AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Toyota C-HR: promyšlený crossover

Toyota C-HR: promyšlený crossover

Nový crossover Toyota C-HR se snaží oslovit výrazným designem.

„Toyota prostřednictvím modelu C-HR rázně vstupuje do stále populárnější kategorie kompaktních crossoverů. Ambicemi Toyoty C-HR je nastolit nový trend v tomto automobilovém segmentu – a současně definovat jeho nové hranice. Proto jsme od počátku věděli, že musí být jedinečná, s vlastní osobností a zcela originální,“ říká Kazuhiko Isawa, hlavní návrhář modelu C-HR.

Zbrusu nový model C-HR (zkr. Coupé High-Rider) byl navržen tak, aby vyčníval nejen mezi ostatními modely Toyota, ale i v celém segmentu. Je ztělesnění touhy Akia Toyody po větší stylistické svobodě a tvůrčích konstrukčních postupech s cílem propůjčit vozům atraktivní vzhled i zábavné jízdní vlastnosti.

Toyota C-HR se dokázala pozoruhodným způsobem přiblížit obecným rysům konceptů, které přilákaly tolik pozornosti návštěvníků na autosalonech v Paříži (2014) a ve Frankfurtu (2015). Její elegantní křivky evokují vzhled kupé a dokládají snahu designérů o stylistické ztvárnění, které vyčnívá z celé modelové řady automobilky Toyota a současně nastoluje nový směr v rámci středně velkých crossoverů.

Prostřednictvím C-HR Toyota míří na jasně definovanou cílovou skupinu zákazníků. Tito lidé, řídící se především vlastními emocemi, touží po individualitě a chtějí být mezi prvními, kdo zakusí nové zážitky nebo vyzkouší produktové novinky. Při každém svém nákupu vyhodnocují především styl a kvalitu, přičemž vůz považují za součást vlastní osobnosti.

Hlavní konstruktér modelu C-HR Hirojuki Koba vycházel z informací odhalených v rámci osobních diskusí s těmito zákazníky a důsledně se proto v rámci celého vývoje zaměřil na uvedené požadavky, včetně vysokých nároků na design a smysly vnímanou kvalitu.

Toyota C-HR svým jedinečným charakterem potvrzuje vysokou flexibilitu nové globální architektury TNGA (Toyota New Global Architecture), kterou využijí specialisté ve třech klíčových oblastech (design, hnací řetězec a jízdní dynamika) s cílem nabízet nové a svěží modely ve stále důležitějším segmentu crossoverů.

Předprodej modelu na evropských trzích bude zahájen letos v září. První vozy se k zákazníkům dostanou ještě před koncem roku. V případě C-HR, svojí velikostí spadajícího mezi modely Auris TS a RAV4, se v Evropě očekává asi 100 tisíc prodaných vozů ročně.

Nový designový směr v segmentu crossoverů

„Majitelé crossoverů žádají něco speciálního. Něco, co jim klasické vozy SUV nemohou nabídnout. Chtějí sedět vysoko nad vozovkou, ale odpuzují je krabicovité tvary terénních vozidel. A zároveň volají po agilních jízdních vlastnostech,“ říká Kazuhiko Isawa, hlavní designer modelu C-HR, a doplňuje: „Prostřednictvím modelu C-HR se snažíme osvěžit segment kompaktních crossoverů novými hodnotami, přičemž novost zde spočívá v robustnosti a odolnosti SUV. Avšak neusilujeme o vytvoření SUV s dynamickými vlastnostmi. Spíše chceme dynamický vůz s atributy modelů SUV.“

Zbrusu nová Toyota C-HR se pyšní stylem, jenž do segmentu crossoverů vrací znovu nalezenou dynamiku a smyslnost. Sériový vůz (délka 4360 mm, šířka 1795 mm, výška 1555 mm – hybridní verze) s rozvorem 2640 mm se s pozoruhodnou věrností drží vývojové studie poprvé představené v roce 2014 na autosalonu v Paříži, kde se jí dostalo pozitivního přijetí ze strany cílové skupiny zákazníků.

