AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.


Veolia Transport Teplice testuje emulzní naftu

Společnost Veolia Transport Teplice (VTT) používá od konce prosince 2009 v rámci ekologického projetku pro vybrané autobusy emulzní naftu, ekologičtější palivo oproti klasické naftě, které kromě životního prostředí šetří podniku i finanční prostředky.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

„Emulzní naftu používáme do autobusů od 23. prosince 2009. Na toto palivo jezdí 80 % našich autobusů,“ říká Ing. Miloš Gaisler, technický ředitel Veolia Transport Teplice. „I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnáním s klasickou naftou přibližně o 4 koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat i s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Veolia Transport plánuje, že pokud se emulzní nafta v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla. U těch se předpokládá postupný přechod na emulzní naftu poté, co bude u jednotlivých vozů končit výrobcem garantovaná záruční doba. Na šetrnější ekologické palivo, které je plně homologováno, provozuje dopravce všechny typy autobusů, s motory splňujícími emisní normy Euro III až po novější EURO IV.

Emulzní nafta se od běžné nafty liší na první pohled barvou, je bílá jako mléko. Emulze obsahuje 9 % vody a 91 % minerální nafty včetně aditiv a emulgátorů.

Emulzní naftu jako palivo pro své autobusy využívají dopravní společnosti ve Francii a Itálii. Zkušenosti s tímto palivem mají v ČR kromě VTT ještě DP Praha a DP Ostrava.

Výhody a nevýhody emulzní nafty:

  • + ekologičtější palivo oproti klasické naftě (při spalování se vytváří méně pevných částic-

    sazí a chemických sloučenin ve spalinách, zejména oxidů dusíku, autobusy méně kouří)

  • + vyšší účinnost spalování
  • + nulová spotřební daň
  • + eliminují se krádeže paliva, protože emulzní nafta se nepoužívá do osobních aut
  • - nárůst spotřeby paliva o cca. 4 až 6 %
  • - zákaz použití paliva do malých a rychloběžných dieselových motorů (snížená mazivost

    emulzní nafty čímž hrozí riziko zadření vstřikovacího systému a zničení motoru)

  • - v zimě je použitelná do teploty –15 °C (při nižší teplotě dochází ke zhoršení tekutosti

    paliva)

  • - technické úpravy čerpací stanice

Ekologické výhody využití emulzní nafty u různých motorů

  Průměrné snížení u motorů
Typ emisí EURO 0–1 (před r. 1996) EURO 2 (1996 – 2001) EURO 3 (2001– 2005)
NOx (oxidy dusíku)  –15 %  –10 %  –5 %
CO (oxid uhelnatý)  –30 %  –12 %  –10 %
PM (pevné částice)  –40 %  –23 %  –55 %
kouřivost  –75 %  –80 %  –80 %
CO2 (oxid uhličitý)  –5 %  –3 %  –3 %

Veolia Transport Česká republika a Slovensko Veolia Transport sdružuje v České republice 5 společností a 2 společnosti na Slovensku. Celkovým obrat za obě země převyšuje 3,3 miliardy Kč. Hlavní činností skupiny je linková autobusová doprava. Veolia Transport provozuje přes 600 pravidelných příměstských a městských linek. Její vozový park čítá více než 1800 autobusů a 46 trolejbusů a ve svých společnostech zaměstnává více než 3 tisíce zaměstnanců. Na trhu pravidelné osobní autobusové dopravy v České republice zaujímá Veolia Transport s více než 20% podílem jedno z čelních postavení. Ročně přepraví přes 100 miliónů cestujících. Veolia Transport je také provozovatelem osobní železniční dopravy.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
Interaction s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.