AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
ContiTrade Services s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.


Jak funguje Toyota Mirai, vodíkový automobil budoucnosti

Vodík je často nazýván palivem budoucnosti, které má jednou pohánět většinu vozidel.

Velkou výhodou vodíkových vozidel je to, že neprodukují žádné nečistoty a současně nevyžadují dlouhé hodiny trvající nabíjení akumulátorů, protože vodíkové nádrže je možné doplnit během tří minut.

Pohon založený na vodíku je realitou již dnes, po silnicích se již pohybují první automobily a autobusy na vodíkový pohon. Pojmenování vodíku jako pohonné hmoty je však nepřesné, protože vodík není spalován v motorech, ale spotřebováván v palivových článcích.

Vodíkový automobil, jako je například sériově vyráběný sedan Toyota Mirai, je v podstatě elektrické vozidlo – o pohon kol se stará elektromotor s výkonem 155 k (114 kW). Elektrický proud pro elektromotor dodává sada palivových článků, ve kterých není vodík přiváděný z nádrží automobilu spalován, ale spojuje se „za studena“ se vzdušným kyslíkem. To je možné díky přítomnosti vhodných katalyzátorů a speciální membrány oddělující vodík a kyslík.

Jediným vedlejším produktem je čistá vodní pára. Pro snížení spotřeby vodíku se v Toyotě Mirai využívá systém pro rekuperaci energie při brzdění – elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru a takto vyrobená elektrická energie je zpět dodávána do vysokokapacitních akumulátorů a využívána později při rozjezdu nebo akceleraci, obdobně jako je tomu u hybridních automobilů.

Mirai má delší dojezd

Automobily na vodík mají ale víc předností než automobily na elektrický pohon s akumulátory. Toyota Mirai má delší dojezd než v tuto chvíli dostupné automobily nabíjené ze zásuvky. Vodíkové automobily nepotřebují přes noc nabíjet, tudíž nemusíte měnit elektrickou instalaci v domě.

Automobily na vodík mají spoustu výhod, ale přece jen nejsou pro každého. Dealeři Toyoty jsou si toho dobře vědomi – při objednání automobilu je proto nutné vyplnit dotazník, který odhalí, zda bude mít potenciální majitel snadný přístup k čerpacím stanicím vodíku.

Mirai se dobře řídí, s vysokou stabilitou, je výkonný a jízda je mnohem plynulejší než u ostatních vozů. Čerpání paliva trvá asi tři minuty a probíhá obdobně jako plnění benzínové nádrže.

Průměrný dojezd modelu Mirai činí kolem 550 km, ale reálná spotřeba závisí na stylu jízdy – ostatně jako v každém vozidle. Při velmi hospodárné jízdě je možné dosáhnout dojezdu až 700 km.

Doplňování paliva do modelu Mirai je oproti jiným automobilům, které nevypouští zplodiny, velkou výhodou. Když řidič vozidla na elektrický pohon přijede na stanici rychlého nabíjení a v řadě před ním stojí tři vozidla, musí počítat s velmi dlouhým zdržením. Při jízdě na dlouhé vzdálenosti to znamená, že je nutné připočítat k době trvání cesty často i několik hodin. U vozidla na palivové články trvá čerpání paliva a placení asi 10 minut.

Vodík neexplodoval ani při střelbě

Bezpečnostní systém vodíku nemusí vyvolávat vůbec žádné obavy. Během testování bylo do vodíkových nádrží v modelu Mirai dokonce stříleno z palných zbraní a stejně neexplodovaly.

Současné technologie jsou velmi ekologické. Vodík lze získávat z odpadních vod, domácího odpadu, zemědělského odpadu, dokonce i z vody a k jeho výrobě lze využívat energii z obnovitelných zdrojů.

Navíc spojení solární nebo větrné elektrárny se zařízením na výrobu vodíku umožní lépe využívat potenciál větrných elektráren a solárních článků, kumulací přebytků energie ve formě vodíku. Hlavně mladá generace má o tuto technologii velký zájem.

Co přinese budoucnost

Spousta lidí je přesvědčena, že vodík je nejlepší nápad pro budoucnost motorismu. Je více ekologický při výrobě i provozu a stále více států se podílí na výstavbě nových čerpacích stanic vodíku.

Vodíkový pohon řeší mnoho problémů automobilů do zásuvky. Ve spoustě domácností lidé neparkují v garážích, ale na ulicích, a proto nemohou auto každou noc nabíjet. Pokud si řidiči uvědomí, že mohou mít ekologický automobil bez nákladné rekonstrukce elektrické instalace ve svém domě, a dokonce i bez nutnosti vlastnit garáž, snadněji se přikloní k volbě automobilu na palivové články.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Toplac s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Standox
Iveco Czech Republic, a.s.