AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
ContiTrade Services s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Nissan 350Z: Nejkrásnější dárek

Už jste letos psali Ježíškovi? Pokud ano, ale nejkrásnější japonské kupátko současnosti na vašem seznamu chybí, můžete začít ronit slzy. Je totiž lepší než kdy předtím.

Můj ty bože, já úplně zapomněl na to, jak je Zetko vynikající. Jízda v něm si sice vyžádá veškerou vaši koncentraci, ovšem za to vás odmění způsobem, vedle kterého se i vaše nejdivočejší sexuální fantazie rovnají jen nudnému šálku čaje o páté. Stačí jen naplno sešlápnout pedál plynu a „driftovat“ budete ještě na trojku. Zvukový doprovod je navíc natolik impozantní, že bude vašemu řidičskému zážitku dominovat. A je jedno, zda se v té chvíli ploužíte v jedné velké koloně, nebo řežete okresky snadněji než se otáčí motorová pila v lese před vypuknutím Vánoc.

Nejde navíc o zvuk jakkoliv nepříjemný, spíše naopak, a to i přes svůj mechanický charakter. V nízkých otáčkách totiž duní tak, jakoby se snažil celý vůz rozechvět, ve vyšších otáčkách se pak k mohutným basům v pozadí přidává jekot, z něhož vás bude mrazit v zádech ještě v noci. Je ovšem pravda, že lepší pocit v životě nezažijete. A mohl by to být také důvod, proč byste skoro i mohli ušetřit za výbavu audio systémem, ale na druhou stranu je čekání v zácpě za doprovodu libých tónů aparatury Bose o poznání příjemnější. Jakmile ale se vám ale naskytne příležitost, půjde volume dolů stejně rychle, jako se ručička rychloměru vyhoupne nad 100 km/h.

Nirvána na čtyřech kolech

Zrychlení z klidu na stovku je přitom po překročení nějakých 3.000 otáček dechberoucí. Atmosférický motor – vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru – má v tu chvíli již dostatek kyslíku, aby začal naplno odevzdávat veškerou svou sílu, která vrcholí hodnotami 313 koní v 6.800 ot./min. a točivým momentem 358 Nm při 4.800 ot./min. Oproti vůbec prvnímu Zetku, které se před pěti lety v prodeji objevilo, je to podstatná změna, 3,5litrová pohonná jednotka totiž doznala řady přepracování. Nyní má daleko lineárnější průběh, ačkoliv při narůstajících otáčkách můžete při neopatrném ovládání stále utrhnout zadek pouhým náhlým přidáním plynu.

V případě, že okolo sebe máte dostatek prostoru, je pak tato vlastnost Nissanu více než vítaná. Řízení je totiž ostré jako břitva a krájí silnice naprosto stejně, jako vám věnec volantu předává veškeré nutné informace. Skoro by se i dalo říci, že od předních kol proudí ke konečkům vašich prstů hotová komunikační dálnice. Obdobně precizní charakter má i řazení, se kterým se snad ani nejde trefit mimo kulisu. Jednotlivé rychlostní stupně jsou navíc ideálně poskládané jak pro bleskurychlé starty, tak i pro klidnější jízdu, při které se spotřeba pohybuje okolo 10 litrů na 100 kilometrů. Daleko spíše ale počítejte s hodnotou o pár litrů vyšší, plynový pedál Nissanu 350Z je totiž jednou z nejvíce návykových drog.

Lamač srdcí

Ještě více než jízdní vlastnosti ale dokáže každého „dostat“ vzhled tohoto japonského kupátka. Inspirací byl totiž původní Datsun 240Z, který v podstatě historii praktických a levnějších zábavných vozů s karoserií kupé u Nissanu odstartoval. Jenže zatímco Datsun se vyznačoval spíše oblejšími liniemi, nástupci v podobě Nissanu 280ZX a 300ZX byli výrazněji ostřejší. Novodobé Zetko se ale již opět vrací k uhlazenějším tvarům, ačkoliv právě příchod modelového roku 2008 ukazuje na opak. S posílením pohonné jednotky se totiž změnilo uspořádání v motorovém prostoru, které se pak společně s prvky ochrany chodců proměnilo v bouli na kapotě (v anglicky hovořícím světě se jedná o tzv. speed bump). Ta dává Nissanu ještě více agrese než předtím, ovšem jeho roztomilost dostává náhle tak trochu na frak.

Stále se ovšem jedná o tvary, které z několika úhlů připomínají Audi TT, z jiných pak Porsche Cayman/Boxster. Rozhodně si ho však s ničím nespletete, zejména splývavá záď je opravdu specifická. Průhled skrze zadní okno pak odhalí mohutnou rozpěru karoserie, která funguje i jako skvělý designový prostředek. Kufru sice ubírá na prostoru, nicméně 235 litrů je dostačující hodnota, zvláště když si člověk uvědomí, že se jedná o dvoumístný vůz. Navíc, pokud se chystáte na golf, nemusíte volat kamarádovi, aby vám pomohl s pytli, po odklopení zadních dveří na vás totiž vykoukne návod, jak do zavazadelníku dva golfové vaky nasoukat.

Občasný praktik

Mohlo by se přitom zdát, že Nissan 350Z je takřka nepraktický, což by jen podtrhovalo jeho charakter sportovního vozu, ale kufr dokáže skutečně pobrat veškeré vaše náležitosti na týdenní dovolenou. Po celém kokpitu se přitom nachází ještě bezpočet úložných schránek, další prostor je pak i za sedadly, pokud si je na malou chvíli odklopíte. Přihrádky také hledejte ve dveřích a na středové konzoli, ovšem jak již bylo řečeno, tohle je sportovní vůz a nikoliv jen nějaká ozdoba promenády. I přesto se ale japonským technikům podařilo vytvořit přívětivý interiér, který v žádném případě nevyvolává pocity jako stísněnost či nepohodlí.

Můžete si ho také pěkně vybarvit, aby přímo ladil s barvou karoserie, což je případ zlatavého laku a oranžové kůže Altezan. Tedy nejkrásnější kombinace, jakou je Nissan schopen nabídnout. A jaká by určitě měla být na vaší objednávce. Je sice pravda, že to trochu zvedne cenu (základní verze se prodává za 1.130.000 korun, rozšířená výbava Pack je za 1.205.000 Kč), nicméně i přesto zůstává nezpochybnitelný jeden fakt: Za milion a čtvrt nic podobného neseženete. A pokud ano, pak to rozhodně nebude emocemi nabité sportovní kupátko. A to slovíčko sportovní bych klidně i dvakrát podtrhnul.

Nissan 350Z Coupe Pack
Cena: 1.205.000 korun
Motor: vidlicový šestiválec, 3.4983
Koncepce: motor vpředu, pohon zadních kol
Výkon: 313 koní v 6.800 ot./min.
Točivý moment: 358 Nm při 4.800 ot./min.
Hmotnost: 1.528 kg
Objem kufru: 235 litrů
Objem nádrže: 80 litrů
Zrychlení 0–100 km/h: 5,7 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 16,8/8,8/11,7 l/100 km

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Interaction s.r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
BOSCH
Iveco Czech Republic, a.s.
Mitsubishi Motors Česká republika