AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.


Ford Mondeo: Služební vůz Jamese Bonda

Třetí reinkarnace populárního modelu Modrého oválu byla dost dobrá i na to, aby sloužila britskému agentovi s povolením zabíjet. Je ale dost dobrá na to, aby sebrala zákazníky BMW a Audi?

Snímek Casino Royale vyprávějící první dobrodružství agenta 007 Jamese Bonda byl důležitý hned kvůli několika faktorům. Za prvé, představil se v něm Daniel Craig, chlapík, který dokázal, že i Jason Bourne by někdy mohl narazit. Za druhé v něm vystoupil nový Aston Martin DBS, což je sice vůz neuvěřitelně krásný, nicméně pro Bonda se jednalo o pouhý dopravní prostředek, který neváhal poslat do otáček (bohužel nejenom těch motorových). Tou třetí, ale rozhodně snad nejdůležitější věcí, je pak role „služebního vozu“, které se naprosto famózně zhostil nový Ford Mondeo.

Automobilka si totiž mohla takto poměrně dlouho dopředu otestovat reakce veřejnosti na třetí provedení oblíbeného vozu z vyšší střední třídy a začít jej připravovat na vstup do prémiové ligy. Přesně tam se totiž chce nové Mondeo usadit, mezi BMW řady 3, Audi A4, Mercedesem-Benz třídy C a především Volkswagenem Passatem. Otázkou ovšem zůstává, zda na to má nejenom jízdní vlastnosti či pohodlný interiér, ale i dostatečně odpovídající image?

Jízdní vlastnosti

V okamžiku, kdy zmáčknete startovací tlačítko motoru a důvěrně známý přeplňovaný pětiválec naskočí s poněkud utlumenějším zvukem, než je obvyklé, víte naprosto jasně, že v rámci jízdních vlastností Fordu útok na prémiový segment trhu vyšel. Přesně podle požadavků této třídy je totiž pohonná jednotka – vyladěná na výkon 220 koní a točivý moment 320 Nm – dostatečně silná, nenucená, kultivovaná a tichá. Takový S-Max či Focus ST se stejným motorem jsou vedle Mondea neurvalí hráči. Neznamená to ovšem, že byste skvěle znějící pětiválec 2.5T nikdy neslyšeli, stačí zašlápnout plyn pořádně na podlahu a rázem se k vám donese tlumený jekot, ovšem pouze až ve vyšším spektru zatáček. Díky dopingu turbodmychadla ale Mondeo táhne již odspodu, spotřeba paliva i přesto zůstává na příjemných 9,3 l/100 km v případě kombinovaného provozu.

Daleko více než kultivovanost je ale pro Bonda rozhodující chování v zatáčkách, které bez problémů snese srovnání s předchozími generacemi, ačkoliv se automobilka tentokráte snažila zaměřit především na komfort. Toho se vám dostává jak na dálnici, tak i na okreskách, kde ani karoserie nevykazuje jakoukoliv známku kroucení či naklánění. Výborně naladěný podvozek se pak pro změnu snaží filtrovat veškeré silniční nerovnosti a nepřenášet je do karoserie.

Snad jedinou stinnou stránkou by se tak mohlo zdát ono utlumení zvuku, které již nebude tak jako dříve dávat všem ostatním najevo, že tohle je jeden z vrcholných produktů Fordu. Toho chce Modrý ovál dosáhnout zcela jinak, než zrychlením 0–100 km/h za 7,5 s a nejvyšší rychlostí 245 km/h.

Pohodlný interiér

Tím skutečným důvodem, který má Mondeo identifikovat jako současnou vlajkovou loď, je opravdu luxusní interiér. Právě kabina totiž dělala automobilce největší starost, ještě před pár lety byla totiž známá v této oblasti spíše levnějšími plasty. Ty v Mondeu jsou ale na mnohem vyšší úrovni a nejenom že dobře vypadají, ale jsou příjemné i na omak. Jejich slícování si pak již nezadá s produkty koncernu Volkswagen Group, ačkoliv např. ve srovnání s Audi bude muset Ford na kvalitě ještě trochu zapracovat. Nicméně vrcholná verze Ghia s dřeveným obložením a béžovým koženým čalouněním, která se prohnala naším testem, již působí dojmem plnohodnotného konkurenta.

Díky tomu, že nové Mondeo narostlo do všech stran, je také naprosto konkurenceschopný vnitřní prostor, a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech. Nejvíce trumfů si ale Ford ponechal v zadní části, kde se s jeho zavazadelníkem může srovnávat snad jen obří kufr VW Passatu. S dojezdovou rezervou má totiž Mondeo k dispozici 528 litrů (540 l s lepicí sadou), díky širokému otvoru není problém dostat dovnitř i objemnější náklad. Šikovně umístěná hrana nákladového prostoru pak rovněž nahrává i manipulacím s těžkými předměty, ačkoliv se neočekává, že v manažerském sedanu budete stěhovat pytle s cementem.

Kufr i zadní sedadla tak nejspíše budou většinu času trávit o samotě, obsazeno bude díky obrovské porci výbavy především vpředu. Kinetický design se totiž promítl i do přístrojové desky a středové konzole, kde kromě již zmiňovaného startovacího tlačítka najdete třeba panel audio systému Sony (díky bohu za ten návrat, Ford totiž jeden čas sklouznul ke konkurenci, která nebyla tím pravým ořechovým) nebo automatickou klimatizaci. Bohužel se tu občas najdou i prvky, které jste již viděli v předchozí generaci Mondea, ale to je jen detail, který naštěstí nepůsobí až tak rušivě.

Image

Poslední otázkou k zodpovězení tak ale zůstává ten nejdůležitější faktor, a to image. Cílová skupina zákazníků, na kterou se chce nové Mondeo zaměřit, je totiž za poslední roky velmi zhýčkaná a začíná se chovat poněkud snobsky. Což znamená, že již nestačí vyndat na tiskové konferenci mobil, aby jste byli identifikováni jako příslušníci vyšší kasty. Tenhle krok je zapotřebí doprovodit cinkáním klíčků, což zřejmě v prvních pár měsících bude pro Ford poněkud bolestivé.

Mondeo má totiž prozatím reputaci vynikajícího nástroje, ovšem určeného pro širší masy. A v konfrontaci s image Mercedesu, Audi nebo BMW tak trochu ztrácí. Ovšem fakt, že po něm sáhnul James Bond, také něco znamená. Bude to ovšem ještě chvíli trvat, než se o tom přesvědčí zbytek světa. Nebo alespoň ty končiny, kam Ford nové Mondeo vyváží. Pokud ale nakonec uvěříte Modrému oválu, že právě takhle by měl vypadat produkt prémiové třídy, nešlápnete vedle. Jen zapomeňte na to, že při podpisu smlouvy dostanete také povolení zabíjet. Budoucí král manažerských sedanů je totiž natolik prošpikovaný prvky pasivní a aktivní bezpečnosti, že by vám to ani nedovolil.

Ford Mondeo 2.5T Ghia X
Cena: 948.990 korun
Motor: řadový pětiválec, 2.521 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 220 koní v 5.000 ot./min.
Točivý moment: 320 Nm při 1.500–4.800 ot./min.
Hmotnost: 1.492 kg
Objem kufru: 528/540 litrů
Objem nádrže: 70 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s
Nejvyšší rychlost: 245 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 13,6/6,8/9,3 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
Iveco Czech Republic, a.s.
auto MOTOL BENI a. s.
Siems & Klein