Upravená konstrukce C-HR, vycházející z konceptu nazvaného „Sensual Speed-Cross“, staví na výrazných spodních partiích a vyšší světlé výšce v kombinaci s elegantním profilem kabiny, jenž evokuje tvary kupé. Karoserie se přidržuje kompozice s motivem diamantu, včetně nápadných blatníků vyčnívajících v rozích vozu, s cílem poukázat na pevnost a odolnost nového crossoveru.

Při pohledu na C-HR z kteréhokoli úhlu nás zaujme dokonalá rovnováha mezi přesností a smyslností. Je tomu tak díky povrchům tvarovaným jako plošky vybroušeného drahokamu, zde v kombinaci s hladkými partiemi a elegantně začleněnými detaily.

Přední partie jsou další variantou stylistického ztvárnění Under Priority a designového jazyka Keen Look automobilky Toyota. Štíhlá horní část masky chladiče přechází z loga automobilky do elegantních, ale současně dravých sdružených světlometů v samotných rozích nárazníku, dokonale obepínajících rohové přední partie vozu.

Štíhlá karoserie evokuje rychlost prostřednictvím černých komponentů prahů dveří přizvednutých směrem k předním i zadním kolům, stejně tak jako hladké křivky ubíhající od předních blatníků k zadním.

Ztvárnění C-HR ve stylu kupé je ještě zdůrazněno skrytými madly zadních dveří v C-sloupcích a výrazně aerodynamickou linií střechy (nezbytnou k vyjádření rychlosti prostřednictvím designu). Ta přechází do velkého, vysoce aerodynamického zadního spoileru mimořádně štíhlých tvarů.

Do zužující se kabiny je vzadu začleněna výklopná záď s horními panty. To kontrastuje s výrazně vytaženými blatníky, které novému crossoveru propůjčují široký a mimořádně rozhodný postoj.

Nápadné koncové svítilny, vyčnívající ze zužující se karoserie, mohou obsahovat LED zdroje, díky nimž C-HR při pohledu zezadu získává neméně expresivní optický podpis.

Propracovaný design interiéru a mimořádná úroveň smysly vnímané kvality

„Cílem Evropského vývojového centra designu Toyota bylo dosáhnout jedinečného stylu – moderního a současně smyslného. Jedinečnost designu interiéru C-HR spočívá ve stabilní konstrukci s ‚emotivními povrchy‘ a 'pokrokovými detaily,“ uvádí Alexandre Gommier z Evropského vývojového centra designu ED2 a dodává: „Díky těmto klíčovým prvkům jsme dokázali k návrhu přistupovat svěžím způsobem. Model C-HR proto nabídne emoční propojení, které bude charakterizovat i budoucí interiéry vozů Toyota.“

Ztvárnění interiéru, naznačující nový designový směr automobilky Toyota, představuje novou návrhářskou koncepci ‚Sensual Tech‘, která spojuje nejmodernější funkčnost s působením na lidské smysly a módním stylem. Její součástí je zóna zaměřená na řidiče, začleněná do vzdušné a prostorné kabiny.

Vřelé a přívětivé prostředí prostorné kabiny staví na hladce vrstvené architektuře přístrojového panelu, na níž navazují výplně dveří se stylovými dekory a obkladový panel v klavírním černém laku. Interiér zaujme protikladem mezi smyslně pojatými povrchy a ostřejšími křivkami, což dává vzniknout svěžímu, nicméně pohodlnému prostředí.

Součástí zóny kolem řidiče jsou pokrokové detaily a intuitivní vyspělé technologie. K řidiči jsou mírně nakloněny veškeré ovládací prvky i 8" dotykový displej multimediální soustavy Toyota Touch 2 s navigací Go (v modelovém provedení 2016) s vyspělými online službami a s přepracovaným a vylepšeným rozhraním HMI. To společně s asymetrickým pojetím středového panelu znamená snadnou dosažitelnost veškerých ovládacích prvků z místa řidiče, nicméně s možností ovládání relevantních prvků i z místa předního spolujezdce.

Jelikož dotykový displej z přístrojového panelu nápadně vyčnívá, namísto toho, aby se krčil v jeho sevření, může být horní část přístrojové desky výrazně mělčí, což napomáhá k ještě lepšímu výhledu z pozice řidiče.

Nová přední sedadla mají jedinečnou dvouvrstvou konstrukci, v níž se spojuje štíhlá a sportovní horní část s výrazněji čalouněným spodkem, nabízejícím příkladnou oporu pro tělo pasažéra. Rozdíly obou částí jsou ještě zdůrazněny odlišným barevným tónem, texturou a vzory čalounění.

