AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz
Siems & Klein


Peugeot 308 R HYbrid slaví premiéru v Šanghaji

Výkon 500 k a pohon všech čtyř kol posunují hranice sportovnosti v segmentu.

Peugeot 308 R HYbrid nabízí ve své snaze o nalezení vynikajícího výkonu dokonalé proporce. Pro dosažení tohoto cíle vychází z hatchbacku 308 a jeho platformy EMP2. Elegantní styl a sportovní charakter vozu 308 jsou snadno rozpoznatelné, stylistické principy jsou převzaté od koncepčního vozu Quartz a vyjádřené vlastním radikálním způsobem.

Peugeot 308 R HYbrid má vynikající stabilitu díky pneumatikám 235/35 R 19, přičemž rozchod je o 80 mm širší. Čelní partie je velmi působivá, kapota je opatřena expresivními mřížkami sání, nárazník má ostré hrany a hladké plochy. Maska chladiče s šachovnicovým vzorem přivádí vzduch pro inovativní poháněcí jednotku o výkonu 500 k. Boční mřížky sání mají v sobě zabudovaný dynamický ukazatel směru s diodami LED, zatímco středová mřížka sání nese logo 308 R HYbrid.

Boční linie vozu jsou propracovány tak, aby co nejlépe kopírovaly jeho mechanické části, zachycují světlo a vedou pohled diváka podél celého vozu. Karoserie vozu Peugeot 308 R HYbrid je vyvedena ve velmi intenzivním modrém odstínu, využívajícím fluorescenční pigmenty a skleněné částice. Odstín evokuje jak hybridní pohon, tak barvu historicky vyhrazenou francouzským závodním vozům. Na úrovni zadních dveří se tento modrý odstín potkává s matně černou a společně vytvářejí novou interpretaci jasně oddělených linií, které jsou poznávacím znamením nejextrémnějších modelů Peugeot.

Při pohledu zezadu působí radikálnost studie Peugeot 308 R HYbrid střízlivě. Tvar zadní partie podtrhuje jízdní stabilitu vozu a úzký spoiler v horní části pátých dveří vylepšuje jeho aerodynamiku. V nárazníku jsou zabudované dvě mřížky sání, které odsávají ven horký vzduch a tím pomáhají udržovat správnou teplotu akumulátoru. Na lištách mřížek sání a na prahových lištách je bodově použit bílý odstín keramického vzhledu, který podtrhuje dynamiku vozu.

Interiér nabízí čtyři skořepinová sedadla a působivou středovou konzoli. Zvolené materiály a barvy jasně zdůrazňují cíl vozu Peugeot 308 R HYbrid, tedy dosažení vysokého výkonu.

Čalounění stropu je břidlicově šedé. Skořepinová sedadla jsou potažena žlutou patinovanou kůží. Po celém interiéru jsou přítomné červené prvky, tradičně patřící do sportovního světa. Nacházejí se především na lištách kolem přístrojů, ve středu volantu a na středové konzole.

Peugeot 308 R HYbrid poprvé přejímá celou sadu materiálů počínaje těmi, které se používají v sériových vozech, až po ty vyhrazené koncepčním vozům. Palubní deska je potažena látkou získanou technikou digitálního tkaní. Tento inovativní materiál lze použít na složité kusy velkých rozměrů, které jsou pak měkké na dotek bez nutnosti používat pěnu, čímž se snižuje hmotnost vozu. Tato digitální tkanina se používá pro výplně dveří, společně s černou kůží a plavou patinovanou kůží.

Díky inovativnímu designu interiéru Peugeot i-Cockpit má řidič nad 500 k výkonu plnou kontrolu. Kompaktní volant potažený perforovanou kůží s logem 308 R HYbrid uprostřed mu padne přesně do ruky a umožňuje přesné řízení. Po ruce má páčky na volantu, jimiž může ovládat šestistupňovou převodovku jen špičkami prstů. Vyvýšená přístrojová deska mu poskytuje veškeré informace, aniž by musel spustit vozovku z očí. A konečně pomocí dvou tlačítek na středové konzole získává kontrolu nad technikou. První aktivuje výkonnou poháněcí jednotku, druhým se přepínají čtyři režimy řízení.

