AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.


Technologie Bridgestone „Ologic“ přichází na silnice

Bridgestone, největší výrobce pneumatik na světě, vyvinul pro skupinu BMW Group řadu pneumatik pro revoluční elektromobil BMW i3.

Bridgestone jako exkluzivní dodavatel pneumatik pro tento milník v automobilové historii, vynaložil veškeré své technické i konstrukční know-how na vývoj této jedinečné pneumatiky, která realizuje vizi značky BMW pro budoucí trvale udržitelnou mobilitu.

Jedinečný koncept pro jedinečný vůz

BMW dosáhlo s elektromobilem i3 skutečného milníku. Učinit zadost nebývalé úrovni hospodárnosti a výkonu vyžadovalo vyvinout více než jen novou pneumatiku. Řešení je až zcela nový koncept. Bridgestone na tuto výzvu odpověděl technologií „Ologic“, která využívá synergií, plynoucích z velkého průměru v kombinaci s velmi úzkou konstrukcí běhounu. Výsledkem je pneumatika, která nabízí výrazný pokrok v oblasti aerodynamiky a valivého odporu, přestože zároveň poskytuje vynikající přilnavost na mokru (1).

Kombinace velkého průměru s úzkým běhounem přináší několik předností. Zatímco běhoun pneumatik s menším průměrem vykazuje během jízdy obvykle sklon k nadměrnému pohybu nebo „deformacím“, větší průměr a vyšší napětí nárazníků pneumatiky deformace výrazně potlačují, a tím se zadržuje energie, která by byla jinak ztracena vnitřním třením, což pomáhá snižovat valivý odpor. Koncept úzkého běhounu vylepšuje rovněž aerodynamiku. Nicméně nejpozoruhodnějším úspěchem je realizace uvedených vylepšení bez kompromisů v oblasti bezpečnosti. Dlouhá styčná plocha pneumatiky (vztaženo k její úzké šířce), revoluční konstrukce dezénu a složení směsi zaručují vynikající přilnavost na mokré i suché vozovce.

Vize pro budoucnost

Rozhodnutí o spolupráci na tomto průkopnickém projektu bylo logické, protože obě strany považují za nejvyšší prioritu energetickou účinnost a bezpečnost. Technologie „Ologic“ by měla pomoci realizovat jeden z cílů dlouhodobé vize společnosti Bridgestone: přispět ke globálně dohodnutému cíli v podobě 50% snížení emisí CO2 do roku 2050.

Bridgestone, stejně jako BMW, usiluje nejen o vývoj produktů, které snižují spotřebu paliva a souvisejících emisí CO2, ale také o omezení celkového vlivu veškeré výroby a používání produktu během celého životního cyklu na životní prostředí.

Franco Annunziato, generální ředitel a prezident společnosti Bridgestone Europe, k tomu říká: „BMW i3 je automobilem budoucnosti. Vývoj jedinečné pneumatiky pro tak výjimečné vozidlo byl proto enormně náročný, ale také přínosný. Energetická účinnost je důležitým vývojovým kritériem pro všechny pneumatiky Bridgestone. Ale u elektromobilu se jedná o ještě podstatnější faktor. Proto jsme do vývoje tohoto speciálního konceptu pneumatiky vložili veškeré naše know-how, dovednosti i vášeň. Jsme přesvědčeni, že náš nový koncept poskytne spotřebitelům prémiové provozní vlastnosti, bezpečnost a hospodárnost, což jsou atributy, které zákazníci očekávají od obou značek.“

Uvedení nového konceptu na trh

Pneumatika Ecopia EP500 s technologií „Ologic“ byla uvedena na trh v listopadu 2013 společně s BMW i3 a dodává se ve čtyřech rozměrech – 155/70 R 19 84Q, 175/60 R 19 86Q, 155/60 R 20 80Q a 175/55 R 20 85Q. K dispozici jsou také dvě zimní varianty – lamelová pneumatika BLIZZAK LM-500 „Ologic“, resp. pneumatika bez ocelových hrotů BLIZZAK NV „Ologic“ (se směsí Multicell® (2) pro severské podmínky).

Nová pneumatika Bridgestone pro BMW i3 je nejnovějším výsledkem dlouhodobého partnerství s BMW v oblasti vývoje závodních a silničních pneumatik. V rámci již 17 let trvající kooperace dodává Bridgestone pneumatiky pro prvovýbavu mnoha typů sériově vyráběných vozů BMW, podílí se na technickém vývoji (například pneumatiky s technologií run-flat), exkluzivně spolupracuje s programem BMW Driving Experience a nyní se stal exkluzivním vývojovým partnerem pro BMW i3.

(1) Technologie „Ologic“ byla testována na zkušebním polygonu Bridgestone Tochigi (Japonsko) v roce 2011 na pneumatice s rozměrem 155/55 R 19 a porovnávána s rozměry 205/50 R 18, resp. 175/65 R 15.

(2) Jedinečná pryžová směs Multicell obsahuje mikroskopické bublinky a trubičky, které rychle odvádějí vodu ze styčné plochy při jízdě na ledu nebo sněhu, a zajišťují tak bezpečný kontakt pneumatiky s vozovkou. Jakmile je voda odvedena, dostanou se do kontaktu s ledovým povrchem „záběrové“ částice a ještě více zvýší přilnavost.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
BOSCH
BMW Group Česká republika
Scania Czech Republic s.r.o.
Toplac s.r.o.