„Naše evropská divize zaměřená na smysly vnímanou kvalitu již pracovala na nejrůznějších modernizacích stávajících modelů, ale toto je poprvé, co jsme dostali za úkol připravit zbrusu nový model, takže na úspěchu C-HR záleží mnoho. Návrháři centra ED2 odvedli skutečně skvělou práci, takže jsme museli zajistit, aby se jejich koncepce dostala do sériové výroby v té správné konečné úpravě,“ vysvětluje Mehmet Fatih Kale, konstruktér z evropského týmu automobilky pro smysly vnímanou kvalitu, a pokračuje: „Za výrazné podpory konstrukčních týmů jsme zapracovali na každičkém vizuálním detailu a posouvali hranice obvyklých standardů, abychom v interiéru dosáhli naprosté harmonie. Celkově věříme, že právě tento interiér vykazuje nejvyšší úroveň smysly vnímané kvality ze všech dosavadních vozů Toyota.“

Ve srovnání se všemi dosavadními modely značky se evropský tým pro smysly vnímanou kvalitu při práci na interiéru Toyoty C-HR zapojil v té nejranější fázi procesu návrhu. Členové týmu usilovali o dosažení vnímané kvality na vrcholu třídy, zejména s vědomím toho, že zájemci o C-HR budou mít na užším seznamu kandidátů i konkurenční vozy prémiových značek.

Evropský tým pro smysly vnímanou kvalitu úzce spolupracoval s centrálním designérským týmem, aby zachoval originální koncepci interiéru a pečlivě se zaměřil na kvalitu komponentů i celkovou konzistenci textur, tvarů barev a podsvícení všech prvků, dokonce i na poloměr zaoblení u drážek prošívání sedadel.

Řada ovládacích prvků svým tvarem poukazuje na podobnost ztvárnění interiéru a exteriéru, kdy upomíná na motiv diamantu použitý zvenčí karoserie. Tentýž motiv tvaru diamantu lze pozorovat i na vzoru výplní dveří, na čalounění stropu kabiny, mřížkách reproduktorů JBL a tvarování výškových reproduktorů, nebo dokonce i u ručiček analogových ukazatelů před řidičem.

Pečlivá volba povrchů je klíčovou podmínkou k vytvoření harmonického a konzistentního interiéru s jednotným vzhledem. Používají se tři hlavní typy povrchové úpravy – textura všech podkladových povrchů připomíná kůži; všechny povrchy, jichž se uživatel přímo dotýká, jsou vyvedeny v jemné kůži Nappa; a všechny funkční prvky, jako např. spínače, používají technickou texturu.

Dekory zaujmou vysoce kvalitním povrchem v leskle černém laku, nebo saténově stříbrném tónu. Čisté modré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků bylo pečlivě odladěno s ohledem na konzistentní barevný odstín, dokonce i v závislosti na různém zbarvení sousedních reflexních povrchů.

Vskutku mimořádný interiér v novém designu se bude nabízet ve třech barevných schématech: tmavě šedé, černé/modré nebo černé/hnědé.

Výbava na úrovni, která uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky

Toyota C-HR s ohledem na nároky cílové skupiny zákazníků nabízí širokou škálu prvků výbavy. V základní výbavě bude vždy bezpečnostní paket Toyota Safety Sense, v souladu se strategií automobilky Toyota zpřístupňovat vyspělou bezpečnostní výbavu všem zákazníkům. Součástí paketu je přednárazový bezpečnostní systém (včetně funkce rozpoznávání chodců), adaptivní tempomat (ACC), systém pro hlídání jízdních pruhů se zásahy do řízení a automatická dálková světla. Systém rozpoznávání dopravních značek bude k dispozici od vyšších stupňů výbavy.

Zájemci o nejlépe vybavené vozy si budou moci zvolit vyhřívaná sedadla, systém inteligentního odemykání, zatmavená okna, speciální čalounění sedadel (vč. částečně koženého), revoluční systém Toyota S-IPA (jednoduchý inteligentní parkovací asistent), 18" litá kola a dvoubarevný metalický lak karoserie.

