AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
Interaction s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Evropský debut elektromobilu Kia Soul EV v Ženevě

Kia Soul EV dnes debutovala před evropským publikem na 84. mezinárodním autosalonu v Ženevě.

Soul EV přebírá kultovní design nedávno představené druhé generace modelové řady Kia Soul a stane se prvním globálně prodávaným elektromobilem Kia. Jeho sériová výroba bude zahájena ve druhé polovině roku 2014.

Michael Cole, COO společnosti Kia Motors Europe, k tomu řekl: „Soul EV je elegantním a přitažlivým vozem s vysokou kvalitou, kterou zákazníci očekávají od značky Kia. Soul EV se začne prodávat v Evropě v průběhu letošního roku s jedinečnou zárukou Kia na 7 let/150 000 km, a stane se tak jediným elektromobilem, nabízeným s tak rozsáhlým záručním krytím.“

„Je to vůz, který splňuje rozumové požadavky a zároveň dokáže vzbudit i emoce. Soul EV ztělesňuje naše úsilí nabízet evropským zákazníkům elegantní a ekologická vozidla s nejlepší zárukou v automobilovém průmyslu a excelentním poměrem cena/výkon.“

Kultovní design – moderní produkt

Stejně jako jeho sourozenci s konvenčním spalovacím motorem zaujme i Soul EV svým naprosto svěžím a dospělejším vzhledem, díky němuž je okamžitě rozpoznatelný jako Soul. Soul EV se liší od zbývajících členů modelové řady Soul dvoubarevným lakem karoserie s kontrastní střechou, jedinečným designem 16“ kol z lehké slitiny, koncovými LED svítilnami a novým logem „eco electric“ na blatníku u paty střešního A sloupku. Vůz má jedinečný vzhled přídě a zádě, větší masku chladiče a zásuvku pro dobíjení.

Soul EV dostal do vínku nový interiér s kvalitnějšími materiály a designem, který je ještě více zaměřen na řidiče. Je to úplně první model Kia, který je vybaven novým přístrojovým panelem Kia OLED (organické diody LED). Dojem vysoké kvality ještě více umocňují měkké materiály na přístrojové desce.

Ovládací systém navigace, audiosystému a zobrazování, dodávaný standardně pro Soul EV, byl převzat z modelu Soul a doplněn specifickými funkcemi pro novou verzi EV včetně ventilace a dobíjení s časovačem. Standardní výbava zahrnuje několik nových prvků, které minimalizují obavy z omezeného dojezdu. Mezi ně patří detailní zobrazování informací o spotřebě energie, vyhledávání dobíjecích stanic a navigační systém, který zobrazuje celkový akční rádius vozidla.

Akumulátor s nejvyšší hustotou energie ve své třídě

Soul EV je poháněn elektromotorem s výkonem 81,4 kW a točivým momentem 285 N.m. Zdrojem elektrické energie je vysokokapacitní sada lithium-polymerových akumulátorů (27 kWh), uložená pod podlahou. Elektromotor pohání přední kola prostřednictvím jednostupňového redukčního převodu a umožňuje modelu Soul EV zrychlit z 0 na 100 km/h za necelých 12 sekund a dosáhnout nejvyšší rychlosti 145 km/h. Očekávaný dojezd je cca 200 km.

Prostorově efektivní uspořádání elektromotoru a elektronických systémů umožnilo snížit hmotnost a minimalizovat zasahování sady akumulátorů do vnitřního prostoru. Další předností je hustota energie akumulátorových článků 200 Wh/kg, s níž je Soul EV nejlepším elektromobilem ve své třídě. Akumulátor je tak schopen uložit větší množství energie na kilogram své hmotnosti.

Sada akumulátorů, společně vyvinutá během tří let společnostmi Kia Motors a SK Innovation v Koreji, dosahuje vyšší účinnosti díky optimalizovanému složení elektrolytu. Akumulátor si díky tomu zachovává vysokou výkonnost i při vysokých a nízkých teplotách. Katody, vyrobené z niklu, kobaltu a manganu, a grafitové anody snižují elektrický odpor a umožňují efektivnější odběr elektrické energie.

Použití lithium-polymerových akumulátorů (v porovnání s běžnějšími lithium-iontovými akumulátory) znamená větší hustotu energie, menší počet dílů, jednodušší strukturu článku, nižší výrobní náklady, větší potenciál pro řízení provozní teploty a větší flexibilitu z hlediska uspořádání.

