AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

TOP zaměstanavatelé:
Iveco Czech Republic, a.s.
ContiTrade Services s.r.o.
Mercedes-Benz
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.
Interaction s.r.o.


INSERT INTO log_clanky (id_clanky, id_magazin_sekce, id_user, datum) VALUES ('3224', '14', '0', '2020-04-07 14:48:36')

Jednostupňová převodovka pro elektromobily

Volkswagen Group Components vyrábí převodovku pro všechny elektromobily koncernu Volkswagen na základě platformy MEB.

Volkswagen ID.3 vjíždí do nové éry elektromobility potichu, ale dynamicky. A také s novým způsobem přenosu hnací síly, který zohledňuje charakteristické vlastnosti elektrického pohonu. Točivý moment výkonného elektromotoru APP310 je přenášen na poháněná kola mimořádně kompaktní převodovkou. ID.3 zvládá všechny jízdní situace s jediným převodovým stupněm. Převodovka si tak vystačí jen s malým počtem ozubených kol. Tato jednostupňová převodovka je součástí elektrického pohonu pro elektromobily na základě modulární platformy MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) a je vyráběna společností Volkswagen Group Components v Kasselu. Proč však elektromotoru stačí jeden jediný převodový stupeň?

Přenos hnací síly na kola

Hnací síla, tedy síla, která umožňuje pohyb vozidla, a rychlost motorového vozidla je určována otáčkami poháněcího ústrojí. S rostoucím počtem otáček se však může síla přenášená na kola – tedy točivý moment – měnit. U vozidla se spalovacím motorem se točivý moment s rostoucími otáčkami nejprve zvyšuje, ale od určité hranice znovu klesá. U elektrického pohonu je naopak maximální točivý moment k dispozici okamžitě a zůstává konstantní v širokém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu není nutné používat vícestupňové převodovky, aby vůz dosáhl požadované rychlosti jízdy, resp. potřebného točivého momentu závislého na otáčkách.

Jeden stupeň pro všechny případy

Volkswagen ID.3 proto používá jednostupňovou převodovku se dvěma ozubenými soukolími. Pro zpětný chod se jednoduše změní směr otáčení elektromotoru. Tuto funkci společně s výkonovou charakteristikou pohonu má kromě dalších komponentů na starosti výkonová elektronika. Pro dosažení nejvyššího výkonu 150 kW jsou u elektromotoru nezbytné vysoké otáčky. Vysoký točivý moment je výsledkem přibližně desetinásobného snížení otáček. Z prostorových důvodů je požadovaného převodu dosahováno dvěma menšími soukolími místo jednoho soukolí s velkým ozubeným kolem. Díky tomu poskytuje elektromotor modelu ID.3 maximální točivý moment 310 N.m v širokém rozsahu provozních otáček. Nejvyšší rychlosti 160 km/h je dosaženo při nejvyšších otáčkách, 16 000 1/min. U modelu ID.3, optimalizovaného pro co nejdelší dojezd, je použití pouze jednoho převodového stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích.

Elektromobil je mimořádně tichý díky precizní výrobě

Vzhledem k velmi tichému provozu elektrického pohonu hraje u elektromobilů důležitou roli akustický komfort. Dokonce i nepatrné rušivé zvuky jsou v interiéru slyšitelné. Díly jednostupňové převodovky proto musejí být vyrobeny s takovou precizností, aby akusticky nepřitahovaly pozornost. Na konci montážní linky jsou proto u elektrického pohonu kontrolovány nejen výkonové charakteristiky, ale také důležité akustické ukazatele. Systémy pohonu pro všechny evropské a severoamerické elektromobily vyráběné na základě platformy MEB – včetně jednostupňové převodovky – pocházejí ze závodu na výrobu komponentů v Kasselu. Další důležité součásti elektrického pohonu vyrábějí a dodávají závody společnosti Volkswagen Group Components v Salzgitteru, Poznani a Hannoveru.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz
Toplac s.r.o.