AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.


Když "váha vzduchu" lže – Škoda Octavia 2.0 AQY

Vítejte na další hodině logické diagnostiky pod vedením Jiřího Hampla. Tento článek je věnován všem, kteří ještě nemají vlastní spolehlivou metodu, jak zjistit u zážehového motoru s mechanickým ovládáním škrticí klapky defektní snímač hmotnosti nasávaného

Vážení nadšenci komplexní diagnostiky. Protože se s některými z vás neustále setkávám na školeních logické diagnostiky a hovoříme spolu o problematice vadných snímačů hmotnosti vzduchu, rád bych tuto problematiku ještě více upřesnil na konkrétním případu z praxe.

FUNKCE SNÍMAČE V KOSTCE

Snímače hmotnosti nasávaného vzduchu pracují na principu vyhřívání topného elementu na konstantní teplotu pomocí integrované elektroniky. Pokud snímačem proudí větší hmotnost vzduchu, elektronika zvyšuje topný proud. Tato veličina je zpracována a posílána do ŘJ.

Novější konstrukce snímačů zohledňují i vzduch proudící opačným směrem, díky použití dvou teplotních snímačů na vyhřívaném elementu nainstalovaných ve směru proudícího vzduchu. Jeden teplotní snímač je tedy vždy ochlazován více – záleží na směru proudění vzduchu.

ZÁVADY SNÍMAČŮ A PROJEV MOTORU

Nejčastěji se můžeme setkávat se závadou, která způsobuje zeslabování výstupního signálu díky zanášení topného elementu. Slabší výstupní signál způsobuje u zážehového motoru chudou směs, která je při ustálených režimech vyrovnána adaptacemi v ŘJ. Při prudkých akceleračních režimech (rozjezd vozidla), zejména u studeného motoru, se závada projevuje cukáním nebo úplnou nemožností akcelerovat.

V takovém případě se můžeme setkat s chybovým hlášením týkajícím se směsi, nebo alespoň vidíme posunuté adaptační hodnoty zejména v oblasti částečné zátěže (multiplikativní korekce směsi).

MYŠLENKA OBJEKTIVNÍHO TESTU SNÍMAČE

Protože defekt snímače se výrazně projeví pouze při větších rychlostech proudění vzduchu, je test založen na velmi rychlé změně proudícího vzduchu bez ovlivnění samotným chodem motoru. Pokud bude do testu promlouvat chod motoru, nemůžeme vyloučit, že nízký signál má příčinu například v malém nadávkování paliva (přicpané vstřikovací trysky, nízký tlak paliva apod.).

Okamžik, kdy ještě motor neovlivňuje signál snímače, nastává při velmi rychlém otevření škrticí klapky (20 – 30 ms).

PŘÍPAD Z PRAXE – ŠKODA OCTAVIA 2.0 AQY, CUKÁNÍ PŘI AKCELERACI

PO VÝMĚNĚ SNÍMAČE

ZÁVĚR

Pokud jsou splněny podmínky testu (rychlost sešlápnutí akceleračního pedálu kolem 20 ms), musí za tento čas signál snímače dosáhnout napětí nad 4,5 V. Zanesený snímač za tak krátký čas není schopen zaregistrovat rychlou změnu rychlosti proudění vzduchu. I přesto, že motor bude velmi obtížně akcelerovat, nebo dokonce při akceleraci zhasne, není ovlivněna objektivita testu. Rychlá změna v podobě prvního výkmitu na signálu není nic jiného než rychlé přesunutí vzduchu do sacího potrubí mezi škrticí klapku a motor. Teprve poté reaguje motor na dávku paliva, která může být již jakákoliv.

Jakýkoliv jiný test snímače, při němž je zúčastněn chod motoru, ztrácí možnost konkrétního určení příčiny a měření se prodlužuje.

Info AUTOJOB – personalistika

Nabízíme volná pracovní místa

Automechanik v Liberci

Hrubá měsíční mzda: 18 000 – 30 000 Kč
Okres: Liberec

Automechanik v Příbrami

Hrubá měsíční mzda: 18 500 – 30 000 Kč
Okres: Středočeský / Příbram

Automechanik v Kolíně

Hrubá měsíční mzda: 17 500 – 27 000 Kč
Okres: Středočeský / Kolín

Další pozice zde

pomocný řádek

Autor: AutoExpert



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
BMW Group Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.