AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

TOP zaměstanavatelé:
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.
ContiTrade Services s.r.o.
Interaction s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.


Vývoji zavěšení kol pro Lexus LC pomohly jídelní hůlky

Moderními nástroji automobilových konstruktérů jsou dnes systémy virtuální reality a počítačové simulace. Při vývoji systému zavěšení kol pro nové luxusní kupé Lexus LC však sehrály roli i obyčejné jídelní hůlky.

Hlavní konstruktér Kodži Sato měl jasno. Model LC by měl zůstat věrný vozu LF-LC Concept, který jej inspiroval. Konkrétně měl mít nízkou kapotu a velká kola, která byla pro jeho design klíčová. Tím vznikly požadavky na systém předního zavěšení, jenž by automobilu dodal skvělé jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Navíc by se vešel do omezeného prostoru.

Na vedoucím konstruktérovi Hidejuki Masumovi bylo vymyslet řešení. Pro použití běžných systémů s dvojitými příčnými rameny nebo se vzpěrou nebyl dostatek prostoru. Musel přijít s něčím neobvyklým.

„Sato chtěl, aby kapota zůstala nízká, ale zároveň plánoval použít jednadvacetipalcová kola, takže požadoval něco, čeho by v podstatě nemělo být možné dosáhnout,“ hodnotí Hidejuki Masumo. „Obvykle bychom se v takové situaci mohli pohádat, ale když jsem si pečlivě prostudoval virtuální průřez víceprvkové nápravy, zjistil jsem, že to, čeho chceme dosáhnout, je reálné. A částečně díky jídelním hůlkám.“

Každé rameno reagovalo jinak

Jakožto konstruktér víceprvkové přední nápravy vozů Lexus si Masumo všiml, jak každé z pěti ramen systému reaguje jinak, když jsou upravena pro použití v modelu LC. Když to předváděl svému týmu, použil k napodobení dané geometrie jídelní hůlky. Každý konstruktér si pak vytvořil s pomocí hůlek vlastní kopii tohoto modelu a studoval jej, dokud systému zcela neporozuměl. I poté to však trvalo ještě šest měsíců práce, než se jim podařilo vytvořit správnou konstrukci.

Masumův systém víceprvkové nápravy je tak efektivní díky tomu, že má dvojitá horní a spodní ramena s upravenými ložisky. To umožňuje nebývalou míru svobody při vytváření designu a přesně takovou jemnou kontrolu a takové kloubové spojení předních kol, jež model LC vyžaduje.

Nízká kapota zůstala

„Kouzlo umístění pěti ramen tohoto systému tkví v tom, že umožňuje, aby celé přední zavěšení bylo umístěno nízko v podvozku,“ vysvětluje Masumo. „V tradičních systémech jsou ložiska horních ramen obvykle nad kolem, ale v tomto novém systému nemuselo být rameno tak vysoko, takže nízká kapota vozu Lexus LC zůstala zachována.“

Podle Masuma bylo dalším náročným úkolem týmu dosáhnout správné rovnováhy mezi ovladatelností a komfortem: „Protože LC je luxusní sportovní kupé, bylo důležité zajistit plynulou a rovnoměrnou jízdu. Na tomto systému zavěšení je skvělé to, že vozu dodává vynikající jízdní vlastnosti a zároveň informuje řidiče o kvalitě jízdního povrchu.“

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
Toplac s.r.o.
Mercedes-Benz
Standox
Mitsubishi Motors Česká republika