AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

TOP zaměstanavatelé:
Scania Czech Republic s.r.o.
Siems & Klein
Auto Fit, spol. s r.o.
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > ST na okruh téměř stvořené

ST na okruh téměř stvořené

Dokážou sériové produkty Fordu obstát na závodním okruhu? Pokud na sobě nesou logo ST, pak by i logicky měly.

Je to jen několik měsíců, co jsem se byl podívat na nejnáročnějším okruhu světa, Severní smyčce Nürburgringu, kde jsem se pokoušel dostat to nejlepší z Fordu Focus ST. A jeho sériová verze obstála na výbornou, standardně dodávané pneumatiky GoodYear držely jako přibité, brzdy zvládaly dvě rychlá kola za sebou bez známek vadnutí a můj nejlepší čas 9 minut 45 sekund není za oficiálním rekordem Focusu ST (8:32 min) zas až tak propastný, zvláště uvážíme-li, že trať je 20,8 km dlouhá.

Kvality Fordu Focus ST je potřeba vyzdvihnout o to více, že na okruh a z něj dorazil po vlastní ose, celkově tak během dvou dnů zvládnul necelé dva tisíce kilometrů. To z něj dělá neskutečně praktický vůz kombinovaný s opravdovou závodní šelmou. Jenže i když je Zelené peklo poměrně technickým okruhem, dá se na něm jezdit rychlostmi přes 300 km/h. Dokáže si ale Focus ST poradit na mnohem techničtější trati, třeba na té, kterou nabízí Autodrom v Sosnové? Nebo na něm bude daleko lépe excelovat Fiesta ST?

Den D, Den ST

První zahřívací kolo ve Focusu ST. Zjišťuju, že nejvýše jde zařadit čtyřku na konci rovinky (kde je potřeba vzápětí přeřadit o dva stupně níže a Ford pořádně „utrhnout“), nebo že do ostré vracečky pod most je potřeba tak trochu škrtnout rukou o ruční brzdu. Právě tato zatáčka dokáže odhalit jediný nedostatek Focusu ST, turbodmychadlo totiž zareaguje až přibližně po třech sekundách. Pokud by vůz dostal blow-off ventil, byl by problém naprosto vyřešen, nicméně by vznikl jiný, daleko ničivější, a to díky popojíždění v zácpách.

V souladu s tímto zjištěním odpouštím Focusu ST jeho malou skvrnku na kráse, do všech ostatních zatáček se totiž vrhá s vervou, jaká chybí i mnohem sportovněji založeným automobilům. Ještě většími choutkami na vlásenkovité silničky vyniká Fiesta ST, jejíž famózně naladěný podvozek si přímo říká o větší porci výkonu. Její dvoulitrový atmosférický čtyřválec produkuje pouze 150 koní a dává pokaždé najevo, že jeho potenciál ještě zdaleka není vyčerpán.

Ford, kam se podíváš

Oba produkty tak s přimhouřenýma očima na okruhu obstály na výbornou, ještě lépe se pak projevují mimo něj na veřejných komunikacích. Komu by to nestačilo, pro toho má Ford další řešení, a tím je model Ranger umožňující vyjížďky i mimo silnice. Má skvělý poměr užitné hodnoty a ceny, přičemž jeho „americký“ vzhled ocení i kolemjdoucí.

Ale pokud vás nedostatek financí rozhodně netrápí, dejte na mou radu. Kupte si Ford Ranger s přívěsem, na kterém můžete vozit Focus ST, ovšem s již doporučovaným blow-off ventilem, případně pak integrovanou závodní klecí, závodními brzdami, větším turbem, tužším podvozkem, lehčími koly, okleštěným interiérem,… Takhle bych mohl vlastně pokračovat tak dlouho, než by vám v rukách zůstal závodní speciál se jmenovkou Marcuse Grönholma. Takže v tom případě dodám ještě ten fakt, že Ranger je pick-up, což znamená, že na korbě by mohl vézt ještě motokáru. To pro případ, že by ta trať byla fakticky až moc technická.

Autor: P2P

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Scania Czech Republic s.r.o.
Standox
Siems & Klein