Uvnitř akumulátorových článků se nachází ochranná přepážka s keramickou povrchovou úpravou, jakož i ochrana proti přebití, která sleduje elektrický proud a teplotu akumulátoru. Kia tak opět potvrzuje své úsilí o ještě větší úroveň pasivní bezpečnosti.

Hospodárnost a potenciální dojezd modelu Soul EV maximalizuje systém rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii vozidla při setrvačné jízdě a brzdění. Majitelé vozu Soul EV mají na výběr mezi jízdními režimy, „Drive“ a „Brakes“. Druhý uvedený režim získává při brzdění nejvíce rekuperované energie. Obě jízdní nastavení jsou k dispozici rovněž ve speciálním režimu Eco, který prodlužuje dojezd elektromobilu Soul EV optimalizací výkonu a spotřeby energie topnou, ventilační a klimatizační soustavou a elektromotorem.

Soul EV je vybaven rovněž systémem vyhřívání akumulátoru, který chrání akumulátor a zahřívá jej na provozní teplotu, aby byly minimalizovány nežádoucí dopady teplot pod nulou na stav nabití akumulátoru.

Palubní dobíječka s výkonem 6,6 kW na střídavý proud umožňuje plné nabití akumulátoru elektromobilu Soul EV během pěti hodin v závislosti na místní elektrické síti. Osmdesátiprocen­tního nabití lze dosáhnout za pouhých 25 minut s dobíječkou s výkonem 100 kW na stejnosměrný proud (33 minut při 50 kW).

Nové hospodárné technologie pro topnou, ventilační a klimatizační soustavu

Již v rané fázi vývoje elektromobilu Soul EV byla definována nutnost dramaticky snížit spotřebu energie topné, ventilační a klimatizační soustavy. V nejhorším scénáři by mohlo maximální využívání topné, ventilační a klimatizační soustavy za extrémně chladných podmínek potenciálně zkrátit skutečný dojezd elektromobilu až o 50 procent.

Inženýři Kia proto snížili spotřebu energie v elektromobilu Soul EV zavedením čtyř nových technologií – velmi účinného nového tepelného čerpadla, chytrého řízení přívodu vzduchu, individuální ventilace (pouze pro řidiče) a plánované ventilace.

Nové tepelné čerpadlo využívá odpadní teplo z klimatizačních a elektrických systémů ke zvyšování energetické účinnosti topného a ventilačního systému a ke zlepšování schopnosti vozidla efektivně vytápět interiér. Tím se minimalizuje spotřeba elektrické energie z akumulátoru.

Tento systém, tvořený kompresorem, výparníkem a kondenzátorem, umožňuje topné a ventilační soustavě elektromobilu Soul EV získávat odpadní teplo, vydávané elektrickými komponenty. Místo vytápění interiéru na požadovanou teplotu za pomoci výhradně elektrické energie z akumulátoru recykluje tepelné čerpadlo tepelnou energii vydávanou elektronikou, aby se zvýšila účinnost topné a ventilační soustavy. Snížením zatížení akumulátoru snižuje tepelné čerpadlo spotřebu energie topné soustavy a prodlužuje celkový dojezd elektromobilu Soul EV.

Soul EV je vybaven rovněž novým chytrým systémem řízení přívodu vzduchu, který spolupracuje s tepelným čerpadlem. Tento systém sleduje a řídí množství přiváděného a vypouštěného vzduchu a úroveň vlhkosti vzduchu v interiéru.

Řízení přívodu vzduchu recykluje vzduch, který již byl ohřátý nebo ochlazený topnou, ventilační a klimatizační soustavou, a následně do interiéru opatrně vpouští optimální množství svěžího vzduchu. Lepším řízením proudění vzduchu uvnitř vozidla dokáže topná, ventilační a klimatizační soustava během jízdy ochlazovat nebo vytápět interiér s vyšší účinností a minimálním využíváním topení nebo klimatizace.

Soul EV je vybaven novým individuálním ventilačním systémem, který je prvním svého druhu na světě v sériově vyráběném automobilu. Tento systém snižuje spotřebu energie tím, že zajišťuje ventilaci a vytápění pouze pro řidiče kompletním vypnutím topení a ventilace v prostoru pro nohy a ventilace z přístrojové desky na straně spolujezdce. Tím se tento systém liší od stávajících vozidel, v nichž uzavření výdechů pouze přesměruje teplý nebo studený vzduch do jiných výdechů, zatímco spotřeba energie zůstává stejná.

