AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
ContiTrade Services s.r.o.
Interaction s.r.o.


BMW i3: nová definice radosti z jízdy

BMW Group si pro budoucnost dále upevňuje svoji vedoucí a průkopnickou pozici v oblasti prémiové individuální dopravy.

Výzkumný a vývojový projekt „project i“ byl odstartován v roce 2007 s cílem vytvoření globálních způsobů individuální dopravy, které budou na zcela nové úrovni z pohledu ochrany životního prostředí, ekonomiky provozu a sociálních vazeb. BMW Group se komplexně věnuje vytvoření nového vyvážení a provázání potřeb individuální dopravy a současně globálních požadavků na mobilitu budoucnosti. Všechny tyto aspekty v sobě zahrnuje nově vzniklá značka BMW i, pod jejíž hlavičkou vznikají pokrokové automobily a služby, kterým nechybí prémiový charakter a současně jsou jasně definované odpovědností k životnímu prostředí. Tato vize se stává realitou: BMW i3 – první sériově vyráběný vůz nově vzniklé značky – přináší svým zákazníkům bezemisní způsob dopravy v automobilu s prémiovým charakterem.

BMW i3 je prvním prémiovým automobilem světa, který byl od počátku svého vývoje navržen pro pohon elektrickým systémem. Výsledkem je automobil, kterému není cizí radost z jízdy typická pro vozy BMW, provoz bez produkce emisí a současně lákavá přitažlivost automobilu s elektrickým pohonem. Celý vůz byl včetně jeho nové platformy LifeDrive s prostorem pro posádku vytvořeným z uhlíkových kompozitů (CFRP), elektromotorem, výkonovou elektronikou a vysokonapěťovým akumulátorem vyvinutý a vyráběný společností BMW Group, a to v rámci programu BMW eDrive. To je kromě jiného zárukou, že pro značku BMW typický slogan Radost z jízdy, prostupuje každou konstrukční skupinou také u automobilů nové značky BMW i využívající elektrický pohon. Významnou roli pro automobil BMW i3 a značku BMW i obecně hrají na míru navržené asistenční systémy řidiče a služby z programů BMW ConnectedDrive a 360° ELECTRIC. Jejich inteligentní integrace do celého systému zajistí zcela novou zkušenost s elektřinou poháněnými automobily ve městech a je další jednoznačnou ukázkou prémiovosti těchto produktů.

Platforma LifeDrive a BMW eDrive: příslib radosti z jízdy.

Pověstná radost z jízdy je součástí také BMW i3 a prostupuje již jeho základní koncepcí, které nechybí optimální vyvážení přinášející v městském prostředí nebývalou obratnost a dynamiku. Hlavním důvodem těchto vlastností je zcela nová architektura LifeDrive a technologie z programu BMW eDrive. Prostor pro posádku BMW i3 je vyroben z lehkého uhlíkového kompozitu (plast zesílený uhlíkovými vlákny – CFRP), který kompenzuje vyšší hmotnost akumulátoru. Ten je umístěn pro snížení těžiště a zmiňované optimální rozložení hmotnosti pod podlahou vozu. Elektromotor je situován přímo u zadní poháněné nápravy, takže je zaručena prvotřídní trakce. Jízdnímu projevu BMW i3 dominuje zejména obratnost – a to v podobě přímých reakcí v městském provozu. Okamžité reakce elektromotoru spolu s tuhým podvozkem, přesným řízením a působivě malým poloměrem otáčení (9,86 m) vzniklo typické BMW dokonale připravené pro budoucnost elektrické mobility.

Elektromotor disponuje výkonem 125 kW a točivým momentem 250 N.m, který je k dispozici od prvního dotyku plynového pedálu. Samotný motor váží pouhých 50 kg a vyznačuje se v konkurenci tohoto typu hnacího stroje zcela výjimečnou koncentrací výkonnosti. Synchronní elektromotor s hybridní konstrukcí byl vyvinutý speciálně pro model BMW i3 a jeho charakteristickými vlastnostmi je lineární produkce výkonu a jeho nárůst se stoupajícími otáčkami. BMW i3 je schopné z klidu na 60 km/h zrychlit během pouhých 3,7 s, akcelerace z 0 na 100 km/h zabere jen 7,2 s.

Vzrušující jízdní projev BMW i3 spočívá také v jeho, specialisty BMW navrženém a do značné míry revolučním konceptu ovládání, pomocí jediného pedálu. Intenzitu rekuperace, a tedy zpomalování automobilu, totiž řidič reguluje tím, jak moc pedál pustí. Elektromotor se samočinně v určitém bodě přepíná do funkce generátoru, nabíjí lithium-iontový akumulátor a současně účinně automobil zpomaluje. Intenzita rekuperace se přitom mění v závislosti na rychlosti. Ve vysokých rychlostech se automobil pohybuje pro maximální hospodárnost setrvačností, zatímco v malých rychlostech je intenzita rekuperace, a tím brzdění značné.

Při běžné jízdě jsou lithium-iontové akumulátory schopné zajistit dojezd 130 až 160 km. Při jízdě v režimu ECO PRO lze dojezd zvětšit o 20 km, o stejnou vzdálenost se dojezd prodlouží při provozu na režim ECO PRO+. Na přání může být BMW i3 doplněno také motorem pro prodloužení dojezdu, který při poklesu nabití akumulátoru dokáže tuto úroveň nabití udržovat. Tuto funkci může mít na starosti zážehový dvouválec s objemem 650 cm3 a výkonem 25 kW/34 k, který je umístěn v těsné blízkosti elektromotoru nad zadní nápravou. Tento doplňkový motor prodlouží maximální dojezd automobilu až na přibližně 300 km.

