AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Ford C-Max: Zakladatel kultu

Ford C-Max: Zakladatel kultu

Některá auta potřebují k vynášení až do hvězd několik desetiletí, jiným na to stačí pouhé čtyři roky. Recept na ně si ale Modrý ovál šetří.

Když se automobilka Ford Motor Company dostala do obrovského propadu a za minulý rok byla dokonce vyhlášena neztrátovější firmou, ronil jsem téměř krokodýlí slzy. A zároveň se ptal, proč se tomu tak děje. Vždyť řízení, řazení či podvozek označený logem Modrého oválu se řadí mezi nejlepší na světě a Focus posbíral více ocenění než některá automobilka za celou svou existenci. Důvody, díky nimž se ale Ford dobral k rozhodnutí uzavřít několik továren a ukončit pracovní poměr několika desítek tisíc zaměstnanců, se ale zřejmě již nikdy nedozvím. Navíc, díky letošnímu roku je snad ani znát nemusím, automobilka totiž opět začala prodávat jako na běžícím pásu, hodně tomu pomohl také nástup kinetického designu.

V jeho liniích se světu představil již model S-Max a Galaxy, snad nejočekávanějším příspěvkem se ale stalo nové Mondeo. O jeho 2,5litrové verzi si budete moci přečíst již za pár dní, prozatím se ale můžete seznámit s novým modelem C-Max. Ten je pro automobilku neméně důležitý, zejména díky tomu, že stál u zrodu skupinky menších a kompaktnějších MPV. V jejích stojatých vodách se vůz založený na tehdejší generaci Focusu stal doslova dravou štikou, která bez problémů sežere všechny okolo sebe. Svět na tuto neočekávanou situaci musel zareagovat a výsledkem tak byly vozy jako VW Golf Plus. Pozice C-Maxu se ovšem neotřásla ani na okamžik, spíše právě naopak. Z vozu se pomalu ale jistě začíná stávat kultovní dopravní prostředek, který perfektně kombinuje prostorný a univerzální interiér s výbornými a mnohdy až sportovními jízdními vlastnostmi. Jeho obliba se navíc perfektně propojila i s oblibou u zákazníků, vůz tak pomalu jakoby ani nepotřeboval facelift. Ten ovšem přišel, a jelikož byl již v duchu kinetiky, charakter C-Maxu tak jen podtrhnul.

Jak lze zlepšit dokonalé

Nejvíce patrné je to na přídi, která je nyní mnohem mohutnější a také sportovnější. Stejně jako vzadu, i zde jsou nové světlomety, kterým na agresivní vizáži podávají pomocnou ruku nově umístněné mlhovky. Inovován byl také interiér, který nyní nabízí ještě více odkládacích ploch než předtím. V kombinaci se 550litrovým zavazadlovým prostorem jde i po letech o nadprůměr ve své třídě, což o C-Maxu něco napovídá. Praktikům se zároveň bude také líbit, že nákladová hrana je velmi blízko k zemi, což usnadňuje nakládání a vykládání zavazadel, oba páry bočních dveří se pak pro změnu otevírají pěkně doširoka, aby vám tak nástup či výstup co nejvíce zjednodušily.

O pohon se v případě testovaného vozu staral 1,6litrový turbodiesel, který jakoby prozrazoval fakt, že i Ford spadá do soudobého trendu těch automobilek, které volí pohonné jednotky s co nejnižším objemem. Moderní koncepce těchto motorů se ale pozitivně projevuje na výkonu, který je v případě C-Maxu 1.6 TDCI 109 koní, točivý moment pak vyskočil dokonce až na 240 Nm (při aktivaci funkce Overboost je to pak krátkodobě dokonce 260 Nm) při 1.750 ot./min. Tuto hodnotu otáček si přitom zapamatujte více než co jiného, pod její hranicí se totiž Ford prakticky ani nepohne. Jakmile se ale s pravou nohou naučíte pracovat, má pro vás C-Max jen samá pozitiva. Ta jsou zastoupena hodnotami jako 11,3 s (zrychlení 0–100 km/h), 185 km/h (nejvyšší rychlost) či 4,9 l (průměrná spotřeba na 100 km).

Dobrých zpráv ovšem nikdy není dost, a proto má pro vás Ford ještě jednu, ale o to zásadnější. Je jí cena, 1,6litrový turbodieselový C-Max totiž startuje na 569.990 korunách. Kromě bohaté standardní výbavy ovšem můžete počítat „jen“ s 90koňovým výkonem, model ve výbavě Ambiente navíc ani nedostal palivový filtr. Stačí ale přihodit 76 tisíc a máte k dispozici přesně ten vůz, který se dostal do rukou i nám. To znamená oněch 110 koní a reputaci kultovního vozu, což v automobilovém průmyslu již něco znamená. Většinou jsou totiž takto označená vozidla supersportovního charakteru, ovšem jelikož nyní se kult dostal i do střední třídy, znamená to, že Ford se vrací na vrchol. Vy jste tak dostali další důvod ke koupi, já pro změnu naprosté potvrzení toho, že pátraní po loňských nesnázích Modrého oválu je již zbytečné. Tedy alespoň prozatím, než se z toho třeba jednou stane také kult.

Ford C-Max 1.6 TDCI DPF
Cena: 645.990 korun
Motor: řadový čtyřválec, 1.560 cm3, turbodmychadlo
Koncepce: motor vpředu, pohon předních kol
Výkon: 109 koní v 4.000 ot./min.
Točivý moment: 240 Nm při 1.750 ot./min.
Hmotnost: 1.426 kg
Objem kufru: 550 litrů
Objem nádrže: 55 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
Nejvyšší rychlost: 185 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 6,3/4,1/4,9 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Interaction s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
BOSCH
Toplac s.r.o.