Vývoj vozu Peugeot 308 R HYbrid byl svěřen týmu Peugeot Sport. Výzva to byla náročná: vyvinout účinnou hybridní poháněcí jednotku s možností vnějšího nabíjení, začlenit ji do platformy EMP2 a definovat nové limity z hlediska výkonu.

Peugeot 308 R HYbrid s výkonem 500 k a pohonem všech kol dosahuje elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za necelé 4 sekundy a k překonání dráhy 1000 m s pevným startem mu stačí pouze 22 sekund. Navzdory tomu jsou jeho emise CO2 pouhých 70 g/km. Peugeot 308 R HYbrid je dokonale vyvážený, hmotnost je rozložená v poměru 60:40 % a nabízí vynikající hodnotu výkonové hmotnosti 3,1 kg/k.

Peugeot Sport systematicky využívá své technické zkušenosti a úspěchy v závodech pro stanovení specifikace každého komponentu a jeho ideálního umístění. Poháněcí jednotka tak v sobě spojuje tři zdroje energie, z nichž každý pohání vozidlo nezávisle na ostatních:

  • zážehový čtyřválec 1.6 THP 270 k S&S, s nejvyšším specifickým výkonem na světě pro tento zdvihový objem motoru;
  • elektromotor o výkonu 85 kW/115 k, spojený s šestistupňovou převodovkou,
  • elektromotor se stejnými vlastnostmi na zadní nápravě.

Pro zajištění dynamických jízdních vlastností bylo optimalizováno rozložení hmotnosti a těžiště bylo posunuto co nejníže. Pod zadními sedadly byl místo palivové nádrže umístěn lithium-iontový akumulátor s kapacitou 3 kWh a vynikajícím poměrem mezi výkonem a rozměry. Palivová nádrž o objemu 50 litrů je nyní umístěna v zavazadlovém prostoru nad zadním elektromotorem a oběma měniči. Inženýři týmu Peugeot Sport ve své snaze o dosažení dokonalosti změnili koncepci dna nádrže, aby co nejlépe kopírovalo technické komponenty. Několik milimetrů takto získaných na výšce přispělo k lepšímu výkonu vozu.

Přepínací tlačítko na středové konzole se používá k volbě jednoho ze čtyř jízdních režimů:

  • režim Hot Lap využívá veškerý potenciál všech tří zdrojů a výsledkem je výkon 500 k a maximální točivý moment 730 N.m;
  • režim Track vyvíjí 400 k a 530 N.m, především díky zážehovému motoru a zadnímu elektromotoru. Přední elektromotor zajišťuje při akceleraci funkci boost;
  • režim Road je určen pro jízdu mimo město, s výkonem 300 k a točivým momentem 400 N.m. Zážehový motor poskytuje veškerý svůj potenciál, zadní elektromotor pomáhá při zrychlení. Přední elektromotor není v tomto režimu aktivován;
  • režim ZEV prioritně využívá pro pohon vozu Peugeot 308 R HYbrid zadní elektromotor. Přední elektromotor zasahuje v závislosti na tlaku, který řidič vyvíjí na pedál akcelerátoru.

Jízdní vlastnosti vozu Peugeot 308 R HYbrid jsou díky pohonu 4×4 impozantní, zejména při výjezdu ze zatáček. Brzdový systém odpovídá výkonu vozu, vpředu používá vzduchem chlazené kotouče o průměru 380 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu kotouče o průměru 290 mm. Brzdy se však nepoužívají při každém brzdění, protože Peugeot Sport vyvinul systém rekuperace, který zpomaluje pomocí elektromotorů v celé škále rychlostí. Tento rekuperační systém brzdění nejenže šetří kotouče a brzdové destičky, ale je také jedním ze tří způsobů nabíjení akumulátoru. Další strategie spočívá v používání předního elektromotoru jako generátoru, který je poháněn zážehovým motorem. Třetím řešením je terminál pro rychlé nabíjení, pomocí něhož dojde k nabití akumulátoru na jeho maximální kapacitu za pouhých 45 minut.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mercedes-Benz
Auto Fit, spol. s r.o.
BMW Group Česká republika
BOSCH
Mitsubishi Motors Česká republika