AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Scania Czech Republic s.r.o.


Technické centrum SEAT slaví 40. výročí

SEAT je největším průmyslovým investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku, v uplynulých pěti letech investoval do této oblasti 1,4 miliardy eur.

SEAT učinil před 44 roky rozhodnutí, které navždy změnilo jeho budoucnost. Španělský výrobce automobilů se rozhodl pro výstavbu vlastního technického centra a tento sen se stal realitou v roce 1975. Technické centrum vzniklo jako centrum pokroku značky SEAT s cílem vytvářet jedinečnou vlastní identitu, vyvíjet nezaměnitelný design a průběžně zavádět do modelů SEAT nejvyspělejší techniku.

Technické centrum SEAT (CTS) slaví letos své 40. výročí. Jeho výstavba byla přelomová pro společnost SEAT i pro celý automobilový průmysl ve Španělsku. CTS od začátku tvoří DNA značky SEAT a je hybnou sílou celé společnosti, která je v současnosti největším investorem do výzkumu a vývoje ve Španělsku. SEAT investoval v uplynulých pěti letech do této oblasti 1,4 miliardy eur.

40 let výzkumu a vývoje

CTS zahájilo svou činnost v roce 1975 na ploše 130 000 m2 s 211 zaměstnanci. V současnosti má CTS plochu 200 000 m2 a pracuje v něm více než 900 inženýrů a techniků. Do konce letošního roku vzroste jejich počet na 1000. CTS se v průběhu celé své čtyřicetileté historie nepřetržitě rozšiřovalo a rozvíjelo. Nešlo jen o rozšiřování stávajících pracovišť. Počet zaměstnanců vzrostl na čtyřnásobek a v okolí vznikly další významné budovy a centra. Nejdůležitější z nich je výrobní závod Martorell, který byl slavnostně otevřen v roce 1993 a v současnosti patří mezi nejmodernější a nejekologičtější výrobní závody v Evropě. Martorell vyrábí 2100 vozů denně (443 000 vozů v roce 2014). SEAT prodává své vozy v 75 zemích.

V CTS byly vyvinuty legendární modely SEAT, mezi něž patří mimo jiné Leon, Ibiza, Toledo, Alhambra, Malaga, Marbella, Cordoba, Altea a Arosa. Díky společnému vývojovému procesu v CTS mají všechny uvedené modely specifický charakter a tvarové řešení, jimiž dávají jasně najevo svou příslušnost ke značce SEAT.

CTS vyvíjí také koncepční vozy, které mají buď futuristický design, nebo přinášejí inovace, které předchozí modely neměly. Tato vozidla se zapsala do jedinečné historie automobilu ve Španělsku: od prvního prototypu Ibiza Cabrio (1986) a následujících konceptů Proto TL a Proto C (1990), přes koncepty Marbella Playa (1991), Concept T (1992), Concept T Cabrio (1993), Cordoba Cabrio (1996), Bolero (1998), Formula (1999), Salsa (2000), Salsa Emocion (2000), Tango (2001), Cupra GT (2003), Leon Prototipo (2005), Ibiza Vaillante (2006), Altea Freetrack (2007), Tribu (2007), Bocanegra (2008), IBZ (2009), IBE (2010), IBX (2011), IBL (2011), Toledo Concept (2012) a Ibiza Cupster (2014) až po studii 20V20 (2015).

CTS rovněž vyvinulo a zavedlo do výroby nejvyspělejší technické systémy, ekologické verze Ecomotive a systémy v oblasti konektivity.

Jedinečné postavení díky kompletnímu vývoji vozidel SEAT je díky svému technickému centru jedinou společností ve Španělsku v automobilovém průmyslu, která navrhuje design, vyvíjí, vyrábí a prodává své vlastní vozy. Kromě toho se podílí také na dalších projektech koncernu Volkswagen.

Vývoj vozidla od prvotního nápadu až po velkosériovou výrobu zahrnuje následující specifické fáze: návrh designu, uspořádání vozidla a ergonomie, uskutečnitelnost designu, vytváření 3D dat/zhotovení digitálního modelu, simulace, prototypy a testování.

Vývoj modelu začíná fází návrhu designu v Designérském centru SEAT. Jakmile je vyvíjený produkt definován, zahájí designéři kreativní práci. V této fázi má jejich inspirace a kreativita navrch nad ostatními aspekty a designéři v ní hledají harmonii mezi technikou, designem, kreativitou a funkčností. Design patří mezi nejsilnější stránky značky SEAT a vždy se zaměřuje na potřeby řidiče. Design se stal pečetí identity pro nové modely značky po vybudování Designérského centra SEAT v roce 2007, které patří mezi nejmodernější a nejfunkčnější střediska svého druhu na světě.

