečně podrží, což znamená, že nebezpečný není ani předjížděcí manévr těsně před zatáčkou, která vyžaduje více přilnavosti. Mégane RS tak dokazuje, že byl zrozen spíše na závodní okruh než na běžné silnice. Dokazuje to i na letišti, kde sice ve zrychlení na čtvrtmíli za Mazdou3 MPS zaostává, nicméně v čase na jedno uměle vytvořené kolo (kde již figurují i ostré zatáčky) nenechá nikoho na pochybách, že právě on je tady králem.

Poté, co si ale poprávu odnáší bramborovou medaili – ano, skutečně poprávu, protože tohle je přeci boj o nenápadný hot hatch – nám zbývá úkol rozdělit mezi tři různá auta tři medaile. Po řadě tahanic a sporů je to překvapivě Toyota, která získává bronz. Možná si přitom trochu ukazujete na čelo a přemýšlíte o našem zdravém rozumu, jenže nový bodykit odlišující verzi T-Sport od zbytku rodu je u tohoto japonského vozu zdařilejší než v případě dalšího „šikmookého“ zástupce. Litá kola v kombinaci s novým předním a zadním nárazníkem, novou maskou a světlomety, bočními prahy a malým střešním spoilerem proměnily tohle nenápadné supermini v objekt lehčího zájmu tunerů, což sice vzhledu skutečně prospělo, nicméně v rámci nenápadnosti je to spíše bod do minusu. Tím dalším je pak skučící tón výfuku. Sečtěte si to a podtrhněte a rázem dostanete jeden z nejlepších yarisů v nabídce, především díky tomu, že výbava interiéru nabízí vše, co každý den potřebujete. Cena navíc v žádném případě nemá šanci překročit půl milionu, což z něj rázem dělá nejlákavější vůz z dnešního srovnání. Pravda, někdo by sice mohl namítat něco ohledně velikosti, ale pohled na 363 litrů zavazadlového prostoru (např. VW Golf GTI má jen 350 l) dokáže řadu argumentů umlčet. Stejně jako dokáží mlčet i zbývající dva vozy v boji o titul.

Jenže zatímco Renaultu v tom pomáhá diesel, Mazda dostala do vínku technologický um techniků z Japonska. Kdo z nich ale vystoupá na příčku nejvyšší? Uhádnout to můžete sami, a to právě v tomto okamžiku, kdy si můžete přečíst, že 175koňový dieselový Mégane RS dCi dosáhl na druhou příčku. Pokud by se po designové stránce alespoň trochu odlišoval od svého benzinového sourozence, pak by mu zcela jasně patřilo první místo a dost možná by byl jedním z nejlepších dieselových hatchbacků všech dob, ovšem agresivní vizáž řadě lidí naznačuje, že pod kapotou se skrývá rychlost. Pravda to je ale jen napůl, díky dvoulitrovému motoru s průměrnou spotřebou 5,6 l/100 km totiž hraje Renault především na praktickou notu, což podtrhuje i zavazadlový prostor o objemu 330 litrů, který se sklopením zadních sedadel dá zvětšit až na 1.190 l. České zastoupení francouzské automobilky přitom praktickou stránku věci ještě více podporuje, a to zejména výraznými slevami. Mohlo by se tak zdát, že dieselový Mégane RS je v našem žebříčku nejdražší, ale přibližně 10 minut po vstupu do showroomu Renaultu si můžete odmazat 100.000 korun, což je v boji o zákazníka nezanedbatelná položka. V boji o náš titul je to ale fakt, který nás nechává zcela chladnými.

A v podstatě za mrtvolného chladu a naprostého ticha bychom mohli i vyhlásit vítěze, neskutečně rychlou, ale zároveň i neskutečně nenápadnou Mazdu3 MPS. Je přitom až s podivem, jakým způsobem dokázala zkrotit to ohromné stádo koní pod kapotou bez toho, aniž by se jeden vraník snažil přeřičet druhého. Při plné akceleraci jsou totiž vaše slechy konfrontovány s něčím, co by se dalo označit jako nejrychlejší vysavač světa. Žádné zběsilé orgie vytáčejícího se čtyřválce, žádný jekot turba, jen svist hektolitrů vzduchu mířících do otvoru sání. V kombinaci s nepříliš výraznými plastovými doplňky se tak Trojka ztratí jak na každém parkovišti, tak i na každé dálnici, kde si ji prakticky ani nemáte šanci povšimnout. MPS je totiž natolik rychlé, že cestující ve voze, který právě míjíte, spatří pouze červenou šmouhu. Skryto zůstane i zběsilé kličkování po pražské magistrále, na níž zmizíte rychleji, než si ostatní všimnou, že jste právě využili veškeré dostupné pruhy. Tato rychlost a jistota, kterou poskytuje vynikající podvozek, by v podstatě znamenaly vítězství v jakémkoliv srovnávacím testu mezi ostrými hatchbacky, ovšem v okamžiku, kdy by došlo na vlastní dojmy, byli by řidiči Mazdy 3 MPS trochu zklamáni. Zvuk motoru by jim totiž nedával dostatečně najevo, že se blíží ke svému omezovači a je potřeba změnit rychlost. V našem srovnávacím testu je to ale právě bonus. Mazda3 MPS se tak stává nejméně nápadným ostrým hatchbackem, a to i přes svou zářivě rudou karoserii. Pokud tedy chcete být nejrychlejším dopravním prostředkem na českých silnicích a zároveň nemáte zájem o kontakty s policií, nemáte jinou možnost, než naskočit do tohoto japonského hatchbacku.

