AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Siems & Klein
Scania Czech Republic s.r.o.


Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion

Mercedes-Benz již uskutečnil vizi autonomní jízdy s vozidly S 500 INTELLIGENT DRIVE a Future Truck 2025. Co bude dál, ukazuje nové výzkumné vozidlo F 015 Luxury in Motion.

Nové výzkumné vozidlo F 015 Luxury in Motion, které slaví světovou premiéru na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas, ukazuje, na jakých konkrétních a vizionářských nápadech pro autonomní jízdu budoucnosti stuttgartský výrobce pracuje. Mercedes-Benz ilustruje tímto luxusním sedanem schopným autonomní jízdy, jak automobil přerůstá svou roli dopravního prostředku a přeměňuje se v soukromou zónu. Cestující získají díky novému způsobu cestování svobodu rozmanitějšího využívání času za jízdy.

Mercedes-Benz se ve své průkopnické roli na cestě od „samohybu“ (automobilu) k samostatnému („autonomnímu“) vozidlu zabývá mnohem širší oblastí, než je pouhá technická realizace automatizované jízdy. Odborníci stuttgartské automobilky předvídají různé perspektivy a společenské trendy. Středem pozornosti je přitom vždy člověk. Stejně jako Benz Patent-Motorwagen z roku 1886 a jeho nástupci způsobili revoluci individuální mobility, a tím i společnosti, bude mít i příchod prvních automobilů schopných autonomní jízdy za následek velké změny.

„Kdo myslí jen na techniku, ten ještě nepoznal, jak autonomní jízda změní naši společnost. Automobil přeroste svou roli dopravního prostředku a stane se definitivně mobilním životním prostorem,“ vysvětluje Dr. Dieter Zetsche, předseda představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Mercedes-Benz Cars.

Expresivní posel revoluce mobility

Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion posouvá komfort a luxus na novou úroveň maximální nabídkou místa v interiéru s charakterem salonku. Ve všech svých fasetách mimořádným způsobem odráží pro Mercedes typickou interpretaci „moderního luxusu“, emocí a inteligence. Inovativní čtyřmístný vůz je poslem revoluce mobility a dává to bezprostředně najevo svým futuristickým vzhledem.

F 015 signalizuje vizi nového konceptu vozidla již svými neobvyklými proporcemi (délka/šířka/výška: 5220/2018/1524 milimetrů), monolitickým vnějším designem a velkoplošnými světelnými moduly LED na přídi i zádi. Těmito plochami s diodami LED lze realizovat různé osvětlovací funkce. Vozidlo jejich prostřednictvím zároveň komunikuje a vzájemně reaguje s okolním světem. Diody např. ukazují provozní režim studie F 015: modrá znamená autonomní jízdu, bílá režim manuálního řízení.

Nízká příď, pevně protažená linie střechy, velmi skloněné přední okno a nízká záď propůjčují studii F 015 Luxury in Motion protaženou, vysloveně dynamickou siluetu. Mimořádně velkorysý rozvor studie F 015 Luxury in Motion 3610 milimetrů dává v kombinaci s krátkými převisy jasně najevo, že byl vývoj zaměřen na maximální nabídku prostoru pro cestující.

Příjemná atmosféra s charakterem salonku

Designéři vytvořili v interiéru studie F 015 Luxury in Motion příjemnou atmosféru s charakterem salonku, jíž vládne elegance, vysoká kvalita a lehkost. Smyslně ladné přechody a teplé, organické materiály, mezi něž patří precizně vytvarované ozdobné obložení ze dřeva ořešáku s otevřenými póry a extrémně měkká kůže Nappa v odstínu bílá Ice, kontrastují s technicky chladnými kovovými a skleněnými povrchy, které jsou členěné jasnými liniemi.

