AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Scania Czech Republic s.r.o.
Interaction s.r.o.


Innovation Days BMW Group: BMW řady 3 plug-in hybrid

Plug-in hybridní prototyp BMW řady 3 je první ukázkou velmi úsporné radosti z jízdy, kterou umí nabídnout pouze nejúspěšnější prémiový sedan na světě.

Spojení čtyřválcového zážehového motoru TwinPower Turbo z nové generace motorů EfficientDynamics s elektromotorem v prototypu BMW řady 3 plug-in hybrid přináší sportovní výkonnost srovnatelnou se stejným modelem vybaveným šestiválcovým motorem, ovšem vykazuje výrazně nižší spotřebu paliva. Jeho plug-in hybridní hnací soustava přináší výkon přibližně 245 koní a maximální točivý moment cca 400 Nm. Tyto hodnoty, navíc podpořené vydatnou asistenční funkcí elektromotoru, přinášejí do každodenního života ostrou a okamžitou dynamiku. Kombinovaná spotřeba paliva a emise CO2 vykazují hodnoty přibližně 2 l/100 km, resp. 50 g/km. V čistě elektrickém režimu je prototyp schopen dosáhnout maximální rychlosti až 120 km/h a má dojezd přibližně 35 km.

BMW řady 3 Sedan je ideálním základem pro výjimečně dynamický a současně hospodárný plug-in hybridní model. Vozy BMW vybavené konvenčními spalovacími motory přitom už nastavily díky svému sportovnímu charakteru a nízké spotřebě paliva vysoká měřítka v segmentu prémiových automobilů střední třídy. Ta jsou dána několika faktory, z nichž vyniká zejména velmi lehká konstrukce, nejlepší aerodynamické vlastnosti ve třídě a široké použití standardně dodávaných technologií BMW EfficientDynamics.

Zážehový čtyřválec použitý v prototypu BMW řady 3 plug-in hybrid využívá technologie TwinPower Turbo a patří do rodiny motorů, která již dvakrát získala titul „Mezinárodní motor roku“. Mezi jeho hlavní přednosti patří sportovní výkonnost, jemný a kultivovaný chod a výjimečná úspornost. Prototyp je dále vybavený elektromotorem a výkonovou elektronikou BMW eDrive, které vycházejí z modelů BMW i3 a BMW i8. Elektromotor je poháněn lithium-iontovým akumulátorem, jehož řídicí elektronika a systém přímého chlazení se opírá o rozsáhlé zkušenosti získané během vývoje automobilů BMW i. Akumulátor lze dobíjet z jakékoliv domovní elektrické zásuvky a je umístěn na bezpečném místě pod podlahou zavazadlového prostoru.

Výkonová elektronika je uspořádána jako jednodílný, integrovaný, kapalinou chlazený systém, který pohání elektrický motor. Měnič zajišťuje dodávku elektřiny z vysokonapěťového akumulátoru také pro elektrickou palubní síť. Výkonová elektronika je centrální řídicí jednotkou celého hybridního hnacího ústrojí. Točivý moment spalovacího a elektrického motoru je posílán na zadní kola prototypu BMW řady 3 plug-in hybrid přes 8stupňovou převodovku Steptronic, která, stejně jako u modelů BMW s konvenčním pohonem, sama přispívá k úspornosti celého hnacího ústrojí.

V současné době je potenciální integrace plug-in hybridních hnacích systémů brána v potaz ve všech fázích vývoje nových modelů BMW a MINI. Tento přístup kromě jiného zajišťuje, že všechny budoucí hybridní verze nabídnou stejnou úroveň praktičnosti jako standardní modely. To znamená, že například u prototypu BMW řady 3 plug-in hybrid je zavazadlový prostor v porovnání s běžným modelem pouze minimálně omezen, zatímco variabilita vnitřního prostoru – například sklápění zadních opěradel – není nijak ovlivněna. Jednoduchost, s jakou je možné integrovat 8stupňovou převodovku Steptronic do plug-in hybridního systému, je další výhodou této flexibilní vývojové strategie.

Stejně jako u standardních modelů, i prototyp BMW řady 3 plug-in hybrid je vybaven voličem jízdních režimů s ovladačem na středovém tunelu. Ten může být použit k výběru různých nastavení vozu dle aktuálních požadavků a jízdních situací. K dispozici jsou tři režimy: COMFORT, SPORT a ECO PRO. Každý z nich mění nastavení podvozku, reakce 8stupňové převodovky Steptronic a strategii hybridního systému.

Při jízdě v režimu COMFORT, který dokonale spojuje komfort a hospodárnost na straně jedné s typickým dynamickým výkonem na straně druhé, souvisí i nastavení elektromotoru, který je zaměřen na poklidnou a úspornou jízdu. Nic ale nebrání tomu, aby elektromotor a spalovací motor společně nemohly v případě potřeby nabídnout vysoký výkon a prvotřídní dynamiku. K tomu je určen režim SPORT, který spojuje plný výkon obou motorů – elektrického i spalovacího. Oba zdroje síly jsou neustále v činnosti a zajišťují okamžité reakce na povely řidiče. Režim ECO PRO je zaměřen na rozvinutí veškerého úsporného potenciálu pohonného ústrojí. Inteligentní hybridní funkce dovolují elektromotoru a spalovacímu motoru spolupracovat s cílem maximalizace hospodárnosti celého systému. Účinné řízení toků energií je rozšířeno proměnným ovládáním komfortních prvků, jako je klimatizace či vyhřívání sedadel a vnějších zpětných zrcátek, které vždy fungují tím nejlepším možným způsobem z pohledu spotřeby energie a funkčnosti. Tyto jednotlivé systémy pomáhají zvýšit dojezd automobilu na maximum.

Řidič si může vybrat z různých režimů plug-in hybridního systému pouhým stiskem tlačítka. Režim MAX eDrive nabízí jízdu pouze na elektrickou energii, která neprodukuje žádné lokální emise. Režim SAVE Battery zajišťuje udržení konstantního nabití akumulátoru. Pokud je akumulátor nabitý na méně než 50 %, je zvýšeno jeho dobíjení. Tímto způsobem si může řidič zajistit, že bude mít v zásobě dostatek energie na pozdější využití čistě elektrického režimu – například až dojede do hustě osídlené městské oblasti.

Prototyp BMW řady 3 plug-in hybrid obsahuje také upravený Proaktivní jízdní asistent. Tento systém, integrovaný do navigačního systému, řídí pohonné ústrojí nejen podle stavu nabití baterie, ale také podle profilu trati, rychlostních omezení a dopravní situace.

Tato funkce představuje zatím nejrozsáhlejší a nejpokročilejší vzájemnou integraci přístupů BMW EfficientDynamics a BMW ConnectedDrive. Jestliže je navigační systém aktivní, hybridní Proaktivní jízdní asistent shromažďuje veškeré dostupné informace o nadcházející cestě a předává je řídicí jednotce pohonného ústrojí. Systém tak získává nejen statická data z interaktivní mapy, týkající se například omezení rychlosti či stoupání a klesání, ale také informace o aktuální dopravní situaci v reálném čase (Real Time Traffic Information – RTTI). Proaktivní systém řízení energie poté rozloží plánovanou trasu na jednotlivé části včetně pomalých a rychlých sekcí, stoupání či klesání a poté vypočítá specifickou strategii pro zajištění správného řízení energie až do zadané destinace.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
BMW Group Česká republika
Toplac s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.