AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

TOP zaměstanavatelé:
Iveco Czech Republic, a.s.
Siems & Klein
ContiTrade Services s.r.o.
Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.


Nejznámější okruhy světa: Nürburgring

Je považovaný za nejnáročnější okruh světa. Možná proto ho všichni tolik milují. Podle bývalého mistra světa Jackieho Stewarta ale na něm všichni tito mluvkové nikdy nejeli „na krev“.

Řekněme si to upřímně a hned na začátku, žádný jiný takový okruh jako Nürburgringu (a tím mám na mysli vše včetně Severní smyčky i tratě pro formule 1) na celém světě neexistuje. Podvozky svých sportovních modelů na něm ladí téměř každá automobilka, přičemž důvod je snad až do očí bijící.

Celých těch 21 kilometrů, které okruh v současné době nabízí, je jakoby vystřižené ze snu každého automobilového nadšence, což znamená minimum rovinek, ovšem maximum zatáček. A tyhle zkroucené kusy asfaltu nejsou jeden jako druhý. Právě naopak. Zatímco jeden vybízí k prudkému utáhnutí, ten další je táhlý několik set metrů. A to vše při jednosměrném provozu! Navíc je zde bezpočet klesání a stoupání, řadu horizontů projedou na plný plyn pouze „srdcaři“ a povrch některých zatáček do značné míry připomíná kvality českého asfaltu. Jak dokonalé pro vytvoření toho nejdokonalejšího zavěšení přední a zadní nápravy na světě.

Kdysi dávno v jednom Eifelově pohoří…

Zpočátku by přitom působení veřejnosti na skutečném závodním okruhu mohlo být jen nedosažitelným snem. Okruh se totiž rozděloval na čtyři části určené pouze pro závodní vozy: Gesamtstrecke (neboli Combined Loop, čili Kombinovaná smyčka) měřil 28,265 km a sestával se z 22,810 km dlouhé Severní smyčky (čili Nordschleife/Nor­thern Loop) a 7,747 km dlouhé Jižní smyčky (Sudschleife/Sou­thern Loop). Existovala ovšem i 2,281 km dlouhá Betonová smyčka (Betonschleife) vedoucí okolo boxů.

Vznik okruhu se datuje k roku 1927, první podnět k němu sahá ale již na počátek dvacátých let minulého století, kdy byl automotosport v Eifelově pohoří shledán příliš nebezpečným. Nemělo se však jednat o areál podobný italské Monze, daleko spíše měla trať svým charakterem odpovídat legendárnímu závodu Targa Florio. Původní Nürburgring měl tak být ukázkou německé automobilové techniky a závodního talentu. Ve stejný rok, co byl okruh otevřen, tedy v r. 1927, se zde již jela vůbec první Velká cena Německa a trať byla otevřena i pro veřejnost. V té době nabízela 174 zatáček, což odpovídalo 1971 přeřazení, široká byla přitom jen 8 až 9 metrů.

Zelené peklo

Vůbec první kapitola Nürburgringu se ovšem uzavřela s příchodem druhé světové války, závody v pohoří Eifel byly obnoveny až v padesátých letech minulého století. V té době nastoupila nová generace „Ring-mistrů“ v podobě Alberta Ascariho, Juana Manuela Fangia, Stirlinga Mosse, Jima Clarka, Johna Surteese, Jackieho Stewarta, Jackyho Ickxe či Phila Hilla. Posledně jmenovaný navíc dokázal 5. srpna 1961 jako vůbec první dokončit jeden okruh Severní smyčky v průběhu Velké ceny Německa do 9 minut. Stalo se tak s vozem Ferrari 156 „Sharknose“ F1, což značí neskutečnou rychlost tehdejších monopostů. V současné době totiž má ještě většina supersportů, sportovních hatchbacků a závodních speciálů potíže dokončit okruh pod osm minut. A to přitom dnes měří necelých jednadvacet kilometrů a za volantem musí pokaždé sedět závodní jezdec.

Bohužel, právě rychlost se okruhu stala osudná. Ke konci šedesátých let již Severní smyčka neodpovídala bezpečnostním předpisům, a proto byla alespoň pro zpomalení přidána na cílovou rovinku šikana Hohenrein. Po smrtelné nehodě Pierse Courage na závodním okruhu v Zandvoortu se jezdci F1 rozhodli, že po Velké ceně Francie budou Ring bojkotovat, dokud se zde neuskuteční změny a la Spa. To znamenalo rozsáhlé úpravy a Velká cena Německa se tak přestěhovala na Hockenheimring, který si již úpravy kvůli bezpečnostním předpisům odbyl.