Ústředním bodem inovativního konceptu interiéru je variabilní systém sedadel se čtyřmi otočnými křesly, který umožňuje uspořádání sedadel proti sobě. Elektricky ovládaná sedadla se pro pohodlné nastupování a vystupování natočí o 30 stupňů směrem ven, jakmile se dveře otevřou. V případě potřeby mohou řidič a spolujezdec zaměřit svůj pohled a pozornost pro ovládání směrem dopředu, což je předpokladem pro jízdu s manuálním řízením. Za tím účelem se automaticky vysune volant z přístrojové des­ky.

Kůží potažené sedací plochy křesel jsou součástí oble tvarovaných skořepin z leštěného hliníku. Každá skořepina sedadla je lemována kontrastním pásem modře svítících diod LED a je otočná i manuálně.

Hlavní ideou výzkumného vozidla je nepřetržitá výměna informací mezi vozidlem, cestujícími a okolním světem. K tomu slouží šest displejů v celém interiéru, vzájemně harmonicky integrovaných do přístrojové desky a zadních i bočních stěn, díky nimž se interiér studie F 015 Luxury in Motion promění v digitální zážitkový prostor.

Cestující mohou s propojeným vozidlem intuitivně vzájemně komunikovat prostřednictvím gest, na základě sledování pohybů očí nebo dotyky na displejích s vysokým rozlišením. Senzory přitom rozpoznávají ruce cestujících a nabídnou jim pohodlně dosažitelné ovládací plochy s výběrem vhodných ovládacích prvků, přizpůsobených dané situaci. Toky částic vizualizují na displejích pohyb vozidla.

Revoluční struktura vozidla

Velmi stabilní karoserie studie F 015 Luxury in Motion zaručuje cestujícím nejvyšší možnou bezpečnost a komfort. Struktura skeletu karoserie zároveň tvoří ideální základ pro koncepci dveří, umožňující maximálně snadné nastupování a vystupování, přičemž uspořádání čtyř křesel proti sobě podporuje pohodlnou komunikaci.

Pro studii F 015 byla vyvinuta velmi efektivní „chytrá struktura karoserie“ (SBS – Smart Body Structure) s novými materiály a strukturami. Odborníci na lehkou konstrukci realizovali pro příslušné požadavky přesně přizpůsobenou kombinaci dílů z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, hliníku a vysokopevnostní oceli. Vznikl tak pevný skelet karoserie, který je o 40 procent lehčí v porovnání se současnými sériově vyráběnými vozy.

Dalším klíčovým prvkem konceptu karoserie je nový systém „Saloon Doors“ s dveřmi, které se otvírají od sebe. Přední a zadní dveře lze ovládat nezávisle na sobě. Úhel otevření dveří 90 stupňů umožňuje na obou stranách vozidla velmi komfortní přístup do velkorysého interiéru. Konstrukce se obešla bez střešního sloupku B. Velmi stabilní spojovací systém s mechanickými zajišťovacími prvky zaručuje příkladnou bezpečnost. V uzavřeném stavu jsou přední a zadní dveře vzájemně stabilně spojeny uvedenými zajišťovacími prvky. Kromě toho jsou pevně propojeny s rámem střechy a bočními prahy. Výsledná soustava propojených prvků umožňuje v případě čelního nebo bočního nárazu pohltit extrémně velké množství energie při minimálním rozsahu deformací směrem do prostoru pro cestující.

Také samotné dveře hrají zásadní roli v oblasti pasivní bezpečnosti. Rozhodující jsou aktivní plochy pod bočními okny. Již v experimentálním bezpečnostním vozidle ESF 2009 představená a nyní zdokonalená inovace PRE-SAFE Structure umožňuje maximální bezpečnost na minimálním prostoru. Při bočním nárazu se tyto karosářské prvky bleskurychle „nafouknou“, podobně jako airbag, a mohou tak pohltit maximální množství nárazové energie.

Karoserie modelu F 015 Luxury in Motion byla navíc koncipována tak, aby do ní mohl být integrován na dobře chráněném místě elektrický pohon s palivovými články. Jeho základem je pokrokový systém F-CELL PLUG-IN HYBRID výzkumného vozidla F 125! z roku 2011, v němž je kombinována výroba elektrické energie s mimořádně výkonným a kompaktním vysokonapěťovým akumulátorem. Vodík je v konceptu uložen v tlakových nádržích z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Vize: Vyšší kvalita života pro všechny obyvatele města

Odborníci značky Mercedes-Benz mezioborově vyvinuli jako východisko pro studii F 015 Luxury in Motion scénář budoucnosti pod názvem „Město budoucnosti 2030+“, který zohledňuje mnoho aspektů mobilního života.