První elektřinou poháněný automobil světa plně připojený k internetu, zásluhou BMW ConnectedDrive.

BMW i3 je prvním elektrickým vozem světa, který je plně připojen k internetu. Žádný jiný automobil neposkytuje tak rozsáhlou výměnu informací mezi automobilem, jeho řidičem a okolním světem. Součástí automobilu je pevně instalovaná SIM karta, která je klíčem ke službám BMW ConnectedDrive – samozřejmě jde o nejnovější podobu těchto služeb, jež se představila v roce 2013. Jejich součástí je například speciální funkce určené pro navigační systém, které jsou navržené přímo pro elektřinou poháněný automobil, mezi dalšími funkcemi nechybí ani služby tzv. osobní asistentky nebo Inteligentní tísňové volání. Řidič může navíc používat také speciální aplikaci My BMW i Remote, která propojí automobil s jeho chytrým mobilním telefonem. Připravena je funkce navigace pro pěší, která posádku vozu navede do cíle i po vystoupení z vozu, a samozřejmě následně i zpět k němu. V rámci BMW ConnectedDrive je připraven také tak zvaný intermodální výpočet trasy do cíle, který bere v potaz nejen automobil samotný, ale také aktuální hromadnou dopravu – tato schopnost je v celosvětovém měřítku zcela výjimečná. Všechny tyto nové funkce jsou předpokladem k tomu, že nový automobil s nulovou produkcí emisí je připraven poskytnout maximum radosti z jízdy.

Služby BMW ConnectedDrive jsou navržené speciálně pro BMW i a zaměřují se na navigaci a hospodaření s energiemi. Funkce Asistent dojezdu je aktivní jak při plánování trasy, tak již během jízdy. Když se cíl cesty dostane mimo jízdní dosah automobilu, systém řidiče vyzve k aktivaci režimu ECO PRO nebo ECO PRO+, případně mu navrhne novou, hospodárnější trasu. Když je třeba akumulátor po cestě dobít, automobil nabídne seznam dostupných dobíjecích stanic v okolí vozu. Navigační systém je navíc řidiči schopen velmi přesně zobrazit reálný možný dojezd BMW i3, který je vypočítáván na základě aktuálních informací získávaných prostřednictvím připojení pomocí integrované SIM karty. Aktuální reálný dojezd se zobrazuje pavučinovým grafem přímo na mapě, takže jeho zřetelnost je krystalicky čistá. K dispozici je současně informace o tom, kolik energie v akumulátorech zbyde po dojetí do cíle cesty, což umožní lépe plánovat následující cesty.

V BMW i3 dosahuje propojení automobilu a řidiče zcela nové úrovně. Aplikace Remote pro BMW i z programu BMW ConnectedDrive umožňuje chytrým telefonům přístup k důležitým informacím automobilů, které jsou potřeba pro optimální plánování cest. Při nabíjení automobilu, a to jak z veřejné stanice, tak z domácí nabíječky BMW i Wallbox, lze na chytrém telefonu sledovat aktuální stav nabití akumulátoru a současně lze aktivovat klimatizaci interiéru nebo vyhřívání vysokonapěťového akumulátoru. Aplikace je řidiči připravena zobrazit dobíjecí stanice (k dispozici, ale také obsazené), jež jsou v jízdním dosahu na daný stav akumulátoru. Dojezd automobilu zobrazený na displeji telefonu odpovídá dojezdu indikovanému systémem automobilu.

BMW i3 může být vybaveno celou řadou dalších pokrokových asistenčních systémů z programu BMW ConnectedDrive, které jsou speciálně navržené pro usnadnění života a zvýšení bezpečnosti při jízdě v městském provozu. Řeč je v tomto případě o souboru Driving Assistant Plus, Parkovacím asistentu, zadní kameře nebo ukazateli rychlostních limitů.

Integrovaný dosah: 360° ELECTRIC obsahuje komplexní dodávku energie a současně služby související s dopravou.

Dojezd BMW i3 byl kalkulován tak, aby byl automobil připraven splnit běžné nároky řidičů po celém světě při dobíjení v průměru dva-, až třikrát týdně. Tyto kalkulace jsou výsledkem rozsáhlé studie projektu „project i“, v němž více než 1000 zúčastněných ujelo více než 20 milionů kilometrů. Průměrný denní kilometrový proběh u této rozsáhlé skupiny různých typů řidičů činil 45 kilometrů. Zákazníci mohou BMW i3 dobíjet jak s pomocí speciální nabíječky dodávané BMW i, tak ze standardní elektrické zástrčky.

BMW i poskytuje v rámci programu nazvaném 360° ELECTRIC rozsáhlou paletu produktů a služeb, které jsou navržené tak, aby vyhověly individuálním potřebám různých zákazníků na energii a plánování jejich cest. Spektrum nabízených služeb obsahuje například instalaci dobíjecí stanice BMW i Wallbox v garáži zákazníka, speciální tarify pro dodávku elektřiny z obnovitelných zdrojů, dobíjecí karty usnadňující přístup k infrastruktuře veřejných dobíjecích stanic nebo další služby z programu BMW ConnectedDrive. V případě, že by ve zvláštních situacích nebylo BMW i3 schopné splnit aktuální dopravní nároky, je v rámci přístupu 360° ELECTRIC připravena možnost zajištění alternativních automobilů z programu BMW nebo DriveNow.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Scania Czech Republic s.r.o.
Siems & Klein
Mitsubishi Motors Česká republika
BMW Group Česká republika
Standox