AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
BusPoint
ContiTrade Services s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.


Nový Jaguar XF zvládl dramatickou jízdu po lanech

Jaguar XF: lehčí a hospodárnější, s výbornou dynamikou a designem.

Nový Jaguar XF se představil při dramatickém přejezdu řeky na visutých lanech v samotném centru londýnské obchodní čtvrti Canary Wharf. Zkušený britský kaskadér Jim Dowdall, veterán z hollywoodských filmů o Bondovi, Bourneovi a Indianu Jonesovi, přejel s Jaguarem XF 240 metrů po visutých lanech, aby názorně předvedl lehkou konstrukci nového modelu XF s rozsáhlým využitím hliníku. Nový model XF je o 80 kg lehčí než jeho nejbližší konkurent. Model má nejnižší spotřebu paliva (od 3,9 l/100 km) a emise CO2 (104 g/km) ve své třídě. Kaskadérský kousek se odehrál vysoko nad hladinou řeky v přístavišti Royal Dock ve čtvrti Canary Wharf.

Nové XF přináší do svého segmentu kombinaci vytříbenosti, nízké spotřeby paliva, velkého vnitřního prostoru, výborné dynamiky a designu. Světovou premiéru si model odbude 1. dubna na autosalonu v New Yorku.

Jeho dynamický design ve stylu kupé je založen na konstrukci Jaguaru s rozsáhlým využitím hliníku a kombinuje skvělé proporce, elegantní povrchy a čisté linie, které jsou společné pro všechny vozy značky Jaguar, s velmi nízkým aerodynamickým odporem. Interiér se vyznačuje jednolitou kombinací moderních luxusních materiálů a povrchů. Jde o tradiční řemeslné zpracování ve spojení s nejnovějšími technologiemi. Zákazníci v něm naleznou například nový multimediální systém InControl Touch Pro a přístrojový panel s 12,3" displejem TFT.

„Při vytváření zcela nového XF se náš tým designérů řídil zásadou jednoduchosti. Každá linie karoserie vozu má jasný účel, nic není nadbytečné. Dosažení takové jednoduchosti je časově náročné a vyžaduje silné odhodlání. Je velice jednoduché udělat na voze linie navíc, ale je mnohem těžší dodat mu charakter tím, že linie vynecháte. Také jsme chtěli zajistit, aby interiér modelu byl stejně uklidňující jako pohodlný. Nové technologie, včetně našeho nového 10,2" dotykového displeje, jsou pečlivě kombinovány s použitými materiály. Vůz vytváří zvenčí i uvnitř dojem klidu a síly a jsem hrdý, že se toho našemu týmu podařilo dosáhnout,“ řekl Ian Callum, Director of Design Jaguar.

Původní XF bylo díky elegantní karoserii a luxusnímu interiéru žádaným, prestižním vozem. Nové XF si zachovalo klíčové vlastnosti svého předchůdce, ale využívá vyspělou platformu Jaguaru s rozsáhlým použitím hliníku. Ta jej posouvá na zcela novou úroveň. Konstrukci tvoří ze 75 % hliník, což umožnilo snížit hmotnost až o 190 kg ve srovnání s původním modelem a zvýšit torzní tuhost až o 28 %.

Platforma poskytuje také výrazné vylepšení proporcí, které jsou pro design vozů značky Jaguar zcela zásadní. Přestože je o 7 mm kratší a 3 mm nižší než vůz, který nahrazuje, je rozvor 2960 mm zcela nového XF o 51 mm delší. Tím se dosáhlo velkého prostoru pro nohy, kolena a hlavu na zadních sedadlech.

Lepší hospodárnost související s lehkou hliníkovou konstrukcí je doplněna řadou výkonných motorů. Vznětové motory Ingenium o objemu 2,0 litru jsou nabízeny s parametry 163 koní/380 N.m a 180 koní/430 N.m. Ty jsou kombinovány se speciálně optimalizovanou šestistupňovou přímo řazenou a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Ve verzi s přímo řazenou převodovkou a výkonem 163 koní dosahuje XF hladinu emisí CO2 104 g/km.

Všechny ostatní motory jsou kombinovány výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou. Přeplňovaný zážehový motor o objemu 2,0 litru s přímým vstřikováním paliva poskytuje 240 koní/340 N.m, zatímco přeplňovaný zážehový šestiválec o objemu 3,0 litru bude nabízen s parametry 340 koní/450 N.m a 380 koní/450 N.m.

Vznětový V6 o objemu 3,0 litru se dvěma turbodmychadly využívá řadu vyspělých technologií, které posouvají výkon na 300 koní a točivý moment na pozoruhodných 700 N.m. Základem vynikající dynamiky XF je také lehký, tuhý skelet karoserie. Přední náprava s dvojicemi příčných ramen a zadní víceprvková náprava, v kombinaci s rozložením hmotnosti v poměru téměř 50:50, zaručují vyváženost mezi agilitou, komfortem a kultivovaností.

Na základě zkušeností s modely F-TYPE a XE si elektrický posilovač řízení (EPAS) zachoval vysokou citlivost, zpětnou vazbu a přispívá k nízké spotřebě paliva. Vyspělá technologie pasivních tlumičů zajišťuje skvělý jízdní komfort, ještě lepší ovladatelnost pak zaručuje systém Adaptive Dynamics. Ten nastavuje optimální nastavení tlumičů podle aktuálních jízdních podmínek. Systém Jaguar Configurable Dynamics, poprvé vyvinutý pro model F-TYPE, poskytuje naprostou kontrolu a umožňuje řidiči individuálně upravit nastavení tlumičů, řízení, motoru a osmistupňové samočinné převodovky.

Pro vybrané trhy, které vyžadují pohon všech kol, vyvinul Jaguar nový systém s variabilním přenosem točivého momentu. Rozvodovka využívá místo ozubených kol řetězový pohon a je lehčí, tišší a účinnější. Jízdní schopnosti dále zlepšuje vyspělý systém řízení, který byl poprvé použit u modelu F-TYPE AWD, tzv. inteligentní řízení dynamiky hnacího řetězce (IDD). To dodává pohonu zadních kol lepší výkonnost a trakci.

Mimořádné schopnosti má také verze s pohonem zadních kol. Systém All-Surface Progress Control, vyvinutý pro pomalou jízdu v nepříznivých podmínkách, samočinně ovládá brzdy a plyn kvůli zajištění co nejlepší trakce. To umožňuje plynulý a klidný rozjezd vozu a řidič musí jen otáčet volantem.

Multimediální systém a konektivita jsou na vysoké úrovni. Systém InControl Touch Pro využívá 10,2" dotykový displej a technologii Dual View, která dovoluje současně zobrazit informace pro řidiče například z navigace, zatímco spolujezdec, který sedí vpředu, sleduje televizi nebo film na DVD. Aby systém InControl Touch Pro zvládl obrovské množství dat, je vybaven diskem SSD a čtyřjádrovým procesorem a pracuje na ultrarychlé síti. Tato síť nové generace nabízí mimořádně rychlý přenos dat.

Systém InControl Touch Pro doplňuje konfigurovatelný přístrojový panel s 12,3" displejem TFT. Společnost Jaguar Land Rover vyvinula tento systém nejprve pro modely XJ a Range Rover.

Nový XF nabízí celou řadu vyspělých asistenčních systémů s hlavními světlomety LED. Jaguar XF s rozsáhlým využitím hliníku bude vyráběn v závodě Castle Bromwich, společně s plně hliníkovými modely F-TYPE a XJ.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Interaction s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
BOSCH