Urbanizace dále pokročila, touha lidí po sféře soukromí a vlastním útočišti roste. Autonomní jízda bude samozřejmostí. Protože tato funkce zprostí řidiče nutnosti řídit v situacích, v nichž je řízení málo zábavné, dostane získaný čas v automobilu zcela novou kvalitu. Čas a prostor se stanou luxusem budoucnosti.

Nové technologie a formy komunikace nabízejí četné nové možnosti k interakci mezi vozidlem a cestujícími, jakož i mezi vozidlem a ostatními účastníky silničního provozu.

Vozidla schopná autonomní jízdy otvírají také nové možnosti pro uspořádání městské infrastruktury. Po vzoru současných ekologických zón mohou v centrech měst vznikat speciální „bezpečnostní zóny“, v nichž se budou smět pohybovat pouze autonomní vozidla. Automatickým parkováním autonomních vozidel na periferii by bylo možné získat zpět prostor ve městech.

Ve sdíleném prostoru budoucnosti budou lidé a stroje sdílet silnice. „Automobilové město“ se bude stále více přeměňovat v „lidské město“ bez ztráty individuální svobody a možnosti používat automobil. Hranice mezi obytnými, rekreačními a dopravními zónami se smyjí. Pro všechny obyvatele měst to bude znamenat vyšší kvalitu života.

Cesta k autonomní jízdě

Již dnes dokážou vozidla Mercedes-Benz rozpoznávat mnoho nebezpečných situací v silničním provozu a vhodným způsobem na ně reagovat – například autonomním brzděním. A již dnes jezdí vozy Mercedes-Benz třídy C až S po veřejných komunikacích částečně autonomně, například pomocí tempomatu DISTRONIC PLUS s asistentem řízení a funkcí Stop&Go Pilot, která zvládá částečně autonomní jízdu v dopravní koloně. Aktivní parkovací asistent s parkovacími senzory PARKTRONIC umožňuje pomocí aktivního řízení a brzdění automatické parkování na podélná a příčná parkovací místa.

Mercedes-Benz již v srpnu 2013 pozoruhodně dokázal, že je autonomní jízda možná už dnes, dokonce i v komplexní dopravě ve městě a mimo město. Téměř sériový Mercedes-Benz S 500 INTELLIGENT DRIVE zcela autonomně zvládl přibližně 100 kilometrů dlouhou trasu z Mannheimu do Pforzheimu, na níž v roce 1888 podnikla Bertha Benzová první automobilovou dálkovou jízdu v historii.

Mercedes-Benz určuje jako inovátor rychlost a směr vývoje zaváděním inteligentních asistenčních systémů také v oblasti nákladních vozidel. Na veletrhu IAA Užitkové vozy v září 2014 bylo představeno první autonomní nákladní vozidlo na světě, Future Truck 2025. Studie na základě vozidla Mercedes-Benz Actros 1845 jela v červenci 2014 rychlostí až 80 km/h v reálném provozu na úseku dálnice A14 u Magdeburgu.

Mercedes-Benz se jako globální společnost zabývá autonomní jízdou v celosvětovém měřítku. Odborníci ji testují například i v USA, aby získali zkušenosti s rozdílnostmi v dopravě a infrastruktuře na jiných trzích. Od poloviny září 2014 má Mercedes-Benz jako jeden z prvních výrobců automobilů oficiální licenci Kalifornie pro testování autonomních vozidel na tamních veřejných komunikacích. Stuttgartský výrobce navíc používá největší zkušební polygon v USA, Concord Naval Weapons Station (CNWS).

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Mercedes-Benz
Standox
BOSCH
Interaction s.r.o.