AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
BusPoint
Interaction s.r.o.

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Lexus LS460: Řidič slečny Daisy

Lexus LS460: Řidič slečny Daisy

Automobilů, ve kterých si na zadních sedadlech užíváte stejnou měrou jako na místě řidiče, je opravdu poskrovnu. Vrcholný model japonské automobilky ale mezi ně bezesporu patří.

Pamatujete si ještě film Řidič slečny Daisy, který při oscarových žních v roce 1990 působil jako neustále hladový kombajn? Naprosto v něm zazářil tehdy ještě docela neznámý Morgan Freeman. Záhy se ovšem již stal opravdovou hvězdou, jejíž záře nepohasíná ani v současném Hollywoodu. Nebylo to pouhé jeho charisma, která z filmu udělalo hit konce osmdesátých let (a dnes pomalu již kultovní snímek), tím se stalo jeho neustálé špičkování se slečnou Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovkou, jenž se již nedokáže zapojit do reality všedních dní a je tak od okolního světa částečně izolována.

Přesně takové vzpomínky mi létali hlavou v okamžiku, kdy jsem se vůbec poprvé usadil do luxusní kabiny Lexusu LS460. Japonská automobilka totiž naprosto přesně ví, jak izolovat okolní svět a potlačit jeho veškeré ruchy. Jen s jedním dost možná prémiová odnož Toyoty nepočítá, a to je právě slečna Daisy. Tedy, ony jsou vlastně rovnou dvě a obě se usadily na zadních sedadlech. A jejich popichování, kam zatočit a který z prvků příplatkové výbavy je třeba zrovna aktivovat, v tu chvíli vyžadovalo minimálně trpělivost černošského řidiče ze zmiňovaného filmu, nikoliv bláznivé nápady šíleného pisálka. Díky bohu za ten kultivovaný 4,6litrový motor V8 a podvozek, který zvládá projíždět zatáčky i v lehčím smyku.

Silná nátura

Ovšem nutit tuhle téměř 2,5tunovou limuzínu do driftu je naprosto zbytečné, ostatně obě slečny Daisy by to ani nedovolily. Rozevlátá záď zkrátka dnes není na programu, ke slovu přichází spíše nenucená jízda, při které podvozek pohlcuje nerovnosti, zatímco izolace nepropouští dovnitř prakticky žádné vnější ruchy. Tedy přibližně až do tříciferné rychlosti počínající dvojkou, při které se již dovnitř dostane ševelení větru. I při absolutním zašlápnutí plynu do měkkého koberečku k vám ale nedoléhá hluk od motoru, maximálně můžete slyšet krátké zazpívání, a to v okamžiku, kdy máte ještě převodovku nastavenou na sportovní režim umožňující více otáček.

Právě převodovka je přitom jedním z klíčových parametrů nového Lexusu LS. Od výrobce dostala jako první na světě osm stupňů a dá se nastavovat, jak jen si budete přát. Můžete jezdit v ekonomickém režimu, ale vzhledem k faktu, že jezdíte limuzínou za tři miliony korun, to nebude příliš často. Naopak, sportovní režim bude nastavený prakticky denně, jelikož vám dovolí více otáček. Neznamená to, že byste motor vytáčeli každou chvíli, nicméně naprosto nenucené předjížděcí manévry za to stojí.

Stejně nastavovat lze i podvozek, který oproti ještě noblesnějšímu modelu LS600h nepůsobí jako čtyřkolka (díky elektromotorům), ale jako klasická zadokolka. I přesto s ní nemáte žádný problém ani na mokru, tedy pokud máte nastaveny tlumiče a veškeré další komponenty na komfortní režim. Při přepnutí do polohy Sport se vám totiž může snadno stát, že za kluzčích podmínek se záď náhle vychýlí do boku, nicméně při nápravě reaguje Lexus skoro i rychleji než vy.

Ještě rychlejší jsou reakce motoru, jinak 381koňového osmiválce, který má k dispozici také 493 Nm točivého momentu. S touto silou pokoří LS460 zrychlení 0–100 km/h za pouhých 5,7 s (úctyhodný výsledek, uvážíte-li hmotnost vozu) a zastaví ho až elektronika za obligátních 250 km/h. O poznání důležitější je ale pružné zrychlení, díky točivému momentu položenému do středního pásma otáček má totiž Lexus dostatek sil prakticky v každé situaci a v každém okamžiku.

Noblesní vzhled

Stejně tak má pokaždé pro všechny pasažéry dostatek komfortu a luxusních prvků. Kromě všudypřítomného dřevěného obložení a koženého čalounění je to především multimediální paket, který si zaslouží vaši pozornost. Cestující na zadních sedadlech si totiž mohou užívat naprosto bezproblémového cestování, kdy jim společnost dělá velká výklopná obrazovka od DVD přehrávače, v zadní loketní opěrce pak mají k dispozici doslova technické centrum, se kterým mohou celou zadní část vozu ovládat.

Mohou si tak nastavit nejenom to, který film budou sledovat (díky měniči DVD máte možnost vybírat si ze šesti snímků), ale i vyhřívání sedadel, úroveň klimatizace, sluneční clony nebo dokonce chlazení speciálních odkládacích boxů. Pobyt na zadních sedadlech tak v podstatě naprosto předčí pobyt na těch předních, ačkoliv veškeré zmíněné funkce může ovládat i řidič. Automobilka tak myslela i na fakt, že si prostě občas budete chtít řídit Lexus sami, i když po slečnách Daisy něco takového člověk prostě ani nemůže chtít. Nikoliv proto, že by Lexus neuměly ovládat (přítomnost elektronických pomocníků na každém rohu znamená, že jediným namáhavějším pohybem je otáčení volantu) nebo s ním neuměly couvat (parkovací kamera spojená s akustickými varováními řeší vše), ale zkrátka proto, že jim to nepřísluší.

Důležité ovšem je, jak se rozhodnete vy. Necháte se rovněž hýčkat na zadních sedadlech, budete v naprostém soukromí sledovat DVD, popíjet vychlazené šampaňské a povídat něžnějšímu obyvateli sedícímu zde s vámi o tom, jak jste si pořídili luxusní limuzínu za pouhé tři miliony korun, zatímco konkurenční BMW, Audi nebo Mercedes stojí o poznání více? Nebo si zahrajete na řidiče slečny Daisy? Ostatně, ta historka by v golfovém klubu vážně stála za to, nemyslíte?

Lexus LS460
Cena: od 2.459.000 korun
Motor: vidlicový osmiválec, 4.608 cm3
Koncepce: motor vpředu, pohon zadních kol
Výkon: 381 koní v 6.400 ot./min.
Točivý moment: 493 Nm při 4.100 ot./min.
Hmotnost: 2.055 kg
Objem kufru: 385 litrů
Objem nádrže: 84 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 5,7 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 16,5/8,4/11,1 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Interaction s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
Iveco Czech Republic, a.s.
auto MOTOL BENI a. s.