Akustika koncertního sálu

Nová Toyota C-HR nabídne kvalitu reprodukce zvuku na samotném vrcholu segmentu kompaktních crossoverů. Vůz může být vybaven speciální prémiovou audio soustavou JBL s osmikanálovým stereo zesilovačem o výkonu 576 W s devíti reproduktory, včetně dvojice nově patentovaných akustických vlnovodů JBL, označovaných jako trychtýřové vysokotónové měniče.

Na akustickou kvalitu celé soustavy může mít výrazný dopad celá řada prvků interiéru, jako jsou okna, střešní okno nebo čalounění, stejně tak jako tuhost struktury karoserie kolem jednotlivých reproduktorů. Z těchto důvodů je audio soustava výsledkem úzké spolupráce mezi konstruktéry JBL a Toyoty, a to již od počátečních fází procesu návrhu.

Při návrhu soustavy se uplatnila detailní analýza zákazníků, což se odrazilo ve způsobu nasměrování reproduktorů v přední části kabiny a přesném začlenění trychtýřových vysokotónových měničů (typických pro soustavy JBL) do předních A-sloupků kabiny v zájmu jiskrného a čistého zvuku.

Kromě dvojice trychtýřových vysokotónových měničů o průměru 25 mm a akustických vlnovodů jsou součástí soustavy dvě 80mm jednotky používající technologii Wide Dispersion a dva 17cm hlubokotónové reproduktory v přední části C-HR. Vzadu pak najdeme dva 15cm širokopásmové reproduktory a 19cm subwoofer ve speciálním pouzdru o objemu 10 litrů. Prémiová audio soustava JBL rovněž podporuje bezeztrátovou kompresi zvuku.

Partnerská spolupráce společností Toyota a JBL započala již roku 1996 a od té doby se úspěšně rozvíjí. Audio soustavy JBL si získaly důvěru mnoha hudebních profesionálů. Využívají se v nejvýznamnějších koncertních sálech a na nejrůznějších hudebních akcích nebo na stadionech po celém světě (80 % všech živých koncertů, 70 % nahrávacích studií a 90 % kinosálů s certifikací THX).

Společným cílem obou uvedených firem je kvalita, a tak vznikla zbrusu nová a prémiová audio soustava, uzpůsobená speciálně pro novou Toyotu C-HR.

Nejmodernější poháněcí jednotky

Toyota C-HR je vybavena motory, které díky své koncepci garantují přesně takové pohotové jízdní chování, které zákazníci od tohoto vozu očekávají. Nejpádnějším dokladem je v daném segmentu jedinečná plně hybridní verze, stojící na vrcholu této modelové řady a pyšnící se typickými atributy hybridního pohonu zaručujícími mimořádně hladkou jízdu.

Toyota C-HR, vybavená nejnovější generací hybridního ústrojí, vykazuje emise CO2 na úrovni pouhých 85 g/km, v tomto segmentu bezkonkurenční, čemuž odpovídá průměrná spotřeba paliva jen 3,7 l/100 km.

Nový hybridní pohon o celkovém výkonu 90 kW/122 k je nejen hospodárnější a lehčí než dříve používaná soustava, ale dokáže nabídnout i dynamičtější charakter. Zevrubné konstrukční změny spalovacího motoru přinesly termodynamickou účinnost na úrovni 40 procent, což je celosvětově nejlepší výsledek mezi zážehovými jednotkami.

Další součásti hybridní soustavy pohonu prodělaly zmenšení rozměrů a snížení hmotnosti. Současně došlo k optimalizaci jejich uspořádání, což se odrazilo v celkově nízkém těžišti tohoto modelu.

Toyota C-HR může být poháněna i novou zážehovou jednotkou 1,2 litru s přeplňováním, která se poprvé představila v modelu Auris. Tento motor o výkonu 85 kW/116 k a točivém momentu 185 Nm produkuje emise CO2 na úrovni od 128 g/km a vykazuje průměrnou spotřebu paliva od 5,7 l/100 km. Může být spojen se šestistupňovou manuální převodovkou nebo bezestupňovým automatickým ústrojím CVT. Verze vybavené ústrojím CVT mohou disponovat buďto pohonem přední nápravy, nebo stálým pohonem všech kol.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
Standox
Toplac s.r.o.