Souběžně s touto fází analyzuje technické oddělení práci designérů a zdokonaluje návrhy karoserie a interiéru. Optimalizuje ergonomii a technickou proveditelnost. Jakmile je vývoj modelu definován, přichází na řadu analýza koherence celé konstrukce. V této fázi je pozornost věnována mimo jiné aerodynamice, tuhosti a efektivní konstrukci skeletu karoserie, jakož i chlazení a klimatizaci.

Před proměnou virtuálního modelu ve fyzický model používá CTS nástroje virtuální reality, rozšířené reality a virtuálního testování digitálních modelů. Digitální modely jsou klíčovým prvkem ve vývoji vozidel SEAT, protože umožňují testovat a optimalizovat vyvíjený vůz prostřednictvím počítačových simulací. CTS pomocí této techniky uskutečňuje první statické a dynamické simulace chování jednotlivých komponentů i kompletního modelu vozu a podrobuje je virtuálním nárazovým zkouškám a ostatním bezpečnostním testům.

CTS nakonec před zahájením sériové výroby a prodeje vozidla zajistí realizovatelnost projektu v testovací a ověřovací fázi s rozsáhlými a náročnými testy celého vozidla.

Pohled do budoucnosti

CTS je v současnosti „znalostním centrem“, místem, kde je definována budoucnost automobilu a kde vznikají odpovědi na výzvy v automobilovém průmyslu. CTS se snaží předvídat trendy v automobilovém průmyslu zaváděním průkopnických vývojových procesů. Jeho aktivity se zaměřují na vývoj vyspělých vozidel, ale i na vývoj techniky pro chytřejší, propracovanější a plně propojená vozidla, která ještě lépe odpovídají stále rostoucím požadavkům na ochranu životního prostředí.

SEAT již vyvíjí a vyrábí nejvyspělejší techniku ve snaze o inovace ve čtyřech klíčových oblastech pro automobilový průmysl, ať se jedná o snižování emisí CO2, inovativnější, funkčnější a efektivnější konstrukci, konektivitu, nebo zvyšování úrovně aktivní a pasivní bezpečnosti vedoucí až k autonomní jízdě.

SEAT například již v průběhu uplynulých osmi let snížil průměrné emise CO2 o 21 %. Tohoto snížení bylo dosaženo optimalizací motorů, zavedením systému start/stop, vylepšením aerodynamiky a lehkou konstrukcí. V důsledku toho má 66 % vozů SEAT, prodávaných v Evropě, emise CO2 pod hranicí 120 g/km. Společnost SEAT již investovala i do alternativních pohonů – prodává například modely Leon TGI a Mii EcoFuel na stlačený zemní plyn – a je již dobře připravena na podporu vozidel s elektrickým pohonem.

Technické centrum se ve svém vývoji v posledních letech zabývá také dalším zvyšováním bezpečnosti, zejména optimalizací prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Do výbavy modelů SEAT jsou již zařazovány vyspělé asistenční systémy a funkce adaptivního tempomatu.

CTS neustále pracuje na vývoji dalších inovací pro modely SEAT. V následujících letech se stanou běžnou součástí výbavy vozů SEAT systémy pro připojení přenosných zařízení, integraci aplikací do informačního a zábavního systému vozu, systémy pro komunikaci s ostatními vozidly (komunikace „car-2-car“) a ovládání funkcí vozidla prostřednictvím chytrého telefonu. Tyto inovace usnadní mobilitu ve městech a podpoří ještě efektivnější interakci s vozem.

Skvělým příkladem zaměření značky SEAT na budoucnost je Leon, který dosahuje vynikajících výsledků ve srovnávacích testech a představuje bod obratu v historii společnosti SEAT. Nabídka značky SEAT proto prochází tzv. procesem „leonizace“, v jehož rámci budou na hodnotách „Leonu“ postaveny všechny nové modely, ať se jedná o design, funkčnost, nejvyšší kvalitu, dostupnost, spolehlivost a jedinečné technické inovace.

Hybná síla výzkumu a vývoje ve Španělsku

SEAT je jedním z hlavních pilířů španělského průmyslu a největší společností v automobilovém odvětví, které v současnosti představuje 10 % španělského HDP. SEAT tvoří přibližně 1 % španělského HDP a 4 % katalánského HDP. Mnoho malých a středně velkých společností závisí na výrobě společnosti SEAT, která přímo a nepřímo zaměstnává přibližně 70 000 lidí.

SEAT se stal v průběhu uplynulých 40 let hlavní průmyslovou sílou na místní i národní úrovni a v současnosti je motorem technického vývoje mezi společnostmi, institucemi, univerzitami a dodavateli.

Věděli jste, že…?

  • V CTS bylo v uplynulém roce uskutečněno 55 000 simulací a ujeto více než 1 200 000 testovacích kilometrů ve fázi posledních zkoušek.
  • CTS pracovalo v roce 2014 na 360 projektech a vyvinulo 58 prototypů.
  • CTS zabírá plochu 200 000 m2. V CTS pracuje více než 900 inženýrů.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
auto MOTOL BENI a. s.
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox
BOSCH