AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
ContiTrade Services s.r.o.

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Jaké jsou profese budoucnosti?

Jaké jsou profese budoucnosti?

Polovina všech současných profesí během 25 let zanikne, zatímco nové specializace získávají na významu.

Technické inovace spouštějí dosud nevídanou transformaci na pracovním trhu. Podle zprávy Oxfordské univerzity zanikne během příštích 25 let 47 % současných profesí. Současně však vznikají nové příležitosti. Digitalizace vytváří již v současnosti nové specializace a tento trend bude pokračovat i v budoucnosti. Nové obory budou hrát zásadní roli, protože společnosti mohou díky nim řešit výzvy digitální éry a Průmyslu 4.0. Následující profese jsou nejžádanější:

Datoví vědci: Pro některé lidi jsou kouzelníky, protože dokážou předvídat budoucí události. Ale ve skutečnosti to nejsou kouzla, ale věda. Datoví vědci získávají znalosti na základě analýz obrovských množství dat, aby dokázali odpovídat na kladené dotazy a poskytovat managementu společnosti vodítka pro rozhodování. Diego Villuendas, držitel titulu PhD v oboru fyzika, nastoupil do společnosti SEAT před třemi roky jako datový vědec. V současnosti vede datové a analytické oddělení, v němž nyní pracuje 8 zaměstnanců a tento počet se bude zvyšovat. „Sledujeme digitální platformy, abychom porozuměli způsobům, jimiž jsou využívány, a zjistili, zda splňují požadavky našich uživatelů (více než 5 milionů uživatelů měsíčně), a také uskutečňujeme testy pro potvrzení hypotetických vylepšení,“ říká Villuendas.

Datoví architekti a inženýři: Pro efektivní shromažďování dat je nutné vědět, kde data hledat. Datoví architekti a inženýři používají technické nástroje pro získávání, přemisťování a ukládání dat. „Každá společnost může na základě všech dat, která má k dispozici, zlepšovat své podnikání. Proto si žádná velká společnost nemůže dovolit postrádat datové inženýry, kteří tyto informace zpracovávají,“ dodává Villuendas.

Datově-obchodní koordinátoři: Jedná se o osobu, která tlumočí datovému vědci dotazy, na něž se hledají odpovědi s cílem zvýšit provozní efektivitu společnosti a její příjmy z prodeje. Říká se, že data jsou novou ropou, Villuendas však zdůrazňuje, že „musíte vědět, kde ropu hledat a jak ji vytěžit, zpracovat a prodat, včetně všeho, co s tím souvisí“.

Instruktor agilních metodik: Podniky, čelící neustálým změnám, musejí maximalizovat flexibilitu a optimalizovat své schopnosti přizpůsobovat se jim ve všech oblastech. Instruktor agilních metodik zkoumá, jak každé oddělení pracuje, a pomáhá zavádět nezbytné změny a potřebná vylepšení.

Odborníci na uživatelská rozhraní: Jejich úkolem je definovat a navrhovat pocity a zážitky uživatelů při jejich kontaktu se značkou, produktem nebo službou. David Redondo, vedoucí designu uživatelských rozhraní ve společnosti SEAT, říká, že „to od nás vyžaduje, abychom nejen mysleli jako uživatelé, ale abychom uživatele také zařadili do procesu vývoje designu produktů a služeb, které jsou pro ně určeny. Pryč jsou doby, kdy se potřeby vytvářely již vyrobeným zbožím. Značky nyní spolupracují se zákazníky v procesu nepřetržitého vylepšování“. Tito odborníci jsou v různých divizích společnosti SEAT nepostradatelní. Například v oddělení designu dohlížejí na to, aby interiér automobilu splňoval očekávání budoucích zákazníků. A v oblasti prodeje se zaměřují nejen na zážitky z jízdy, ale také na komplexní zkušenosti zákazníka, které začínají návštěvou prodejce a pokračují kontaktem přes sociální sítě či poprodejními službami.

Vývojář aplikací s virtuální realitou: Průmyslové podniky ve stále větší míře inovují své procesy s využitím virtuální reality. Tito vývojáři hrají ve společnosti SEAT velmi důležitou roli při vývoji nového automobilu, protože virtuální realita zkracuje dobu výroby prototypů o 30 % a designéři ji využívají při posuzování kreativních a funkčních aspektů. Díky tomu je již ve velmi raných fázích vývoje z 90 % zaručena uskutečnitelnost každého projektu. Například u nového modelu SEAT Ibiza proběhlo 95 000 prostorových simulací.

Vývojáři softwaru: Jedná se o programátory, kteří vytvářejí, vyvíjejí a realizují softwarové systémy. „Elektromobil má 100 milionů řádků zdrojového kódu, to je více než stíhací letadlo F35. Budeme potřebovat hodně vývojářů softwaru, takže musíme pomáhat zaměstnancům při rekvalifikacích,“ říká předseda představenstva společnosti SEAT Luca de Meo. Nejedná se jen o otázku získávání nových nadaných odborníků, ale také o udržení těch, kteří již pro společnost pracují, a to poskytováním nástrojů, jejichž prostřednictvím se mohou přizpůsobovat neustálým změnám. SEAT investoval v roce 2018 celkem 23 milionů eur do školení a v nadcházejících letech plánuje další zvyšování těchto výdajů.

Nábor nejlepších zaměstnanců je pro podniky výzvou

Všechny společnosti bez ohledu na odvětví usilují v důsledku digitalizace o stejné profese. Oliwia Puppelová, vedoucí oddělení pro získávání nadaných odborníků ve společnosti SEAT, vysvětluje, že se kvůli tomu změnila základní pravidla. „Před několika lety zveřejnila firma inzerát na volnou pracovní pozici a vybrala si z krátkého seznamu kandidátů, ale v současnosti musíme vědět, kde se nacházejí nejlepší uchazeči, přímo je oslovit a předložit jim hodnotný návrh, aby nastoupili do naší společnosti,“ podrobně vysvětluje Oliwia.

SEAT nyní hledá 200 profesionálů pro proces digitalizace a nové centrum pro vývoj softwaru. V něm naleznou uplatnění lidé s různými digitálními specializacemi, avšak se společným jmenovatelem, protože „technologie se rychle vyvíjejí a po tom, co je dnes velmi žádanou profesí, nemusí být již zítra tak vysoká poptávka“. „Proto hledáme zejména lidi s progresivním myšlením, kteří zpochybňují status quo a nebojí se dělat chyby, učí se z neúspěchů a jsou kreativními týmovými hráči“, říká vedoucí oddělení pro získávání nadaných odborníků.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




auto MOTOL BENI a. s.
Toplac s.r.o.
Siems & Klein
BMW Group Česká republika
Mitsubishi Motors Česká republika