Verdikt v krátkosti

Renault Mégane RS

V okamžiku, kdy poprvé nastartujete motor, nasvědčuje vše tomu, že tohle auto bylo zrozeno pro pokoření jakéhokoliv okruhu nebo vaší oblíbené okresky. Pedály jsou blízko sebe a meziplyny jsou tak pokaždé na programu dne, řízení dává pokaždé najevo, jakým směrem míří přední kola a rychlosti padají jedna za druhou s chirurgickou přesností. Jízdním zážitkům dominuje především zvuk, který stejně jako u menšího Renaultu Clio RS dává tušit, že tenhle vůz má blízko k závodním speciálům. Zatímco tak v souboji o titul krále okruhů by vyhrál na plné čáře, v rámci našeho srovnávacího testu zaměřeného na nenápadnost mu patří čtvrté místo.

Toyota Yaris T-Sport

Snad v žádném jiném autě z naší čtyřky si v prvních kilometrech neužijete tak jako za volantem Toyoty. Díky nenápadnému vzhledu totiž nečekáte výkony schopné roztáhnout vám úsměv od ucha k uchu. Při delších jízdách, zejména pak na dálnici, bude možná vadit kratší zpřevodování, které se projeví na výraznějším hluku, ale do města jde o ideálního bojovníka. Nemá problémy s parkováním, v pohodě uveze čtyři dospělé i s jejich zavazadly. K pohonu nepotřebuje turbo a vejde se i do nižší skupiny v rámci povinného ručení. Horký tip pro všechny, kdo na cesty na chatu používají kombík, ale ve městě se chtějí trochu ukázat. I díky tomu je z toho v našem testu třetí místo.

Renault Mégane RS dCi

Jediný zástupce turbodieselových motorů v našem boji o titul nejméně nápadného hatchbacku by díky svému pohonu mohl s přehledem vyhrát, ale to by nesměl po svém benzinovém bratříčkovi zdědit dokonale padnoucí sportovní kabát. Ten ho již na první pohled odlišuje od zbytku modelové řady, i když to nedělá příliš okatě – chybí dokonce i znáčky poukazující na naftovou pohonnou jednotku pod kapotou. Pokud jste se před několika lety nechali okouzlit Škodou Fabií RS, pak tohle je její následovník. Jen je modernější, větší, praktičtější a… více nápadný. Právě pro tu poslední vlastnost mu patří druhé místo, ačkoliv pro řadu lidí může být první. A v případě rodinného auta dokonce i jediný.

Mazda3 MPS

Tohle vítězství musí být nečekané, kdo by taky čekal, že titul nejméně nápadného ostrého hatchbacku poputuje k nejsilnější předokolce, která je v současné době na prodej. Jenže 260 koňských sil nebylo nikdy tak utlumených, což v rámci sportovní jízdy znamená ochuzení o řadu zážitků. Navíc, pokud na Nordschleife postavíte MPS vedle Focuse ST nebo Golfu GTI, bude Mazda vypadat pouze jako doprovodné vozidlo techniků, ve kterém byly přivezeny náhradní pneumatiky. Stačí ovšem jedno kolečko a všichni mají rázem jasno. Nejrychlejší čas na Severní smyčce Nürburgringu bude potřeba potvrdit ještě oficiálně, u nás je první místo v boji o krále nenápadných hot hatchů ale již dávno „oštemplované“.

Renault Mégane RS
Cena: 842.900 korun
Motor: řadový čtyřválec, 1.998 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 225 koní v 5.500 ot./min.
Točivý moment: 300 Nm při 3.000 ot./min.
Hmotnost: 1.365 kg
Objem kufru: 330 litrů
Objem nádrže: 60 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s
Nejvyšší rychlost: 236 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 11,5/7,0/8,8 l/100 km
Toyota Yaris T-Sport
Cena: 479.900 korun
Motor: řadový čtyřválec, 1.798 cm3
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 133 koní v 6.000 ot./min.
Točivý moment: 173 Nm při 4.400 ot./min.
Hmotnost: 1.190 kg
Objem kufru: 272–363 litrů
Objem nádrže: 42 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 9,3 s
Nejvyšší rychlost: 194 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 9,2/6,0/7,2 l/100 km
Renault Mégane RS dCi
Cena: 847.900 korun
Motor: řadový čtyřválec, 1.995 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 175 koní v 3.750 ot./min.
Točivý moment: 360 Nm při 2.000 ot./min.
Hmotnost: 1.505 kg
Objem kufru: 330 litrů
Objem nádrže: 60 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s
Nejvyšší rychlost: 220 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,2/5,6/6,5 l/100 km
Mazda3 MPS
Cena: 793.900 korun
Motor: řadový čtyřválec, 2.261 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 260 koní v 5.500 ot./min.
Točivý moment: 380 Nm při 3.000 ot./min.
Hmotnost: 1.408 kg
Objem kufru: 290 litrů
Objem nádrže: 55 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 6,1 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 13,5/7,5/9,7 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Siems & Klein
BOSCH
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
BMW Group Česká republika