AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
Siems & Klein
Iveco Czech Republic, a.s.


Efektivní technologie pro snižování emisí oxidů dusíku u nákladních vozidel

Řešení společnosti Continental pro dodatečnou úpravu výfukových plynů podporují snahu o radikální snížení emisí oxidů dusíku u nákladních vozidel v rozvážkové a dálkové dopravě.

Na 67. ročníku mezinárodní výstavy užitkových vozidel (IAA) v Hannoveru představila technologická společnost Continental řešení, která přinášejí ještě účinnější dodatečnou úpravu výfukových systémů u nákladních vozidel. Primárním cílem je zajistit účinnější přeměnu oxidů dusíku na neškodné emise, a to jak u těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu, tak v místní přepravě ve městech. Hlavní výzvou je zajistit, aby systém dodatečné úpravy výfukových plynů co nejdříve po spuštění motoru dosáhl a následně udržel účinnou pracovní teplotu. Možnosti montáže katalyzátorů a filtrů se však mezi jednotlivými typy vozidel výrazně liší. Ne všechny modely umožňují instalaci uzavřené soustavy katalyzátoru a filtru. Kvůli dlouhým modelovým cyklům u těžkých nákladních automobilů je vyřešení tohoto problému u jiných modelů otázkou mnoha let. Continental proto vyvinul řešení, která překonávají oba tyto problémy a umožňují snadno zlepšit účinnost odbourávání oxidů dusíku. Na IAA v Hannoveru Continental prezentuje oba typy řešení – uzavřený systém a alternativu v podobě architektury využívající kombinaci vstřikování nafty do výfukových plynů a elektrického topného tělesa umístěného před katalyzátorem.

„Budoucí zpřísnění emisních limitů a požadavky na měření emisí v reálném provozu vyžadují zásadní snížení množství vypouštěných emisí oxidů dusíku v dálkové i městské přepravě,“ říká Dr. Markus Distelhoff, výkonný viceprezident sekce palivo a výfuk z Divize Poháněcí jednotky. „Dvě rozdílné architektury pro řešení dodatečné úpravy výfukových plynů, které prezentujeme v Hannoveru, pomáhají snížit spotřebu a současně emise oxidů dusíku.“

Lehčí výfukový systém a účinnější dosažené provozní teploty

V osobních autech se katalyzátor obvykle nachází velmi blízko samotného motoru, což usnadňuje jeho rychlé zahřátí na potřebnou pracovní teplotu. U nákladních automobilů ale není vždy možné uplatnit stejný přístup. Konkrétně u velkých tahačů obvykle není prostor pro umístění dostatečně velkého uzavřeného oxidačního katalyzátoru (DOC) bezprostředně za motor. Continental nabízí dvě řešení tohoto problému. Nový typ katalyzátoru se skládanou strukturou připomínající tahací harmoniku má asymetrickou konstrukci, která klade menší nároky na prostor při zástavbě. „Instalace uzavřeného DOC co nejblíž motoru je díky nové skládané struktuře u těžkých nákladních vozů snadnější než dosud,“ říká Dr. Manuel Presti, projektový manažer sekce palivo a výfuk z divize Poháněcí jednotky. Nakloněné vrstvy kovového CS substrátu (Crossversal Structure) navíc nevyžadují ploché dělicí vrstvy, což snižuje hmotnost systému zhruba o 20 %.

Pro případy, kdy prostorové uspořádání neumožňuje použít tento typ řešení, nabízí Continental alternativu v podobě vstřikování nafty do směšovacího potrubí umístěného před tlumičem. Bezprostředně následuje tepelný katalyzátor EMICAT, který přeměňuje rozprášenou směs paliva na teplo sloužící k zahřátí celé soustavy katalyzátorů. „Při této konfiguraci a s danou kombinací technologií je k dosažení nezbytného zahřátí potřeba jen malé množství paliva,“ dodává Presti. Výhody tohoto systému se využijí v široké škále aplikací – například použití u poštovních služeb, kde kvůli častému vypínání motoru výfukové potrubí málokdy dosáhne optimální teploty. „Dalším dobrým příkladem jsou služby svozu odpadů, u kterých motor nákladního vozu pracuje prakticky neustále na volnoběh. Při takovém způsobu používání je téměř nemožné dosáhnout účinnějšího odbourání oxidů dusíku bez adekvátního způsobu řízení teploty výfukového systému,“ říká Presti.

Pro samotnou selektivní katalytickou redukci (SCR) emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech je potřeba do výfukových plynů vstřikovat roztok močoviny. Nové čerpadlo (Gen V) volitelně nabízí čisticí funkci, která při vypnutí motoru vyprázdní potrubí s přívodem močoviny, a tím předchází problémům s namrzáním roztoku na vstřikovací trysce. Druhou možností je použití mrazuvzdorné trysky, v takovém případě není potřeba čisticí funkce a systém může být nastaven na rychlejší dosažení provozního stavu. S průtokem až 20 kg/h může čerpadlo dodávat roztok močoviny i do dvou vstřikovačů. Nový způsob filtrace zabraňuje riziku poškození znečistěnou močovinou. Čerpadlo je určeno pro různé způsoby instalace, což usnadňuje jeho použití v konkrétním typu vozidla. „U obou architektur hrají klíčovou roli naše robustní senzory oxidů dusíku, které mohou být umístěny přímo v substrátu katalyzátoru. Zaznamenávají nejpřesnější údaje o procesu odbourávání oxidů dusíku a pomáhají zpřesnit regulaci emisí oxidů dusíku,“ říká Presti.

Výroba senzorů oxidů dusíku v České republice

Na přísnější emisní normy reagoval rovněž Continental Automotive Czech Republic, který v červnu otevřel novou výrobní halu v Trutnově. Na ploše 8000 m2 zde 200 zaměstnanců vyrábí senzory oxidů dusíku určené k detekci škodlivin ve výfukových plynech, které plně odpovídají stále přísnějším požadavkům emisních předpisů. Celková roční produkce by měla dosáhnout 8 milionů kusů. Nová výrobní hala s řadou inteligentních prvků Průmyslu 4.0 byla otevřena 7. června 2018.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
Mitsubishi Motors Česká republika
Mitsubishi Motors Česká republika
Siems & Klein
KIA MOTORS CZECH s.r.o.