AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Auto Fit, spol. s r.o.
Mercedes-Benz


Fascinující svět pryže: materiál známý staletí je dodnes nepostradatelný

Mayové vyráběli z kaučuku míče, dnes je nezbytnou součástí nejen všech dopravních prostředků.

Continental představuje kaučuk, skrytou hvězdu novodobého světa. Odborníci na materiály z této technologické společnosti už víc než 145 let představují špičku v oblasti pryžových technologií a její produkty dodávají dynamiku různým průmyslovým odvětvím po celém světě.

„Bez pryžových výrobků by dnes nemohl fungovat prakticky žádný ucelený průmyslový systém. Tento materiál doslova drží svět v pohybu a představuje klíč k dalšímu vývoji a technickým inovacím. Zkušenosti v oblasti materiálů jsou tak rozhodujícím faktorem pro náš úspěch, pro to, abychom zvládli produkci na celém světě a využili nejnovější trendy ve výrobních postupech,” říká chemik Dr. Wolfram Herrmann, který je zodpovědný za vývoj materiálů v divizi ContiTech koncernu Continental.

Pryž je jedinečný, univerzální, nenahraditelný a fascinující materiál, který často pracuje v pozadí, kde ho nikdo nevidí. Bez pryže by automobilu chyběly nejen pneumatiky, bez hadicového vedení by nefungoval motor, pohon, brzdy, řazení a výfukový systém. Navíc by interiér nebyl izolován od hluku. Dveře by rachotily v rámech a okna by nebyla vzduchotěsná, ani vodotěsná. Ostatní dopravní prostředky, jako jízdní kola, autobusy, metra, vlaky, by na tom byly stejně – nic by se nehýbalo. Celý svět by se zastavil.

Bohatá historie

Už Mayové byli ohromeni mléčnou tekutinou vytékající z jistého stromu, kterou zahřívali, a tak vyráběli latex. Z této pevné a pružné hmoty poté vyráběli míče, nádoby a hadice na každodenní použití.

Mayové strom nazvali „kaa-u-ču“, což znamenalo „plačící strom“. Pravý potenciál materiálu se však projevil až na prahu industriální doby, kdy se latex podařilo přeměnit na moderní materiál. Zahřátý lepil a ve studeném stavu byl zase velmi křehký. Nový proces vulkanizace dodal pryži její pružnost. V průmyslu se používala na utěsnění parních strojů, izolaci telegrafních drátů a na pneumatiky kol. Z této suroviny se poté vyvinul jeden z klíčových materiálů průmyslové revoluce. Dnes se přibližně 40 % pryže získává z kaučukovníku Hevea brasiliensis. Ten původně pochází z Amazonského pralesa, ale v dnešní době je už rozšířený po celém světě a v přírodě dorůstá až 30 metrů.

Pružnost – tajemství úspěchu

Pryž dělá jedinečnou právě její pružnost. Po vystavení rozdílné zátěži, nebo napětí, se vrátí do svého původního tvaru. Tato vlastnost dělá z pryže pravého experta v umění přizpůsobovat se. „Po přidání rozličných látek, například plniv nebo přísad, se pryž stává konstrukčním materiálem. Neomezené kombinace jsou řešením prakticky pro jakékoli použití,” vysvětluje Herrmann. Pryž se současně dokáže vypořádat s vysokými i nízkými teplotami. Může být tvrdá, ale ne křehká, je vzduchotěsná, může být izolantem, nebo vodičem elektrického proudu. Je odolná vůči agresivním činidlům, jako je například kyslík nebo ozón, vůči UV záření, extrémním teplotám a tlakům. Na tyto vlastnosti mají významný vliv použité metody zpracování – které dnes zahrnují i oblast nanotechnologií. Continental má k dispozici extrémně širokou paletu pryžových směsí, celkově více než 700 složení na různá použití.

Úspěšný týmový hráč

Pryž je vynikající týmový hráč, protože většina mechanických vlastností, kterými disponuje, závisí na materiálech, s nimiž je spojena. Žádný jiný materiál nelze zkombinovat s tolika různými látkami. „Pryž dnes dokážeme zkombinovat s plasty, kovy, tkaninami, nebo jinými konstrukčními složkami, případně elektronickými komponenty. Nasbírali jsme významné zkušenosti v odvětví hybridních materiálů a čím dál více se nám daří naše zkušenosti přetavit do nových technologií,“ pokračuje Herrmann. Bez pryže by byla individuální doprava jen těžko myslitelná. Je z velké části zodpovědná za bezpečnost a komfort dnešních automobilů. Zatímco okolo roku 1900 mělo celé vozidlo jen 15 až 20 pryžových částí, dnes už je z tohoto materiálu vyrobeno přibližně 600 funkčních součástí a dílů v celém vozidle. Navíc více než 70 % kaučuku z celosvětové produkce se využívá na výrobu pneumatik pro osobní i užitková vozidla a letadla – téměř dvě miliardy kusů ročně. Další produkty z kaučuku zahrnují zhruba 40 tisíc věcí, které používáme v každodenním životě.

Pampelišky: trvale udržitelný zdroj kaučuku v budoucnosti

Společnost Continental zkoumá také nové obzory odvětví získávání kaučuku, a to ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem molekulární biologie a aplikované ekologie IME, Institutem Juliusa Kühna a pěstitelů plodin ESKUSA.

„Cílem tohoto společného projektu je vývoj průmyslového postupu využívání pampelišek jako zdroje surového kaučuku. Z polnohospodář­ského hlediska jde o nenáročnou plodinu, která se dá pěstovat i na severní polokouli. To znamená, že produkce kaučuku by byla možná například v sousedství továrny na výrobu pneumatik. Značně kratší přepravní trasy by výrazně zjednodušily logistiku,“ vysvětluje Dr. Carla Reckerová, která vede projekt společnosti Continental, zabývající se vývojem tohoto slibně vypadajícího materiálu.

Kvalita pryže z kořene pampelišek je rovnocenná s pryží získávanou z kaučukovníku. Ve společnosti Continental se použití přírodní pryže z kořene pampelišky už osvědčilo v prototypech pneumatik a uložení motorů. Produkty by měly být připraveny pro velkovýrobu v průběhu 5 až 10 let.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Siems & Klein