Ve znamení Laudy a Porsche

Přestože požadavky pilotů F1 byly vyslyšeny, Velká cena se na Nürburgringu dlouho neohřála. První série „bezpečných“ závodů se tu jela v letech 1971 až 1973, druhá pak po několika změnách od roku 1974 do roku 1976. Pak byla kvůli bojkotu závodníků zrušena, 22,835 km dlouhá trať byla ovšem využívána při řadě propagačních událostí.

V souvislosti s tím je zmiňováno, že vůbec jediným člověkem, který dokázal tuto verzi okruhu zajet pod sedm minut (přesně je to 6:58.6 min), je Niki Lauda. Tedy ten samý Niki Lauda, který se kvůli téměř smrtelné nehodě (málem uhořel) stal důvodem, proč se FIA rozhodla závody F1 na Severní smyčce ukončit. Postačil ji v tom ovšem poměrně rozumný argument, že záchrana nemůže být závodníkům garantována včas.

Poté se na okruhu odjelo ještě několik závodů světového šampionátu motocyklů, ovšem v roce 1981 se objevila zkratka, která snížila délku okruhu na 20,8 km a znamenala tak v podstatě definitivní konec závodů. Severní smyčka byla od té doby daleko více využívána veřejností a především automobilkami, závodními týmy a tuningovými společnostmi, které na trati nejlépe simulující běžné prostředí mohly skvěle ladit své produkty. V té době také dosáhl absolutního rekodu na 20,8 km dlouhé dráze při přípravě na závody Stefan Bellof se svým Porsche 956. Ten čas činí 6:11.13 minuty, průměrná rychlost je pak více než 200 km/h.

Návrat na místo činu

V roce 1984 se pod názvem GP-Strecke slavný Nürburgring vrací do seriálu F1. Přestože plní nejmodernější bezpečnostní standarty, příliš obliby nemá. Většina lidí si totiž myslí, že pouze parazituje na svých předchozích generacích a proto ho nazývají Eifelring, Ersatzring či Green Party Ring.

Přesto je Nürburgring bez problémů přijat závodníky F1 i organizací FIA a pod názvem Velká cena Německa se jede i vedle Velké ceny Evropy na Hockenheimringu. Ztráty způsobené vysokými cenami lístků (ty jsou důsledkem vysokých poplatků, jenž musí okruhy odvádět principálovi F1 Berniemu Ecclestonovi) ovšem vedly k tomu, že od letošního roku se začínají tyto dva závody alternovat.

Od loňského ročníku se přitom na Nürburgringu budou jezdci předhánět i v nové zatáčce Schumacher S, která sice oproti předchozím ročníkům nedoznala změn na charakteru, ovšem na počest odchodu pravděpodobně nejslavnějšího jezdce F1 všech dob byla přejmenována z Audi S.

Nejsladší současnost

Veškeré změny diktované formulí 1 se ovšem poměrně nenápadně, ovšem o to razantněji obracely v případě Severní smyčky ve prospěch veřejnosti. V současné době se totiž již na okruhu nejezdí téměř žádné závody (pravidelnou výjimkou je 24 hodin Nürburgringu, nepravidelnou pak závody cestovních vozů) a tak je daleko více využíván k testům automobilkami a k zábavě nadšenci.

Ti si mohou v podstatě každý den – je potřeba sledovat aktuální rozpis na webových stránkách – využívat hodin pro veřejnost. Od pondělí do pátku se okruh ve většině případů otevírá od 17,45 do 19,30 hod, o víkendech bývá otevřeno i od 9,00 hod. Jedna jízda vás vyjde na 19 eur, větší počet zakoupený předem znamená slevy. Přestože ovšem nehrozí nebezpečí protijedoucích vozů, na paměti byste měli mít fakt, že odtahová služba vychází přibližně na 1.000 eur, obdobnou cenu má i poničený metr svodidel. Pokud si chcete užít porci adrenalinu navíc, vyzkoušejte tzv. Ring Taxi, tedy válečně pomalované BMW M5 s opravdovými znalci okruhu za volantem, kteří vás provezou způsobem, na jaký v životě nezapomenete. Jen se musíte objednat předem. Cena je sice o trochu vyšší než v případě individuální jízdy, nicméně tady pravidlo Dobrá rada nad zlato platí více než stonásobně. Nevěříte? Zkuste si potom projet okruh po vlastní trase a dostanete důkaz místo slibů.

Autor: Petr Prokopec

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Siems & Klein
BMW Group Česká republika
Iveco Czech Republic, a.s.
Interaction s.r.o.
Standox