Individuální ventilační systém, aktivovaný tlačítkem „driver only“ na přístrojové desce, minimalizuje spotřebu energie topné, ventilační a klimatizační soustavy a zároveň zajišťuje příjemnou teplotu na straně řidiče při obsazení vozidla jen jednou osobou. Výsledkem je efektivnější systém topení a delší dojezd.

Soul EV je jako první vůz značky Kia vybaven novou nezávislou klimatizací, resp. ventilačním systémem s časovačem. Prostřednictvím ovládacího rozhraní lze nastavit přání ohřát nebo ochladit vzduch v interiéru s až 30min předstihem. Systém pracuje za předpokladu zapojení vozidla do zásuvky a snižuje zatížení akumulátoru elektromobilu Soul EV na začátku jízdy. Interiér je totiž ochlazován nebo vytápěn elektrickou energií ze sítě tak, aby bylo řidičem požadované teploty dosaženo již před odjezdem.

Efektivní uspořádání elektrického pohonu

Většina horní části struktury karoserie elektromobilu se shoduje s konvenčními modely Soul 2014, vybavenými spalovacím motorem. Soul EV však dostal celou řadu vylepšení, která zvyšují tuhost karoserie a zajišťují minimální zasahování sady akumulátorů do vnitřního prostoru.

Nejdůležitější z těchto změn je přidání pěti příčníků, umístěných pod podlahou karoserie, kde nesou akumulátor a zvyšují torzní tuhost. Ve struktuře karoserie elektromobilu Soul EV jsou více zastoupeny ultravysokopev­nostní druhy oceli (37,1 % místo 35,0 % struktury karoserie), přičemž dodatečné ocelové komponenty dále vyztužují střešní B sloupky a boční prahy. Soul EV má proto v porovnání s konvenčními verzemi o 27 procent vyšší torzní tuhost, přičemž už druhá generace Soulu má o 29 procent vyšší tuhost než první generace.

Jedním z klíčových cílů při vývoji tohoto vozidla bylo zajistit, aby uložení sady akumulátorů pod interiérem mělo minimální dopad na velkorysý vnitřní prostor Soulu. Díky tomu se prostor pro nohy vzadu zkrátil pouze o 80 mm, ačkoli toto zkrácení je vyváženo změnami sedáku sedadel vzadu. V úložné schránce pod podlahou zavazadlového prostoru konvenčního vozu je u Soulu EV uložen dobíjecí kabel vozidla.

V porovnání s konkurenty zasahuje akumulátor elektromobilu Soul EV jen minimálně do vnitřního prostoru. Vnější rozměry modelu Soul EV jsou shodné s verzemi, poháněnými zážehovým nebo vznětovým motorem.

Vylepšený jízdní komfort a ovladatelnost pro pohodlnou jízdu po městě

Konstrukce elektromobilu Soul EV zaručuje mimořádnou úroveň jízdní stability a komfortu v městském prostředí. Díky tužší struktuře skeletu karoserie v porovnání s konvenčním Soulem mohli inženýři Kia vylepšit jízdní komfort elektromobilu.

Umístění akumulátoru pod podlahou interiéru snížilo těžiště vozu a umocnilo pocit stability. Soul EV nabízí také ještě nižší úroveň hlučnosti a vibrací. Díky absenci hluku zážehového nebo vznětového motoru a nižší hlučnosti elektromotoru než u konkurenčních vozidel se podařilo výrazně snížit mechanický hluk, hlučnost od podvozku a aerodynamický hluk, a maximalizovat tak kultivovanost vozidla.

Účinnější tlumení a o 15 procent tužší kola z lehké slitiny přinesly další snížení vibrací, zatímco kryt akumulátoru na spodní straně vozidla zlepšuje aerodynamické vlastnosti a snižuje aerodynamický hluk. Účinnou zbraní proti hluku a vibracím je také širší využití zvukově izolačních materiálů – zejména na přístrojové desce, pod kapotou a u paty čelního okna.

Soul EV je vybaven pneumatikami s extrémně nízkým valivým odporem. Nové pneumatiky s rozměrem 205/60 R 16, vyvinuté společnostmi Kumho a Nexen speciálně pro Soul EV, mají směs a dezén, které snižují valivý odpor o 10 procent, aniž by to bylo na úkor jízdního komfortu, ovladatelnosti, hlučnosti nebo brzdné vzdálenosti.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
BOSCH